Fizik Kurallarına göre;
Kış lastiğinin yaz lastiğinden daha dar taban alanı olması avantajdır. Sebebi de sürtünme kuvvetinin azaldığı ortamlarda(ıslak,kar,buz) aynı yükün daha dar tabandan yere aktarılması demek mm2’ye düşen yük artacak demektir. Bu da dar tabanlı lastikle tutunmanın artacağı anlamına gelir.
Yaz aylarında özellikle çok sıcak iklimlerde ise sürtünme kuvveti artar. Bu durumda da geniş taban lastik kullanmak tutunmayı artırır. Fren mesafesini kısaltır.
Bahsettiğiniz ebat değişikliğinde teorik olarak araç 5,5 mm alçalır ve toplam çap 1.1 cm küçülür. Çamurluk ile tekerlek arasındaki boşluk bir miktar artar. Bu görece görüntüyü biraz bozar ancak aslında avantajdır. Ağır kış şartlarında çamurluk içinde buzlanma olur ve çamurluk tekerlek arası ne kadar genişse tekerleğin buz kütlesine sürtmesi o kadar geç olur.
Çap küçüleceği için aracın kalkışı biraz daha pratikleşir. Son sürati biraz azalır. Çaptan dolayı şehir içi dur kalk trafikte, tabandan dolayı özellikle şehirler arası yolda teorik olarak yakıt tüketimi düşer. Ancak şehirler arasında 205/55 lastikle 110 km/s’yle seyahat ederkenki motor devri 215/50 lastikle 110 km/s’yle seyahat ederkenki motor devrine göre artacağı için aynı hızdaki yakıt tüketimi teorik olarak artar. Taban alanı azalmasından dolayı azalan sürtünme kuvvetiyle bu olaydan dolayı artan motor devri aşağı yukarı birbirini dengeler. Ve aracın kilometre saati hızı olduğundan daha fazla göstermeye başlar. Lastik, tüketimi düşürdü şeklinde yorumlayabilirsiniz aslında daha yavaş gittiğiniz için daha az yakmışsınızdır
Aşağıdaki kısım sizin yapmayı düşündüğünüz ebat değişikliğiyle ilgili değil. Konuyla ilgili olduğu için yazmak istedim;
235/50 yaz lastiği kullanan bir araca 215/55 kış lastiği kullanmak makul olur. Bu örnekteki ebat değişikliğinin sizin yapacağınız değişime ilave olarak faydası bu örnekteki değişimde kışlık ebat olan 215/55’de araç 7,5mm yükselir. Kış şartlarında aracın yükselmesi avantajdır. Bu durumda da çamukluk tekerlek arası daralır bu da yukarıda belirttiğim gibi dezavantajdır.
Uzun süre yazlık kışlık lastik kullandım. Bana en makul gelen, araca uygun küçük jantla(15,16) kışlık, büyük jantla(17,18) yazlık lastik kullanmak ancak bir türlü hayata geçirmek nasip olmadı. Her sene 2 kez sök tak ücreti(memlekete göre 150-200 TL arasıdır tahminim) ödemek yerine kullanıcı değişimleri kendisi yapabilir. 4 kış kullansan 600-800 TL yapabilir. Ayrıca bu şekide her sök tak işleminde jantın çizilmesi ihtimali de ortadan kalkmış olur.