Cümleten selamünaleyküm araç piyasaları ile ilgili düşünceleriniz nedir?Piyasada düşüş olur?
Cümleten selamünaleyküm araç piyasaları ile ilgili düşünceleriniz nedir?Piyasada düşüş olur?
> Evet hocam size katılıyorum. Bayiler bu yüzden zorunlu aksesuar diye bir kavram çıkardılar. Genel olarak baktığımda dünyaya bir daha mı geleceğiz mantığı var. Temelde ise bunları görüyorum:Piyasa umrumda değil, bir otomobile en az 10 sene biniyorum o yüzden şu anki kullandığım otomobilim henüz sadece ikinci aracım, otomobil binmek için kullanmak için keyfini sürmek için gazlamak için satın alınır, gayrimenkul değildir, yatırım aracı hiç değildir, otomobil içinde bulunduğumuz dünya düzeni ve trafik koşulları dahilinde bir sarf malzemesidir feda edilebilecek bir araç gereçtir.
Kısa aralıklar ile sık sık otomobil yenilemek ülkeye ithalat yükü getirip bütçe açığı yaratmaktan, kredi borcuna girmekten, bayilerle tartışıp stres yapmaktan, hükümetin vergi politikasında sıkı önlemler almasına sebep olmaktan başka pek bir işe yaramıyor.
Teknik açıdan bakarsak, bir otomobili ne kadar uzun süre kullanırsanız o kadar iyi alışıyor o kadar iyi anlaşmaya başlıyorsunuz ve bu emniyet huzur ve performanslı sürüşler yapmanızı sağlıyor.
İkinci el ucuz, yada sıfır ve pahalı olması farketmez, gerekli bakımları ve onarımları yapıldığı sürece hiçbir otomobil eskimez ve sizi yarı yolda bırakmaz. Hiçbir otomobilin satış fiyatı ömür boyu bakım ve onarım masrafından pahalı olamaz.
İsterdim ki, otomobil israfı azalsın bakım onarım ve satış sonrası hizmetler ülkede daha çok önem kazansın. Böylece otomobil tüketicisi kullandığı araç gerçek tüketim ömrünü doldurduğu zaman yani minimum 7-8 yıl gibi sürelerde otomobilini yenilesin ve otomobil fiyatları böylece azalsın ikinci elin yüzüne bakılmasın ama sıfırı da çok ucuzlasın. Satılmayan şey ucuzlar çünki vergisi de kendisi de ucuzlar, daha az çevre kirliliği daha az para israfı gibi faydaları vardır. Daha güzel bir dünya için
Avrupa ve Amerika da durum aynen bu şekildedir, sıfır araba 20-30000 para birimine satılır ancak bir ön aks yada bir motor takozu 600-700 veya 1500 birimdir, fakat motor yağı ve filtreler 80-100 birim paradır yani 7-8 sene binilen araba 1000-3000 birim paraya hurdaya satılığa vs. gider yenisi 30000 e gelir bakımı uygun fiyatadır, ama ağır bakımı fahiş fiyata yapılır.
Bizde sıfır arabaya 200-300000 birim para verilir sonrasında eskiyen bir motor takozu ise 800-1500 birimdir bir yağ bakımı ise 1500-2000 birim paradır, aradaki farka bakın. Çünki bizdeki şu mantık yanlıştır: arabayı alayım 2-3 sene binip masraf açmaya başlarken satayım hem değeri düşmesin para cepte kalsın zaten zor kazanıyoruz parayı mantığı sürdüğü sürece en basit bir A segmenti ufacık bir otomobil bile 150000 liraya yani birim paraya satılır.
Otomobil tüketicisi komple bir bütün halinde birlik olup bugün otomobil ana sanayisine karşı yani satıcılara karşı yaklaşımında: ne olursun lütfen bana bir araba sat, birde ucuza ver arabayı... diye yalvarmaktansa, almıyorum kardeşim araba maraba ne halin varsa gör, daha iyisini daha ucuzunu yap ayrıca devlete de "vergisini düşür" deyip, "belki canım isterse alırım bu arabayı" tarzı yaklaşırsa sıfır araba almak için bayilerin önünde birbirimizi ezip öldürmeyiz, kapımıza getirirler o araçları. Ne olur satın al diye. Almıyorum kardeşim benim aracım daha 5 yaşında ? ne arabası? diyeceksiniz, nefsiniz müsaade ederse. Zenginin zengin olma metodlarından biridir bu.
bilmem anlatabiliyormuyum.
Ancak şu şartlarda bu iş çok zor. İlk önce milletçe nefsimize hakim olmamız gerekiyor. bizde şu an 200000 liraya satılan bir otomobil ertesi gün 30000 lira deseler ya 8-10 tane birden almaya kalkarız yada bayideki araçların hepsini birden ucuz diye satın alıp ertesi gün 150000 liraya satışa koymaya kalkarız,
Gerektiği kadar harcamak, israf etmemek, insani ihtiyaçlarımızı normal şekilde gidermek işin doğrusu iken neden böyle olur?
fikriniz varmı?
zorunlu aksesuar muamelesi gibi şeyler yine bile bu piyasanın geldiği vaziyeti eleştirmeye çok hafif kalacak dereceden şeyler, esas ağır olan bizim satın aldığımız ve üreticisi olmadığımız için yurt dışından ithal edilen otomobilin Türkiye bütçesinden yurt dışına yüklü miktarda para çıkmasına sebep olması, Türk lirasının bu yüzden döviz karşısında erimesi, hükümetin buna mani olmak için sürekli vergi bindirmesi yapması, düzenlemeye gitmesi vs.> Evet hocam size katılıyorum. Bayiler bu yüzden zorunlu aksesuar diye bir kavram çıkardılar. Genel olarak baktığımda dünyaya bir daha mı geleceğiz mantığı var. Temelde ise bunları görüyorum:
> İktisat, kanaat, şükür, rıza, memnuniyet > Bereket
> İsraf, hırs, şükürsüzlük, hürmetsizlik > Mahrumiyet
Faaliyet ayn-ı lezzettir...