sert süspansiyon düz zeminde çok iyi direksiyon tepkileri verir, yüksek stabilite ve iyi bir yola tutunma gücü sağlar, frenlemede öne yatma gazlamada ise arkaya yatma olmaz aerodinamik olarak otomobil bu işleri yaparken yolda daha düz durur kafa ve arka indirip kaldırmaz virajlarda da fazla sağa sola yatmaz yüksek hızlarda bu yaşandığı zaman bile önden gelen rüzgar arkadan aynı şekilde çıkar gider, ancak bozuk ve pürüzlü zeminde kasis çukur yol engebesinde sert süspansiyon başarısızdır pürüzlerden geçtikçe sert yaylar ağırlık transferini kötüleştirir şaside yukarı aşağı hızlı biçimde bir ağırlık transferi yani biz ona zıplama diyoruz ve tekerlek zemin arasındaki yere basma dengesi değişiklikleri artar çünki sert yayların amortisörleri de sert olur hafif bir tümsekten hızlı geçerseniz hızlı biçimde havalanır sonra lastik yere basana kadar uzun bir süre geçer ve yere inişiniz de sert olur çukurda da aynı şekilde neticede yola temas gücü azalır ve sert süspansiyon düz zeminde hızlı sürüşlerde gösterdiği ağırlık transferi direnci sebebiyle lastiklerin çabuk aşınmasına sebep olur.
yumuşak süspansiyon bozuk zeminde yol pürüzlerinde şasiye daha az kuvvetle salınımlar uygular tümsekten atlasanız yumuşak yaylar şasiyi fazla yukarı fırlatmadan enerjiyi sönümler bu sebeple fazla zıplamayan şasi yere yumuşak iniş yapar, tümseklerden ve çukurlardan yere inişler ve çukurdan çıkışlarda yumuşak olur koltuk konforu artar, virajlarda direksiyonu çevirdiğinizde dönüşten önce şasi sağa yada sola yatma işini dönüşten önce yapmaya başlayacağı için ani dönüşler ve çabuk zigzagları sert süspansiyonda olduğu gibi az bir direksiyon çevirmekle çıkartamazsınız

bunun için lastik aşınması azalır, direksiyonu çevirdiğiniz zaman hemen tepki vermez gazlarken kafa kaldıır frenlemede öne yatar viraj dönüşlerinde de ağırlık sağlı sollu daha fazla yer değiştirir, rüzgarlı yolda yumuşak yay ve amortisörler ile yunuslama sallanma daha çok olacağı için yüksek hızda otoban sürüşlerinde daha fazla direksiyona müdahale etme ve düzeltme ister.
benim civic te karakteristik olarak şimdiye kadar anladığım mevzu şu: honda civic lerin çoğu nesli asfalt ve düz zemini seven türde otomobiller bu sebeple yolda çok zemin seçiyorlar sıcak asfalt ile soğuk stabilize asfaltta bile çok farklı sonuçlar veriyor. Toprak mıcır ve pürüzlü zeminleri seven yada şehir içi kasis tümsek çukur gibi zeminleri seven bir süspansiyon yapısına sahip değil, birçok civic jenerasyonu çevredeki az sayıda kullanıcılarla yaptığım muhabbetlerden yola çıkarsam bu şekildeler. Şehir içinde çukur ve kasis görse de yavaş hızlarda fena değil hızlı gidilirse biraz sarsıyor, otobanda çok güzel, ama bozuk satıh görünce biraz titretiyor zıplatıyor.
Sert süspansiyondan ciddi biçimde şikayetiniz varsa jant lastik takımınızı değiştirebilirsiniz, mesela 17-18 inç jant ve 45-50 yanak kullanıyorsanız 15-16 inç jant ve 55-60 yanak gibi bir lastiğe lastik çapını değiştirmeyecek şekilde seçim yaparak geçerseniz çukur ve tümsek sönümleme kabiliyeti artar ancak direksiyon tepkileri ve stabilite biraz kötüleşir, jant lastik seti ebat değiştirmenin bir kötü tarafı da her ebattaki jant ve lastikler TÜV muayenesinden geçmeyebiliyor o yüzden otomobilin teknik belgelerde kılavuzda kapı içi etiketlerde desteklediği jant ve lastiklerden en uygun olanını seçmeniz gerekiyor.
Öte yandan bazı yan sanayi amortisör üreticilerinin ürettiği amortisörlerden monroe kyb vs. gibi bazı markalar orjinalinden daha sert yada yumuşak olabiliyor eğer bunlardan birisini taktırdıysanız kullanıyorsanız ona da dikkat etmekte fayda var.
civic te gerçekleşebileceğini zannetmiyorum ama bir çeşit amortisör arızası var: amortisörün kilitlenmesi... böyle bir arıza oluştuğu zaman amortisör teleskopik borusu kilitleniyor ve yukarı aşağı darbe sönümleme hareketini yapamaz hale geliyor düz bir çubuktan farkı kalmıyor ve bu arıza ileri safhalarda lastik tel kırması yanak baloncuğu gibi başka arızalara sebebiyet veriyor bu da kontrol edilebilir çünki amortisör kilitlenmesi neticesinde amortisör sıkışır çalışmaz en ufak bir yol pürüzünde çok sert biçimde vurma ve darbeyi aşırı hissettirme gibi geribildirimler olur.