Yakıt Tüketimini Düşürmenin Yolları / Yakıt Tüketimine Etki Eden Faktörler / Yakıt Ekonomisi

İsmail Beşiroğlu

Super Moderator
Yönetici
Katılım
16 Kas 2018
Mesajlar
2,362
Çözümler
1
Tepki puanı
3,939
Yaş
35
Konum
Ankara/Eryaman
Ad Soyad
İsmail Beşiroğlu
Yaş
35
Aracınız
Civic FB7 2016
Arkadaşlar merhabalar iyi forumlar,

Malumunuz bayram tatiline giriyoruz ve yakıt fiyatları 25-30tl civarlarında geziyor. Bu zamanlarda herkesin en büyük dertlerinden biri elbette hayat pahalılığı. Araçlarımızın depoları artık 1000tl'nin altına dolmadığından yakıt ekonomisi konusunda herkesin fikirlerini sunabileceği, yapılan paylaşımlarla da yakıt tüketimini düşüreceğimizi umduğum bir konu açmak istedim.

Yakıt tüketimine etki eden faktörleri madde madde yazıp, etki ettiği oranları teknik veri ve sayısal değerlerle yazacağım ki herkesin kafasında bir hesap oluşsun ve buna göre bir değerlendirme yapalım. Siz de araçlarınızla yaşadığınız tecrübelerinizi paylaşabilir, eklemek istediklerinizi konuya yazabilir ben de ilk mesaja ekleyebilirim.

1. ARAÇ BAKIMININ YAKITA ETKİSİ

a. Hava filtreniz kirli ve tıkanmışsa, %10 civarında yakıt sarfiyatını arttırabilmekte. Bildiğiniz gibi yakıt * hava karışımının düzgün olabilmesi için hava filtresinden geçen hava yakıta ve performansa direkt etki ediyor. Kalabalık ve havası kirli bir şehirde yaşıyorsanız, son bakımdan bu yana 5-6 bin kilometre geçtiyse, uzun yola çıkmadan önce hava filtrenizi değiştirmeniz yakıt tasarrufu sağlayacaktır.

b. Motor yağı seçiminiz ve değişim periyodu yakıt tüketiminizi yağın etkisi bakımından %2-5 mertebelerinde etkiler. Yağınızın 10w40 yerine 0w20 veya düşük viskoziteli 5w30 yağ kullanarak %2-3 mertebelerinde yakıt tasarrufu sağlarsınız. Bu da size 10bin kilometre ciddi bir kazanç getirir. Yağınız zamanla hava filtrenizden gelen tozdan, yanan yakıtın artıklarından dolayı kalınlaşır. Zamanında değişmeyen yağ da yakıt tüketimine bu bağlamda etki eder.

c. Atmosferik araçlarda özellikle Subap ayarının yakıt ve performansa etkisi çok büyük olduğundan, mutlaka 40bin km'de bir kontrol ve bakımı yaptırılmalı.

d. Enjektörlerin ve Buji'lerin yakıtın yanmasına direkt etkisi olduğundan kontrolü ve orijinal kullanımı büyük önem arz etmekte.

2. LASTİĞİN YAKITA ETKİSİ

a. Lastik alırken bakmanız gereken en önemli hususlardan biri de yakıt verimliliği. Yuvarlanma direnci yüksek olan E sınıf bir Lastik, yuvarlanma direnci D sınıfı olan bir lastiğe göre 100km'de 0.1 daha fazla yakar. Her kademede yaklaşık %1.25 veya 0.1 Litre/100km fark vardır. E yerine A sınıf bir lastik kullanırsanız ve lastiklerinizi 40- 50bin km kullandığımızı düşünürsek bize 160-200 litre yani 4-5 depo yakıt tasarruf sağlayabilirler.

b. Lastik basıncının düşük olması yakıta etkisi yaklaşık %1 iken, gereğinden fazla şişik olmasının yakıt tüketimine etkisi yoktur. Risklidir, fazla şişirmeyiniz.

c. Jant ve Lastik seçiminde dikkatli olmakta fayda var. Her 10mm Lastik genişlemesi %1-2 civarında yakıta etki etmekte. 205/55/R16 yerine 225/45/R17 lastik kullanımın 50bin km'deki etkisi size %4'ten pay biçerseniz, aracınız kilometrede 1.2tl yakıyorsa, 2400tl fazla yakarsınız (aynı marka model ancak farklı lastik ölçüsü için). Yüzey alanı genişlemesi, yer ile olan sürtünme miktarını arttırdığından yakıta etki eder. Jant ve Lastiklerin ağırlığının artması da yakıta etki ederi. Jant lastik büyütmek istiyorsanız bu hesabı göze alın.

3. ÇEVRESEL FAKTÖRLERİN ETKİSİ

a. Havanın soğuk olması, aracınızın en yüksek verimde çalışacağı sıcaklığa ulaşmasını uzatır. Araç rölantide daha yüksek devirde çalışır. Bu da daha fazla yakıt tüketimine neden olur. Soğuk hava, sıcak havaya göre daha yoğun olduğundan aerodinamik olarak da daha fazla hava sürtünmesine maruz kalınır. Bu nedenle kışın yakıt tüketimi %10 daha fazladır. Kısa mesafelerde gidip gelen sürücüler için bu oran %20 mertebelerindedir. Rakam verecek olursak -5 derece ile 20 derece arasındaki tüketim farkı %10 olarak ölçülmüş.

b. Yağmurlu veya ıslak yollar, pürüzlü veya bozuk yollar da yakıt tüketimini arttırır. Kısa diye bu tip yolları kullanmadan önce düşünmekte fayda var.

c. Yüksek rakımlı yerlerde oksijen miktarı az olduğundan yakıt tüketimi fazladır.

d. Engebeli ve inişli çıkışlı bir yol izliyorsanız, işe gidiş gelişleriniz bu tarz yollarsa, düşük devirde yüksek tork verebilen dizel araç kullanmanız ciddi yakıt tasarrufu ve performans sağlar. Aracınız turbosuz atmosferikse bu konuda ciddi düşünülebilir.

e. Bol ışıklı ve uzun beklemeyişlerin olduğu yerlerde yaşıyorsanız start - stop sistemli araçları tercih etmeniz yakıt tüketimine faydalı olacaktır.

4. SÜRÜCÜ FAKTÖRLERİ

a. Aracınıza koyacağınız her 100kg ağırlık, aracınızın dizel - atmosferik benzin oluşuna göre 100km'de 0.5-1litre civarında artışa sebep olur. Biz buna 1 litre desek, her 10kg, 100 kilometrede 0.1 litre artış, 30tl desek 1lt yakıt için; 3tl masraf demektir her 10kg yük 100km'de... Buna göre aracınıza su vs. gereksiz yere yüklemeler yapma konusunda düşünebilir ve hesap yapabilirsiniz.

b. Bazılarınız aracınızı yaz kış klima açık kullanıyordur illa. Klimanın saatte yakıta etkisi ortalama 1.2-1.4lt civarlarındadır. Aracınızı kışın A/C açmanıza gerek yok daha hızlı ısıtmaz. Dereceyi ayarlarsanız ona göre standart havalandırmada da iş görür. Yazın da 70km üstü hızda seyrediyorsanız klima açmak yerine cam açmak %10 daha fazla yakıt yakmanıza sebep verir.

c. Kışın aracınız sıfır derecenin altında -10 , -20'de kalmıyorsa 5 - 10dk ısıtmak gereksiz yakıt sarfiyatına sebep verir. LPG'ye geçene kadar aracın boşta çalıştırmak da keza öyle. Arkadaşlar özellikle benzin - LPG kullanan arkadaşlar; kışın 1dk rölantide çalıştırdıktan sonra yavaş yavaş ilerlemenizde bir zarar yok fayda var. Araç bu şekilde hem daha çabuk ısınır, hem siz yol alırsınız, hem zamandan kazanırsınız hem daha az yakıt yakmış olursunuz.

d. Arkadaşlar birini beklerken aracı boş yere çalıştırmayın. Boş boş 10-20dk beklemeyin. Araca da cebinize de zararlı. Çekin gölge bir yere, boşta bekleyin.

e. Araçlarınızın tepesine vs. koyduğunuz ekstra bagajlar aerodinamik yapıyı etkileyen her şey, aracın yakıt tüketimine etki eder.

5. EKONOMİK SÜRÜŞ TEKNİKLERİ

a.
Araç kullanıyorken en çok yapılan hatalardan biri önünüzde ışık, tümsek, çukur veya yola çıkabilecek bir araç noktası varken gazlamanız. Bunu genç apaçilerde sık sık görmekteyiz. Önünüzde bu tip fren yapmanızı gerektirecek şeyler varsa boşa dip gaz yapıp frenlemeyin. Riskli yerlerden uzak, otobanlarda takılabilirsiniz.

b. Aracınızı doğru viteste kullanın. Aracınızın devri yükseldikçe yakıt tüketimi artar ancak bir rampa çıkıyorsanız düşük devir yüksek viteste daha fazla yakıt tüketebilirsiniz. Otomatik araçları Sürekli Sport modda kullanmak da ciddi yakıt sarfiyatı yapar. Tepe çıkmadan önce belli bir ivme kazanmaya ve o ivmeyi kullanarak çıkmaya çalışın. Tepeyi çıkarken klima açıksa kapatılabilir bir süreliğine.

c. Dizel araç sahipleri, aracınızın maksimum torku verdiği değeri bilip o değere yakın değerlerde doğru viteste araç kullanın. Bu en verimli değerlerdendir. Anlık Tüketim göstergesine bakarak teyit edilebilir.

d. Araçlarınız uzun yolda 90km üzerindeki her kilometre başına %1 daha fazla yakar deniyor. Yani 100'le gitsek, 90'a göre %10 daha fazla, 120 ile gitsek, %30 daha fazla yakarız deniyor. Yani 90'la giderken 6 lt ortalama yakıyorsak,120'de bu 8 litre olur. Bu aracın vites sayısına, vites oranlarına göre değişen bir değer bana göre. Bu konuda deneyim ve düşüncelerinizi paylaşabilirseniz sevinirim.

e. Aracınız ile tepeden ya da dik bir yokuştan aşağı inerken aracı boşa almak yakıt tüketimini arttırır. Araç rölantide ne yakıyorsa onu yakar ancak, vitesteyken yakıt yakmaz. Ancak yokuş çok dik değildir ve vitesteyken araç motor freni yapıyordur, siz boşa alarak ivme kazanabilirsiniz tabi. Bu gibi seçimler size kalmış. Aracınız otomatikse boşa almanız önerilmez.

f. Arkadaşlar mesela 100-200m ileride kırmızı ışık yandığını görüyorsunuz, hızınız da 50-60km/s. Oraya varana kadar aracınızın hızını arttırmanıza gerek yok. Arkanızda araç yoksa ya da yokuşta değilseniz ara ara az az gaz vere vere gidebilirsiniz. Duracağınız konuma fren yapmadan gelebilirsiniz. Yaptığınız her fren, her durduğunuz boş an size yakıt yaktırır. Mümkünse aracınızı hiç durdurmayın, siz gidene kadar ışık yanar, araçlar hızlanır... Aracın en çok yakıt yaktığı ilk kalkıştır.

e. Gereksiz fren yapmayın. Yavaşlarken olabildiğince önceden varacağınız yere girmeden, aracın kendi kendine yavaşlamasını sağlayın. Bu size hem yakıt tasarrufu hem de balata ömrü kazandırır.

g. Aracınız ile otobanda rampa iniyorken ve çıkıyorken hız sabitleme kapatın. Hız sabitleme özellikle atmosferik araçlarda çok verimli değil bence özellikle iniş - çıkış varsa... Bu tip yerlerde kullanmamanız yararınıza.
 
Son düzenleme:

İsmail Beşiroğlu

Super Moderator
Yönetici
Katılım
16 Kas 2018
Mesajlar
2,362
Çözümler
1
Tepki puanı
3,939
Yaş
35
Konum
Ankara/Eryaman
Ad Soyad
İsmail Beşiroğlu
Yaş
35
Aracınız
Civic FB7 2016
GENEL DONANIMSAL FAKTÖRLER

Motor / Şanzıman / Turbo ve Yakıt....

Aracınızın motorunun hangi yakıtla çalıştığı (dizel, benzinli veya lpg'li olması) aracın yakıt sarfiyatını belirleyen temel faktördür. Otto, dizel ya da attkinson çevrimlerine girmeden basitçe tüketime odaklanırsak; Dizel turbo araçlar genel olarak, benzinli atmosferik araçlara göre %50 daha verimlidirler. Günümüzde modern dizel araçları yaktıkları yakıtın %35'ni yola aktarabiliyorlar. Motorun kendi içinde verimliliği %65 ve üzerine çıkabiliyorken, aktarma organları ve sürtünmeden kaynaklı kayıplarla oran %35 civarlarında kalıyor. Tabi bu Tır - Kamyon gibi araçlarda %45 - 55 mertebelerinde olabiliyor güncel olarak. Yakılarak açığa çıkan enerjinin geri kalan kısmı ise ısı olarak çevreye yayılıyor. Benzinli motorların yakıtının doğası ve motor tasarımı gereği, yanma verimi daha düşüktür.

Yakıt verimini arttırmak için günümüzde turbo motorlar kullanılmaktadır. Turbo'nun yakıt verimliliğne katkısı %10 - 30 arasındadır.

Şanzıman'ın Manuel veya Otomatik olması yakıtı direkt etkileyen faktörlerden biridir. Şanzıman oranlarının ve vites sayısının da motorun verimine etkisi büyüktür. 5 ileri vitesli, yağ basıncıyla çalışan standart otomatik şanzımanlı FD6 ve Fb7 araçlardan örnek verecek olursak: Otomatik araçlarda, manuele göre %15-20 bir kayıp söz konusu. Ancak uzun yoldaki vites dişli oranlarından ötürü otomatik vitesli FD6 ve Fb7 araçlar avantajlı ekonomik bir sürüş sunuyor. Günümüzde DCT ve DSG şanzımanlı araçların %3-5 manuele göre verimli olduğu söyleniyor.

Yakıt türüne LPG için gelecek olursak, benzinli bir motoru LPG ile kullanıyorsanız, litre bazında benzine göre %20 kadar daha fazla LPG Yakarsınız. 10 litre benzin yaktığınız yolda 12 litre LPG tüketimi görürsünüz.

Yakıt türüne değinmişken, yakıtın kalitesi, LPG'deki Propan - Bütan oranları da performans ve yakıt tüketimine etki etmekte...

Yakıt deposunun boş olması buharlaşacak alan oluşturduğundan, özellikle yazın sıcak havalarda benzinli araçların yakıt depolarını dolu tutmaları, benzinin buharlaşmasını engelleyecektir.
 
Son düzenleme:

Emirbey26

0
Yönetici
Katılım
13 Ara 2016
Mesajlar
3,138
Çözümler
4
Tepki puanı
3,271
Konum
Çankırı
Ad Soyad
Emirbey26
Yaş
36
Aracınız
Civic FB7 2015
Faydalı bilgilendirmeniz için teşekkür ederim.
5.maddenin (a) fıkrası beni biraz güldürdü. :)
 
Katılım
25 Ocak 2018
Mesajlar
1,928
Tepki puanı
2,189
Yaş
32
Konum
Aydın
Ad Soyad
Gökhan Bakkal
Yaş
31
Aracınız
Civic FC5 2017
Bilgiler için teşekkürler.
Lastik havalarını sıcakken kontrol etmeyin, sıcak ve soğuk arasında 3-4 psi oynayabilir.
 

gunesec

Özel Üye
Katılım
11 Eyl 2019
Mesajlar
1,619
Tepki puanı
1,391
Konum
Ankara
90km üzeri hızlar vb. Bu bilgiyi ilk defa karbüratörlü doğan SLX aracımız varken ustadan duymuştum.
Bana göre hız değil de vites ve motor devrine göre ayarlama yapmak daha doğru gibi. Mesela 2000 devirde araç 120 ile de gidiyor, 60-70 arası hızla da gidiyor. Uygun hız ve devir en uygun ekonomi yöntemi bence.
 
Katılım
30 Eki 2016
Mesajlar
1,468
Tepki puanı
1,266
Yaş
30
Konum
İstanbul
Aracınız
Hızdan ziyade devir sayısı önemlidir.
FB7 3000d/k da 150 km/h ile ilerliyor. En uzun yolda ayağımı gazdan çekmediğim için 9/10 litre benzin tüketimim oluyor. Şehir içi genelde metro kullanmaya çalışıyorum. Milletin keyfini bekleyip 14/15 litre yakacağıma kendi keyfime harcarım. Kimsenin benim zamanımı çalmasına müsade etmem.


iPhone cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
 
Katılım
20 Şub 2019
Mesajlar
1,133
Tepki puanı
1,463
Konum
ankara
Aracınız
Civic FC5 2020
mercedes 2000-2500 devirde 160 ile gidiyor. 9 vitesli :))))

90 km üzeri tezini çürütür yani
 

İsmail Beşiroğlu

Super Moderator
Yönetici
Katılım
16 Kas 2018
Mesajlar
2,362
Çözümler
1
Tepki puanı
3,939
Yaş
35
Konum
Ankara/Eryaman
Ad Soyad
İsmail Beşiroğlu
Yaş
35
Aracınız
Civic FB7 2016
Arkadaşlar laboratuvar ortamında motor çalıştırmıyoruz. Bu sebeple de verimliliği hesaplarken rüzgar direncini ve yoldaki sürtünmeleri hesaba katmalısınız. Devir ile yakıt tüketimi doğrudan ilişkilidir ancak doğrusal bir tüketim ilişkisi yoktur. Belli devirden sonra tüketim ciddi bir şekilde artar.

Bu sebeple atıyorum 6. viteste 2000rpm 120km/s ile gitmekle 5. viteste 2000rpm'de 90km/s hızla gitmek arasında yakıt tüketim farkı olarak, 90km/s daha iyi sonuçlar verir...
 
Katılım
20 Şub 2019
Mesajlar
1,133
Tepki puanı
1,463
Konum
ankara
Aracınız
Civic FC5 2020
Arkadaşlar laboratuvar ortamında motor çalıştırmıyoruz. Bu sebeple de verimliliği hesaplarken rüzgar direncini ve yoldaki sürtünmeleri hesaba katmalısınız. Devir ile yakıt tüketimi doğrudan ilişkilidir ancak doğrusal bir tüketim ilişkisi yoktur. Belli devirden sonra tüketim ciddi bir şekilde artar.

Bu sebeple atıyorum 6. viteste 2000rpm 120km/s ile gitmekle 5. viteste 2000rpm'de 90km/s hızla gitmek arasında yakıt tüketim farkı olarak, 90km/s daha iyi sonuçlar verir...


hızın bir önemi yok hocam, kaçıncı vitesde, kaçla gidersen git...

devir sayın ile tüketim doğru orantılıdır. 5. viteste de, 6. vitestede 2000 devirde sürüyorsan yakıtın aynıdır.. ister birinde 90 la git, ister birinde 120 ile git. ( rüzgar sürtünmeyi hesaba katmıyorum, çünkü bu hızlarda sürtünmenin etkisi 0.001 anca vardır. )
 
Geri
Üst