Piston içinde, piston üstünde kam milinde, subap soğutmasında, subap iticilerinde, krank şaftında yani metalin metale temas ettiği tüm noktalarda soğutma vazifesi motor yağındadır. Su, motor bloğunu ve yağı soğutur. Hareketli hiçbir parça ile suyun teması yoktur.
Benzinli motor için 0w20 yeterli soğutmayı ve korumayı sağlasa dahi yüksek ısı ortaya çıkaran lpg de özellikle piston üstü subap, kam mili, iticiler vb parçaların soğutulmasında, yağlanmasında yetersiz kalacaktır. Uzun vadede erken aşınmayla karşılaşacağımız aşikar.
Şu an piyasada api normu olarak minimum sn ve aynı zamanda acea normu a5 veya a3 ü karşılayan en yüksek viskozite hangi yağda ise onu kullanmak gerekiyor. Maalesef 0w-40 ya da 5w-40 viskozitede bu normları karşılar yağ yok. Bu normları sağlayan 5w-30 var onu kullanıyoruz.
Kaldı ki eneos premium ultra 0w-20 tds belgesine göre akışkanlığını -45 dereceye kadar muhafaza eder iken 5w-30 -39 dereceye kadar muhafaza etmekte. Soğuk iklimde yaşıyorsanız kış için eyvallah 0w-20 bir nebze uygundur.
100 derecede yağlama özelliği ise astm d445 ölçüm normuna göre ise 5w-30 viskozite yağın 9,6 ya 8,76 üstünlüğü var.
Honda araçların soğutma sisteminin (termostat) motoru 90-95 dereceler arasında tutmak üzere ayarlı olduğu da nazara alındığında 0w-20 yağın ilk çalışma ve hava sıcaklığının -39 ya da daha altına inmediği zamanlar haricinde 5w-30 yağa nazaran hiçbir artısı olmadığı, bilakis motorun ideal çalışma ısısına ulaştığı andan itibaren 5w-30 yağa nazaran daha az film tabakası oluşturduğu açık. Yukarıda yazdığım akışkanlık noktası nazara alındığında ise 5w-30 yapın da nerdeyse 0w-20 kadar akışkan olduğu anlaşılıyor.
Şu halde ben şahsi görüşüm olarak; benzinli kullanmakta olanların 0w-20 motor yağı kullanmasına hiçbir diyeceğim yok iken lpg li araç kullanan arkadaşlarımın mümkün olduğunda yüksek viskozite kullanmasını tavsiye ederim. Zaten üretici de lpg li benzinli diye bir ayrım yapmaksızın 0w-20 yazıp geçmiş.
Neticede araba sizin motor sizin, ben çok km yapıyorum buna göre de motorun mümkün olduğunca uzun zaman performansını koruması, masraf çıkarmaması adına en yüksek viskoziteyi kullanıyorum.
İyi akşamlar.