Bugün 2012 model fb7 aracımın orjinal ön fren balatalarını 73 bin km de değiştirdim. daha önce hep yetkili servise gidiyordum arka balataalrı serviste değiştirtmiştim. Biraz forumlarda yazanlara istinaden biraz da tesadüfen Ankara şaşmaz sanayi sitesinde honda bara gittim. 240 tl fiyat verdi değişim işi için. genç bir kalfa yada usta bilemiyorum lifte kaldırıp değiştirdi. saplama milleri temizlemeyecekmisin diye sordum, iyi hareket ettiğini yağlamaya gerek olmadıgını söyleyip temizlemedi yada gres gibi yağ gibi silikon gibi bişey sürmedi. balataların altında ve üstünde paslanmaz tutucu saçlar var onları tornavidanın ucuyla hafiften temizler gibi yaptı sökülüp temizlenmiyor mu onlar dedim gerek yok dedi. Balata spreyi falan sıkmıyormusunuz dedim sıkacagız abi dedi son derece saygılıydı ama. Söktükten sonra 15-20 dakka kadar bekledik çay ve su servisi var kenarda çay içtik. bilemiyorum ya soğumasını bekledi yada malzeme dışarıdan geliyordu balatayı bekledi. sonra bosch marka ön balata takımı geldi başladı takmaya. ama balata spreyi sıkmadı o bahsettiğim ince parçaları çıkartıp temizlemedi. saplamaları zaten sökmedi yağlamadı. fren baskı milini geri ittirrmek için bi aparat kullandı fakat öncesinde hidrolik kutusu kapağını açıp rahatlatmadı sistemi. iş bitiminde başka bir usta balata spreyi var mı diye ortaya soru sordugunda benim ustanın yok bitmiş dediğini duymam soru işareti yarattı bende. bunları ben youtube da balata değiştirme videolarında gördüğüm için farkettim yoksa ben de farkedemezdim ne yapılması gerektiğini bilemezdim ve bu yapılması gerekenleri yapamam diye kendim değiştirmemiştim fakat kendim de daha alasını değiştirebilirmişim. evinin garajında değiştiren yabancıların videoları var öyle bir yapıyorlar ki belki servis bile yapmıyordur o işlemleri. adamlar bir başka çalışıyor amatör olmalarına rağmen her aletleri var. ustam benim balataların altına ve üstüne yani kısa kenarlara bakır gres dediği bir yağ sürdü itinalı bir şekilde. balataları güzelce taktı. lastikleri taktı. ön takımlara da bakalım bişey var mı dedim lastikleri sağa sola oynatarak bişey yok abi iyi dedi. sonra liftten indirip bijonları torklu nahtarla güzelce tekrar sıktı hepsini. kaputu açtı hidrolik kutusunun üzerine su döktü hava tuttu. sonra sağa sola da temizleme amaçlı üstün körübasınçlı hava tuttu. söylemediğim halde camsuyu kapagını açıp bir bidon terkos suyu şebeke suyu getirip cam sileceği deposunu doldurdu bana hiç sormadı bile abi camsil mi kullanıyorsun konsantre mi kullanıyorsun demedi bile. isteğim üzerine motor yağını kontrol etti sağolsun. normaldi yağ seviyesi. sonra bir çalışan arabayı alıp gitti nereye gitti değimde test sürüşü yapacak balata değişti bir sorun var mı diye test ediyoruz dediler beni yanına alabilirdi tabi ama söylemediler bile sorasıya kadar. sonra geldi aracım hazırdı. bana verilen kağıtla üst kata çıktım. ''fiyatı söylemiştiniz ama fiyatta yapabileceğiniz bir ikramınız olur mu'' dediğimde, fiyatta bişey yapamayacakalrını zaten malzeme parası + kendilerine işçiliğe kalan paranın sadece 40 tl oldugunu söyledi bana. Bosch marka balata takıldı. çıkışta en yakın malzemeciye sordugumda bu balataların 150 tl oldugunu öğrendim. demekki honda bar 200 tl ye alıyor ki 40 tl işçilikle bu işlemi yaptı. bence malzeme tedarikçisi malzemeyi 200 tl ye pahalıya veriyor bu balataları. ben sıradan bir müşteri ve perakende olarak 150 tl fiyat verdiler bana. yani öyle demese 90 tl işçilik almasını da önemsemezdim belki.ücretimi nakit ödedim. ama yapılan işle ilgili herhangi bir kağıt, çıktı yada belge vermedi bana ben de ne hikmetse nutkummu tutuldu nedir istemedim. sadece izlemekle yetindim. orda kayıt açıldı kayıtlara işlenmiştir tabi. ama ben normalde aracıma yapılan işlemlerin servis kayıtlarını aracımın dosyasında dosyalarım. Objektif bir bakışla yapılan işlemleri anlatmaya çalıştım. belki başka bir yere gitsem yine değişmeyecekti yapılan işlem. sorunum var mı yok normal sorunsuz çalışıyor değişen parça. eksikleri olsa da yine de ellerine sağlık yapan ustanın. paylaşma amacım servislerdeki eksikliklerin paylaşılıp servis kültürünün ve yapılan işçiliklerin en iyi seviyeye gelmesini sağlamak. müşterilerin eskisi gibi olmadıgını internet dünyasında bilinçli müşterilerin çoğaldıgının bilinmesini sağlamak.