10000km den önce yağ ve filtre değiştirilmesine gerek yok. Değiştirseniz iyi olur diye birşey bile yok
yukarıdaki video VAG çı tayfanın videolarından biz volkswagen e binmiyoruz yada rektefiye görmüş motor da değil bu, rektefiye yaptırıp rodaj yağı koyup ardından 1000-1500km sonra değiştirelim?? diye birşey yok.
90 lı yıllardan önce vardı böyle işler sıfır araba aldığınızda şimdi sanayide rektefiye görmüş kalitede ama sıfır diye satılan motorlar vardı Renault ve Tofaş larda özellikle vardı bunlar ve ilk 500km boyunca motor açılsın diye 5000-6000 devirde gitmeler üst kapağı açıp çapak temizletmeler gibi şeyler vardı bunlar artık yok eski yıllardaki gibi rodaj uygulamasını şimdiki otomobillere yapsanız da oldukça zararlı olur. Silindir piston krank mili gibi parçalar artık 80-90 lı yıllardaki gibi değiller bunların ömürleri o zamanlardaki gibi 100-200000km değil Dacia gibi aşırı ekonomik bir markada bile bu parçalar 2-3 milyon km dayanacak yapıdalar Honda yı yada Mercedes Benz i siz düşünün ömür olayı nasıldır?, yakın gelecekte ilk 2000-3000km boyunca sert kalkış dipgaz ve ani fren yapmaktan kaçınmamıza da gerek kalmayacak. Sürücü kursları ve otomotiv okulları halen karbüratörden distrübitörden benzin otomatiğinden vs. gibi klasik klişe otomobil mekaniğinden ve motorculuktan bahsedebilirler sürücü iseniz bunları elbette bilmek itinayla öğrenmek lazım ama 2019 model Civic te bu bilgilere çok fazla ihtiyacınız olmayacak ki
Eski teknolojiyi yermiyorum amerikan nascar yarış serisi halen karbüratörle ve 4 ileri vitesli otomobillerle yarışıyor kuralları öyle çünki ve jeneratörler, çim biçme makineleri gibi ufak motorlar halen karbüratörlü pompa yerine benzin otomatikli . Uzun lafın kısası yukarıda videoda anlatılan sıkı toleranslı parçalar eskidendi artık motorlar sıkı toleranslı alışma süreçli tasarımdan ziyade ultra hassas ölçülerde ve fabrikadan çıkar çıkmaz rahatlıkla kullanılacak esneklikte üretiliyorlar ancak halen dikkat edilecek ufak tefek hususlar var ve bunlar eskisi gibi zor işler değil.
Honda Türkiye yönetimi öyle sıkı bir bakım programı uyguluyor ki bunlara uyarsanız zaten Honda nıza 30 sene ve bir milyon km boyunca birşey olmaz gibime geliyor en fazla dıştan paslanmaya başlar.
Hayatımda en son yaptığım rodaj işlemi ikinci el aldığım uzaktan kumandalı iki zamanlı nitro motorlu model helikopterin motoru içindi. Piston segmanı kırılmıştı ve rektefiye yaptıktan sonra iki depo nitro yakıtını rölantide çalıştırarak bekletmiştim o şekilde havalandırırsam motoru havada stop ediyordu.
ilk 3000km boyunca Honda nızı ani kalkışlardan ani frenlemelerden romörk çekmekten vs. kaçının diyor ama bir kereden birşey olmaz fakat keyfi olarak bunu sürekli yapmayın bu 3000km boyunca alıştırılacak rodajlanacak olan parça sadece motor değil eğer ilk 3000km de Honda nızı zorlarsanız frenler, ön düzen aksamı, süspansiyon, soğutma sistemi, şanzıman vs. vs. gibi pekçok parçayı gözle göremeyeceğiniz oranda yerinden oynatmış fazlaca strese sokmuş ve ömründen yemiş olursunuz ve bu parçalar 30 sene dayanacağı yerde 10 sene dayanacak sonra ufak sıkıntılar çıkaracak hale gelebilirler.
Mesela sıfır arabanın fren disklerine bakın diskin dış çerçevesinde ince çıkıntı kademe izi yoktur balata basa basa iz yapmamıştır henüz ve eğer bu diskler ile henüz yeniyken sürekli sert fren yaparsanız disk üzerinde warping denilen spiral çizikler dalgalar yada disk boyunca elle dokununca hissedilen derin oyuklar oluşur ve sonrasında frene bastığınızda titreme yapabilir fren mesafeniz de uzar, ama yeniyken sakin frenleme ile alıştırılan disk ve balata hafif hafif sürterek diski bozmadan iyice yerine oturur balata tozu aradaki boşlukları doldurur ve disk ve balata düzgün aşınır frenler güzel olur.
motor içindeki motor yağı motor benzinle çalıştıkça kurum tabakası biriktirir bu kurum tabakası motor yağı ile karışıp keçe, silindir yüzeyi gibi yerlerdeki gözle görülmeyen boşlukları doldurur motor yağının sıcağı ile pişer reaksiyona girer conta ve keçeleri besler ama sıfır motorla dipgaz yaparsanız metal metale sürtmeye parçalar birbirine şamar vurmaya daha erkenden başlar sadece motor yağının tek başına koruması bir yere kadardır. O yüzden önce benzinde gezilir sonra lpg ye geçilir
Tahrik kayışları ve aks körüğü gibi parçalar yarı organik yada organik kauçuk bazlı malzeme içerirler. Bu malzeme kullandıkça hafiften takıldığı yerin şeklini almaya biraz yumuşayıp yerine iyice yapışmaya ve oturmaya başlar eğer araba yeniyken direksiyonu tam tur sağa sola çevirip patinaj yaparsanız aks körüğü bile yırtılabilir bozulabilir ama alıştıktan sonra sorun çıkarma ihtimali azalır tahrik kayışları da aynı şekilde bağlı olduğu kasnak döndükçe yerine oturur yuvalanır alışır ama yeniyken kesiciye sokarsanız yeni kayış bile kaçırabilir yani cayırdayabilir ve ısınıp yanabilir erken sertleşir ve 60000km değilde 20000km de değiştirmek isteyebilir. Aynı yeni aldığınız ayakkabının biraz sert olup zamanla ayağınızın ve ayakkabının birbirine alışması gibidir sıfır ayakkabı ile koşmak zordur ama 2-3 senelik yumuşamış ayağınızın şeklini alan ayakkabı ile her türlü hareketi yapabilirsiniz değil mi?