Ynt: Akü sizlere ömür
Ynt: Akü sizlere ömür
[quote author=Mesudum link=topic=801.msg14352#msg14352 date=1412927712]
Ukalalık etmiş olmak istemem ama, farın açılması derken, motorun çalıştırılmasını mı kastettiniz?
Elektrik teorisi açısından bakılınca, bir elektrik enerjisi kaynağı, yüke bağlandığında gerilimi düşer, boşa kalınca artar (özel aşırı durumlar olsa da konumuzun dışında).
[tt]Boştaki akünün içinde plakalar vardır ve her biri teknolojisine bağlı olarak belli bir gerilime (kurşun-asit akülerde 1,24 Volt civarında ) sahiptir. Seri bağlanınca ~12V alınır. Yüke bağlanınca çekilen akıma göre voltaj düşer (iç dirençten dolayı). Şarjdaki akünün uçlarında ise aynı iç dirençten dolayı okunan gerilim yükselir. Bu gerilim 14.4V olunca şarj işlemi otomatik olarak kesilir.
Bozulmaya başlayan aküde iç direnç artar, küçücük bir şarjın ardından kısa sürede 14.4V okunur, şarj işlemi hemen kesilir, durduk yerde boşalmayı önlemek için normal şarj akımına göre çok daha küçük bir akım geçirilir sadece. Aslında akü dolmamıştır. Araç çalışırken gereken enerji dinamodan alındığı için sorun olmaz ama kontak kapatılır da yeniden çalıştırılmak istenirse, hele de bir şeyler açıksa (ses, ışık, klima vs) akünün gücü zaten tam dolmadığı için yetmez.[/tt]
Çok detaya girip de kafa karıştırmak istemem. Meraklısına notlarımdır sadece.
[/quote]Çok doğru ifadeler kullanmayabilirim. Benim bahsettiğim kısım aküden gelen değil. Aracın şarj sisteminden gelen akım. Motor çalışırken aracın şarj sisteminden gelen akım 12.0-12.3 V arasında gidip geliyor. Motor çalışırken aynı zamanda farların açınca bu akım 14.3 V a çıkıyor.
Ne zaman uzun yolculuk yapsam veya şehir içinde gündüz farları açarak dolaşsam akü daha istekli olarak basıyor.
Ayrıca aracı park edip belirli bir süre sonra çalıştırmadan hemen önce ODB cihazında akü değeri akım çekilmesinden dolayı 11.5 V civarı olarak gözüküyor. Marşa basıldığı anda bu dğer 9.5 V a kadar düşüyor.
Benim anladığım ilgi ve bilgi alanım değil. Sadece serviste ve oto elektirikçi de gözlemlediğim değerler.