
Yüksek olasılıklı nedenler

Şase (topraklama) hatası
Honda’larda özellikle Civic FB/FC kasalarda motor şasesi, akü altı ve ECU şasesi bağlantılarında oksit veya gevşeklik olursa CAN hattı kararsızlığı ve “akü voltaj dalgalanması” hatası verir.
Özellikle akü değişiminde şase kablosu veya kutup başı bağlantısı gevşetilip tam sıkılmadıysa, sistem arıza moduna geçebilir.

Kontrol et:
Akü negatif kutuptan gövdeye ve motora giden kalın siyah kablonun uçlarını sök, zımpara yap, tekrar sık.
ECU ve TCM toprak noktalarını (genelde sol çamurluk içi ve şanzıman üzerinde) temizle.
---

Akü voltaj sensörü (battery current sensor) arızası
Civic RS modellerinde akü kutbunda akım sensörü (IBS – Intelligent Battery Sensor) vardır.
Bu sensör arızalı veya fişi tam oturmamışsa ECU yanlış voltaj okur ve CAN hattını korumaya alır.
Bu durumda araç bazen marş almaz veya “communication fail” hatası verir.

Kontrol et:
Akü negatif kutbuna bağlı siyah plastik halka şeklindeki sensörün soketini çıkar, oksit/temassızlık var mı bak.
Gerekirse geçici olarak sensörü devre dışı bırakıp test (servisler bu şekilde yapar).
---

ECU besleme veya kontak hattı kesikliği
Şanzıman beynini değiştirmişsiniz, bu parça CAN hattında ECU ile sürekli iletişimdedir.
Eğer kontak sonrası 12V besleme hattında voltaj dalgalanması varsa ECU'lar birbirini göremez.
Akü değişiminde bazen sigorta kutusu arkasındaki kablolar veya konnektörler (özellikle “IG1”, “IG2”) hafif oynatılınca temassızlık yapabilir.

Kontrol et:
Akü kutusu yanındaki sigorta kutusundaki ana sigortalar (100A, 80A, 50A) ve “IG” rölesini.
Röle kutusu altında oksit veya gevşeklik varsa temizle.
---

Alternatör regülatörü voltaj dengesizliği
“Akü voltaj dalgalanması” hatasının bir kısmı aslında şarj sistemi gerilim kontrolü ile ilgilidir.
Eğer alternatör, ECU’dan gelen sinyali yanlış yorumluyorsa voltaj atlayabilir, bu da CAN sistemini bozabilir.
Özellikle yeni akü sonrası bu sorun tetiklenebilir.

Test:
Multimetre ile ölç:
Kontak kapalı: 12.6V civarı
Rölantide: 13.8–14.4V arası
Gaz verince 14.8V üzeri oluyorsa regülatör arızalı.
---

Yeni TCM (şanzıman beyni) yazılımı uyumsuzluğu / ECU adaptasyonu
Serviste takılan yeni beyin, bazı durumlarda immobilizer / ECU eşleşmesini kaybedebiliyor.
Akü sökülüp takıldığında, uyku modundan çıkarken iletişim hatası yaşanabiliyor.
Bu durumda ECU yeniden adaptasyon veya yazılım senkronizasyonu ister (Honda HDS ile yapılır).

Kontrol ettir:
Yetkili servis veya iyi bir Honda cihazı olan yerde “CAN communication status” ve “Immobilizer synchronization” değerlerine baktır.
---

Önerilen adımlar (öncelikli sırayla)
1. Akü kutup ve şase bağlantılarını sök–temizle–tekrar sık.
2. Akü akım sensörü fişini kontrol et.
3. Sigorta kutusu ve röleleri kontrol et (özellikle IG1, IG2, MAIN).
4. Multimetreyle voltaj dalgalanmasını ölç (rölanti + yükte).
5. Eğer sorun devam ederse, HDS cihazıyla tüm ECU’ların iletişimi taransın. (TCM, ECM, BCM, MICU).
Eğer bazı modüller “no response” veriyorsa, CAN hattı kopuk veya toprak sorunu kesindir.