S
Silinen üye 20336
Guest
Ayak frendeyken manevra yapılırsa;Bu test arabamın güvenliği açısından beni çok memnun etti. Paylaşım için teşekkürler
Yalnız aklıma bir şey takıldı: Hani test esnasında fren ve gaz kullanılmıyor ya... Biz trafikte böyle ani bir manevra yapmak mecburiyetinde kalsak; mesela o andaki hızımız 100 km civarında olsa ve manevradan önce bir miktar fren kullanma mesafesi olsa; elbette ki refleks olarak, önce arabayı yavaşlatmaya sonra manevrayı yapmaya çalışırız. Bu durumda aracın öne doğru (ve zemine) doğru yapacağı kasıntı, bu hareketi olumlu mu etkiler; yoksa kayma ihtimalini arttır mı? Tabi Allah göstermesin; ve o anda böyle şeyleri düşünecek fırsat kalır mı bilinmez ama, fikir yürütmek açısından...
Sürücülük geçmişimde bu manevraya benzeyen, ani bir kaç maceram oldu. Şükür atlatabildim. Ama, kabaca verebileceğim birkaç ayrıntı haricinde tam olarak ne yaptığımı hatırlayamıyorum bile![]()
Arkadan öne yük transferiyle birlikte aracın öne doğru yığılmasıyla arka lastiklerle zemin arasındaki sürtünme kuvveti azalacak, manevranın yönüne bağlı olarak ön sağ yada sol lastik moment noktası olacak, bunlara bağlı oluşan savrulma etkisiyle aracın arkadan kayması kolaylaşacak ve artacaktır diye yorumluyorum.
Ayak frenden çekildikten sonra aracın ön süspansiyon sistemindeki aşağı basma ve arka süspansiyon sistemindeki yukarı kalkma hareketi sonlanmadan önce manevra başlarsa frensiz manevradan farklı olarak aracın arkasındaki yolcuların hissedeceği savrulma şiddeti daha fazla olacaktır.
Bu durum aracın süspansiyon sistemi özelliklerine, aracın toplam ağırlığına, ön arka aks mesafesine, aracın ön arka iz açıklıklarına, aracın arka akstan geride kalan kısmının uzunluğuna, aracın arka kısmında bulunan serbest haldeki yüklere, aracın ön arka ağırlık oranına ve tabiki manevranın keskinliğine bağlı olarak arka lastiklerin frensiz manevrada olduğundan daha fazla kaymalarına da neden olabilir.
Not: Yolun kuru olduğunu ve sürtünme kuvvetini azaltan nedenlerin olmadığını düşünerek yorumladım. Yolda sürtünme kuvveti azaltıcı durumlar varsa fren etkisiyle önden kaymalar şaşırtıcı biçimde artabilir. Ayrıca savrulma ve yük transferlerine bağlı olarak kaymalar genel olarak artacak ve aracı kontrol etmek zorlaşacaktır diye düşünüyorum.