Led furyasından sinyaller de nasibini aldı. Tüm sinyal ampulleri Led ile değiştirildi.
Bu işe önce kalitesini bildiğimiz Cree (Led yazılı fotoda Beyaz Plastikle olan) ile başladık, daha sonra İsmail kardeşimizin bulduğu Cree Power denemesi (sarı plastik olan) ile yaptık.
Sinyallerde normal Cree'ye nazaran daha iyi sonuç verdi. Ama her iki led de kabul edilebilir seviyede aydınlatma sağlıyor.
Ledlerin direnç değerleri normal ampulden farklı olduğundan sisteme doğrudan led takıldığında sinyallerde senkronizasyon bozulmakta ve sinyaller hızlı hızlı yanıp sönmektedir. Bunu telafi etmek amacıyla sisteme direnç eklemek gerekiyor. Bu konuda tecrübeli olanlardan edindiğimiz bilgiler çerçevesinde 4 adet 25w değerinde led takıldığında her her iki tarafada 2 şer adet olmak üzere 4 adet 50W 6 OHM değerinde direnç eklemek gerekiyor. Araç kablo grubu bir bütün olduğundan ön sinyallere ait dirençlerde dahil olmak üzere dirençlerin tamamı arka tarafa monte edilebilir. Dolayısıyla motor bölümünde oluşan ısı nedeniyle extra bir etkiden kurtulunmuş bulunmaktadır. Ön sinyaller için sadece eski ampul çıkartılıp yeni led takılması yeterli olmaktadır. Ampul değişimleri eli az çok bu işe yatkın olanlar için kolay olacağından bu konuda fazla bir detaya değinmiyorum.
Power Cree kullanılması durumunda bu ledin değerleri daha yüksek olduğundan her iki tarafa 1 er tane olmak üzere 2 adet 50W 6 OHM direnç yeterli olmaktadır. Ancak ısınmayı en aza indirmek amacıyla iki direnç eklemek de faydalı olabilir.
Dirençler paralel bir şekilde bağlanmaktadır. Paralel bağlantı şeklinde aracın sinyal duyuna giden iki adet kablo bulunmaktadır. Bu kablolardan biri mavi diğeri kahverengi renktedir. Direncin sağ ve sol tarafında iki adet bağlantı kablosu bulunmaktadır. Bu kalolardan biri sinyal kabloların birine (mavi), diğer ucu sinyal duyuna giden diğer kabloya (kahverengi) bağlanmaktadır. Bağlantının yapılacak kablolarda bir sıralam bulunmamaktadır. Direncin herhangi bir ucu sinyal kablolarının her hangi birine bağlanabilir. Önemli olan her kabloya bir ucun bağlanmış olmasıdır.
Dirençler özellikle uzun süreli kullanımlarda veya 4 lü ikaz lambalarının kullanımında ısınma yapacağından herhangi bir kazaya yol açmamak için dirençlerin mümkün olduğunda döşemeden ve diğer plastik aksamlara temas etmeden montaj yapılması önemlidir. İzalosyon için teflon bantlardan yararlanmak mümkündür. Bu konuda görüştüğüm çoğu oto elektrikçinin tavsiyesi dirençlerin boşta kalmasının daha faydalı olacağı yönünde idi. Ben hem ses yapmaması hem de olası bir yere temasını engellemek için arka lamba gurubunun bağaj içindeki bölüme kaportaya birer vida ile sabitledim. Bu alanda yeterince boşluk bulunuyor.
Direnç montajı dirençlerle birlikte satılan veya sonradan temin edilen plastik kablo bağlayıcıları ile yapılabileceği gibi kabloyu sıyırıp lehim yapılmak suretiyle olabilir. Ben hem uğraşı hemde sağlamlık açısından lehim yapmayı tercih ettim. Daha sonra lehim yapılan yer izole bant ile sıkıca sarılıp gerekli yalıtım yapılmış oldu.
Sonuç mükemmel. Sayın sk67a nın dediği gibi çi ça çi ça....
Bu vesile ile kendisine de saygılar ve teşekkürler.