İdeal antifiriz-su oranı ne olmalı?

Antifriz Nedir, Ne İşe Yarar?

Havaların soğumaya başlaması ile otomobillerin çok soğuk sıcaklıklarda sorunsuz çalışabilmesi oldukça önemli bir hale geldi. Özellikle içten yanmalı motora sahip araçlarda donmayı engelleyen sıvıların kullanılması araç sağlığı için önem arz etmektedir. Ülkemizde genel olarak motor soğutma için kullanılan antifrizin ne işe yaradığı yeteri kadar bilinmediğinde bazı sorunlarla karşılaşılabilmektedir. İngilizce Anti Freeze kelimesinden dilimize giren Antifriz kelimesi donma karşıtı olarak ifade edilmektedir. Motor sisteminde sürekli dönen bu sıvı soğutucu bir özelliğe sahiptir. Antifriz ayrıca motorun belli bir sıcaklığa ulaşmaması için kullanılmaktadır.

Araçlarda Antifriz Su Oranı Ne Olmalıdır?

Soğutma amacı ile kullanılan antifrizin içinde Etilen Glikol denilen bir alkol maddesi yer almaktadır. Bu madde donma sıcaklığını düşürmekle beraber kaynama sıcaklığını da belli bir oranda arttırmaktadır. Araçlarda sadece su kullanılırsa araçlardaki sıvı 0 santigrat derecede donarken, 100 santigrat derecede ise kaynamaktadır. Eğer su ve antifriz yüzde elli oranında karıştırılırsa araç motoru -37 santigrat derecede donar, 107 santigrat dereceye ulaşıncaya kadar kaynar. Böylece, sade su ile 100 santigrat derecelik donma ve kaynama aralığı var iken, antifriz kullanılarak bu aralığı 144 santigrat dereceye kadar çıkarmak mümkündür. Bu şekilde Etilen Glikol'ün etkisi açıkça görülmektedir. Saf su, tek başına soğutma özelliğine sahip değilken, sıcak havalarda da hararete sebep olmaktadır. Tek başına kullanıldığı zaman soğutma sistemine zarar verir, sistemi yorar ve soğutma verimliliğini düşürür. Bu sebeple, araç motorunun daha verimli kullanılabilmesi için soğutma sisteminde antifriz kullanılmalıdır. Ayrıca Etilen Glikol'ün su ile karıştırılması sistemi daha dirençli hale getirmektedir. Bununla birlikte, sıvı üreticileri yüzde 70’den fazla antifriz kullanılmasına tavsiye ederken, sıcak iklime sahip yerlerde ise bu oran yüzde 60’a kadar düşebilmektedir. Fakat antifriz üreticilerinin çoğu ideal olarak yüzde 50 su ve yüzde 50 antifriz oranını tavsiye etmektedir.


iPhone cihazından gönderildi.
 

m2hamid

0
Yönetici
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
10,151
Çözümler
10
Tepki puanı
12,932
Konum
Türkiye
Ad Soyad
M2Hamid
Yaş
37
Aracınız
Civic FD6 2010
Güzel bilgiler, elinize sağlık (y)
Kendimce en garantisi araca özel Pre-mix antifrizler gibime geliyor :unsure:
Honda'nın Orjinal Tip 2 Antifrizi bu şekilde satılıyor.

1548107070366.png
 

NoFeaR

0
Katılım
20 Ocak 2014
Mesajlar
16,037
Çözümler
4
Tepki puanı
3,491
Konum
İzmir
Ad Soyad
Turgut
Yaş
39
Aracınız
Civic FC5 2016
@w0lkan Eline sağlık, paylaşım için teşekkürler.
 
Katılım
15 Şub 2019
Mesajlar
1
Tepki puanı
2
Konum
Elazığ
Aracınız
Civic FB7 2013
Arkadaşlar böyle bir oran yok soğutma sistemine antifriz dışında katiyen su fln koymayın çünkü soğutma sisteminde zamanla korozyona (paslanmaya) yol açıyor uzun vadene soğutma sisteminde tıkanmalara mevzuya ayıkmaz veya önemsemez iseniz üst kapak bile yapabilirsiniz gerek yok yani 30-40 lira fazla paranız gitsin ayda yılda bir
 
Katılım
14 Nis 2019
Mesajlar
714
Tepki puanı
199
Konum
İstanbul
Ad Soyad
Erhan Turhan
Yaş
40
Aracınız
Civic FC5 2021
Arkadaşlar fd6 aracım benimde akünün arkasındaki beyaz depo dipteydi su max çizgisine kadar normal su mu koymalıyım yoksa antifirizmi? Birde sadece burayamı su koyacağım yoksa ortadaki ana metal kapağı açıp orayada koymam gereklimi?
 
Katılım
26 Mar 2018
Mesajlar
973
Tepki puanı
2,144
Yaş
39
Konum
Kocaeli / Gebze
Aracınız
Civic FK7 HB 2017
Arkadaşlar fd6 aracım benimde akünün arkasındaki beyaz depo dipteydi su max çizgisine kadar normal su mu koymalıyım yoksa antifirizmi? Birde sadece burayamı su koyacağım yoksa ortadaki ana metal kapağı açıp orayada koymam gereklimi?
sadece genleşme kabına yani taşırma kabı yedek su kabı da derler buraya bu beyaz depoya su ve antifiriz koymak yeterlidir sistem ihtiyacı olan suyu oradan kendisi çeker radyatör kapağını açmanıza gerek yok. Eğer radyatörde üstte çamurlaşma başladıysa birde açarken radyatör kapağı contası yırtılabilir ve masraf açabilir.

eğer sıklıkla su eksiltiyorsa sek antifiriz koymalısınız yada antifiriz ve su karışımı koymalısınız ama kırk yılın başı çok çok az bir eksilme gördüyseniz min max çizgisi arası kadar sadece su konulabilir yinede her ilavede antifiriz koymak en iyisidir.

burada dikkat ediniz: kesinlikle kırmızı antifiriz kullanmayınız, kırmızı antifiriz ağır hizmet demir blok motorlar içindir honda yı ve birçok binek otomobilin soğutma sistemine zarar verir ve tıkanma yapar alüminyum parçaları zamanla eritir. Kullanma kılavuzunda belirtilen etilen glikol esaslı motorunuz ile yüzde 100 uyumlu olacak bir antifiriz yada en kolayı yetkili serviste aracınız için özel olarak satılan sanırım yeşil veya mavi tonda rengi olan hazır antifiriz sıvısı koymalısınız.
 
Katılım
23 Ocak 2019
Mesajlar
201
Tepki puanı
195
Konum
İstanbul
Aracınız
Civic FC5 2018
İşim sebebiyle konu başlığı ilgimi çekti. Yazılan mesajları okuyunca bahsedilen bazı bilgileri düzeltme gereği duyuyorum.
Bir otomotiv firmasında, arge departmanında motor soğutma mühendisiyim.
En kritik olarak şunu bilmek gerekiyor: antifreeze donma noktası, kaynama noktası ve korozyon dayanımını arttırması sebebiyle araçlarda kullanılır. Fakat antifreeze saf halde süper bir malzeme değildir. Isı iletim katsayısı saf sudan düşüktür. Bu sebeple %100 antifreeze konulması aracınızın soğutma performansını düşürür. Bunun bir ideal oranı vardır. Bu oran yeterli donma noktası ve korozyon dayanımı sağlayacak, aynı zamanda soğutma performansını fazla düşürmeyecek orandır. Bölgesel olarak farklılık gösterir. Türkiye gibi ülkelerde %42 antifreeze %58 su koyarız biz. Bu -26C derece donma noktası sağlar.
Soğuk ülkeler grubu (iskandinavya ülkeleri ve rusya gibi) bayileri araçları satmadan önce %50 - %50 olarak bunu hazırlar. Rusyanın bazı bölgelerinde %55 antifreeze talep edenler olmuştu. Fakat %55 üzeri aracınızın soğutma sisteminin performansını düşürür. Daha fazlasından kaçınmak gerekir. Araç gereksiz yere daha erken fan açmaya başlar. Sistemdeki parçalarınız yıpranabilir.

Servisler kolay olsun diye %50 koyar. Biz de kullanıcı ve servis el kitaplarına öyle yazarız.
50-50 karışım evet -35/-37C derece arası bir koruma sağlıyor. Kaynama sıcaklığı ise atmosferde saf su için 100C ve 107C (bu değer kullandığınız marka ve tipe göre bir miktar değişir) olabilir fakat sistemdeki su basıncı araç çalışmaya başlayınca 2-3bara ulaşır ve karışım kaynama noktası basınç altında 122C dereceye ulaşabilir (düdüklü tencere de bu yüzden daha kısa sürede pişirir, basıncı yüksektir, kaynama noktası yükseldiği için yemekler daha hızlı pişer, bu da ek bilgi :)). Fakat sistem zaten buralara ulaşmayacak şekilde tasarlanıyor. Mesela biz en zor testlerde 112C'yi geçmeyecek şekilde ayarlıyoruz.

Burada eklediğiniz sudan da bahsetmek gerekiyor. Normalde en ideal su de-ionized water denilen elektrik iletkenliği düşük saf su kullanılması gerekir. Bunu da siz kolay bulamazsınız fakat 2. en iyi su da arıtma su yani marketlerde satılan su'dur. Çeşme suyu kullanmak antifreeze'in yapısını bozar, çeşme suyundaki metaller ve mineraller antifreeze'deki metal ve minerallerle etkileşime girer ve korozyon koruma özelliğini kaybeder. Ek olarak çeşme suyundaki kireç sistemdeki en alçak noktada çökelir bu noktada radyatörün en alt tüpleridir. Bu da alt tüplerin zamanla kullanılamamasına ve akış düzensizliğine sebep olur. altta sıcak su akmayınca, o tüplerde gerilmeler artar ve radyatör kaçırmaya başlar.

Son olarak antifreeze'ler genel olarak 2 türe ayrılır. Organik (OAT) ve Fosfatlı Organik (P-OAT). OAT çoğunlukla batı ülke üreticileri tarafından kullanılıyor. uzun ömürlüdür ve su kalitesinden daha az etkilenir. Çok fazla aşındırma özelliği yoktur, hortumlara da pek zarar vermez. 5-6 yıl minimum değiştirmeden kullanılır.
P-OAT ise şu an uzak doğulu üreticiler tarafından kullanılıyor. Honda da buna dahil. Korozyona karşı koruması OAT'a göre daha iyidir. fakat su kalitesinden çok fazla etkilenir. Düzgün su kullanılmazsa yapısı bozulur. O yüzden japonve ve kore otomobil markaları bunu yukarıda bir arkadaşın da pre-mix dediği ya da pre-diluted yani hazır antifreeze/su karışımı olarak satarlar. Ek olarak aşındırıcıdır, kauçuk hortumlardan malzeme koparır, bu sebeple hortumlar sülfür yerine peroksit malzemeyle kürlenir. Bu da sistemin maliyetini arttırır.

Bu yazından bence çıkarmanız gereken Honda'nın önerdiği, önceden karıştırılmış karışım kullanmanız.
 
Katılım
23 Ocak 2019
Mesajlar
201
Tepki puanı
195
Konum
İstanbul
Aracınız
Civic FC5 2018
sadece genleşme kabına yani taşırma kabı yedek su kabı da derler buraya bu beyaz depoya su ve antifiriz koymak yeterlidir sistem ihtiyacı olan suyu oradan kendisi çeker radyatör kapağını açmanıza gerek yok. Eğer radyatörde üstte çamurlaşma başladıysa birde açarken radyatör kapağı contası yırtılabilir ve masraf açabilir.

eğer sıklıkla su eksiltiyorsa sek antifiriz koymalısınız yada antifiriz ve su karışımı koymalısınız ama kırk yılın başı çok çok az bir eksilme gördüyseniz min max çizgisi arası kadar sadece su konulabilir yinede her ilavede antifiriz koymak en iyisidir.

burada dikkat ediniz: kesinlikle kırmızı antifiriz kullanmayınız, kırmızı antifiriz ağır hizmet demir blok motorlar içindir honda yı ve birçok binek otomobilin soğutma sistemine zarar verir ve tıkanma yapar alüminyum parçaları zamanla eritir. Kullanma kılavuzunda belirtilen etilen glikol esaslı motorunuz ile yüzde 100 uyumlu olacak bir antifiriz yada en kolayı yetkili serviste aracınız için özel olarak satılan sanırım yeşil veya mavi tonda rengi olan hazır antifiriz sıvısı koymalısınız.

Hocam renk aldatıcı olabiliyor. Rengine takılmayın derim. Turuncu, sarı gibi renklerde de antifreeze var.
 

NoFeaR

0
Katılım
20 Ocak 2014
Mesajlar
16,037
Çözümler
4
Tepki puanı
3,491
Konum
İzmir
Ad Soyad
Turgut
Yaş
39
Aracınız
Civic FC5 2016
@akteni Eline sağlık paylaşım için teşekkürler (y)
 
Katılım
26 Mar 2018
Mesajlar
973
Tepki puanı
2,144
Yaş
39
Konum
Kocaeli / Gebze
Aracınız
Civic FK7 HB 2017
Hocam renk aldatıcı olabiliyor. Rengine takılmayın derim. Turuncu, sarı gibi renklerde de antifreeze var.
kullanma kılavuzu periyodik bakım komple motor soğutma suyunun değiştirilmesi maddesini içeren kısımda 10 yıl 120000km gibi bir ömür biçilmiş bu aslında çok güzel, şimdiye kadar son 20 yıldır kullandığımız uzakdoğu üretimi hiçbir otomobilde ne babam ne de ben antifriz ve soğutma suyu değiştirmedik radyatör kapağı bile açmadık 8-10 yıl civarı kullandık ve hararet su eksiltme, su kaçağı, kalorifer termostat sorunlarından hiçbirini yaşamadık sonra bu otomobilleri sattık, bu esnada kullandığımız süre boyunca sadece soğutma suyu seviyesini kontrol edip geçtik donma ısısı testi yaptırmadık. Zaten bulunduğumuz bölge çok soğuk olmuyor ve çok sıcak ta değil dış ortam sıcaklığı -5 ila +35 *C lerde değişiyordu.

civic in soğutma sıvısı 10 yıl 120000km gerçekten dayanabilir mi? 10 yıl sonunda sadece soğutma sıvısı değil komple soğutma radyatörü, soğutma suyu pompası, termostat, kalorifer peteği ve ara hortumlarını büyük bir problem olmasa bile hepsini yada yıpranma durumu itibariyle dikkat çekenlerini değiştirmek yenilemek iyi mi olur kötü mü? sonrasında motorun içinde soğutma ceplerinde illa ki çamurlu kireçli tortular birikip yeni doldurulan soğutma sıvısı bu kireci ve tortuları çözüp bu yenilenen parçaları da kısa sürede tıkayıp hiçbir işe yaramaz mı acaba? sadece flush yapıp pre-mix hazır soğutma sıvısı doldurup başka hiçbir parçayı kurcalamadan geçmek mi lazım?

tofaşçıları falan görüyoruz adamlar her ilkbaharda radyatör şişletiyor:) ne oldu diyoruz adamlar yeni antifrizli su koymuşlar devirdaim patlatmış radyatör tıkamış :) tofaş tamircileri yaz mevsimi önü radyatör şişlemekten bıkıyor:) en sevmediğim şey arabada yağ kaçağı ve yağ eksilmesi bir, su kaçağı ve hararet iki:)

birde bu soğutma sisteminde çamur birikmesi olayı var radyatör kapağını açınca altında pekmez gibi çamur görünüyor :) bir hafta aralıklarla 3-4 defa soğutma suyu yenileyen ve bu çamurdan kurtulamayanlar var:)

şikayet var com da bir tane BMW şikayeti okudum anladığım kadarıyla şanzıman yağı ve motor yağı soğutma eşanjörü patlamış soğutma suyu şanzıman yağına karışmış aynı zamanda bu radyatör ısı eşanjörlü ortak soğutma sistemi olduğu için ve motor yağını da soğuttuğu için motor yağına kadar soğutma suyu karışmış ve motor, turbo, şanzıman hepsini bozmuş borusan yetkili servis 127000 lira gibi bir masraf çıkartmış üstelik bu otomobil daha 5-6 yaşında idi:( neyse bmw ler gerçekten ciddi güvenilirlik ve dayanıklılık sorunları yaşayan otomobiller.
 
Geri
Üst