Lastik kadar görevi fiyatının üstünde öneme sahip tek şey sanıyorum sürücüsüdür araçlarda. lastik fiyatı dü-şü-nü-le-mez
tabi ki farklı görüşler vardır uzatmayalım. benim nedenlerim aşağıda.
gerçek 4 mevsim lastikler son 1-2 yılda oldukça iyi noktalara geldiler ancak fiyatları çoğu zaman aynı markanın mevsim lastiklerinin 1.5 katı olmasa rahatlıkla savunacağım ancak halen bu lastikler özellikleri ve fiyatları gereği sadece istanbul vb ılıman iklimler ve çok sık kullanılmayan araçlar için daha uygun "bence".
ülkemizde batıdan doğuya gittikçe mevsim ve gece-gündüz sıcaklık farkları artııyor. mesela istanbulda yazın sıcaklık gündüz 30 gece 22 dereceyken ankarada bu 33-16 derece gibi gerçekleşiyor. değerler mesela kars ilimizde daha da faszla farkediyor. aynı şekilde kars ilimizde kışın sıcaklıklar ankara'ya göre daha düşükken istanbul'da benzer dönemde belki de eksileri görmüyor. haliyle yaşadığımız yere göre karar vermemiz bir disiplin, kullanım şeklimize göre de ikinci disiplin diyebiliriz. tabi ki ikinci disiplin çok daha önemsiz. neden? çünkü ben deli gibi agresif de kullansam en pasifist sürüşle hız kurallarına da uysam sonuçta gerektiğinde 5-10cm önce durabilmek hayat kurtarır. çok basit bir tecrübem var karşı sürücüyle ilgili. olmaz demeyin oluyor. adam bana çarpmamak için kereste deposuna girdi ford taunus ile ve bir kereste ön camdan içeri girdi hafifçe 2013 senesinde. filmlerdeki gibi burnunun önünde değildi ama direksiyon hizasından biraz daha geride kalmıştı kereste. o koltukta olmak istemezdim. dolayısıyla bunlara bu kadar dikkat edersek henüz hiç bir 4 mevsim lastik, mevsim lastiğinin o mevsimdeki performansını birebir gösteremiyor. kaldı ki bu da beklenemez ancak biraz meşakkatli de olsa mevsim lastiklerini birer birime alıp yaz ve kış toplam iki birime maletmek, 4 mevsim lastiğe 1.5 birim vermekten benim için daha ideal görünüyor Ankara'da.
konu bölünmesin; ben test sonuçlarını özellikle yukarıda bahsi geçen siteden takip ediyorum. burada hem kendi testlerinin video yönlendirmeleri, hem bir çok otomobil siesinin hem de ADAC gibi kurumların test sonuçları yer alıyor. ayrıca tam da yukarıdaki örnekteki gibi kullanıcı yorumları da mevcut. yalnız bir konuda uyarmak isterim. ben 90'lardan beri lastik konusuna takık biri olarak internet üstünden bu konuları çok önceden beri araştırmaktayım. çocukluğum, eğitimim ve mesleğim gereği de bu kaynaklara daha önceki yıllardan beri ulaşma ve inceleme şansı buldum. (ne uzattım lafı of) burada dikkatimi çeken şu oldu ki eminim bazılarınızın da dikkatini çekmiştir. her kaynak size aynı test sonuçlarını vermez. yani kimi kaynakta örneğin frende birinci gördüğünüz lastik kiminde ilk üçte bile yeralmaz. üstelik rekabette aynı lastikler bulunmasına hatta ebatları da tutmasına rağmen. ya da gerçek kullanıcı yorumlarına baktığınızda tam bir korelasyon yoktur.
burada hem görecelik hem de şartların ciddi anlamda farklı olmasının etkisi vardır aslında, ben bunu gördüm yıllar içerisinde. ayrıca devamlılık da bazen geçerli değildir ürünlerde. mesela bridgestone her zaman taş gibi sert model çıkartmamış ya da michelin en kısa dış ömrüne de sahip olmamıştır her zaman, gibi...
çok basit bir bilgi paylaşayım, hak verirsiniz, birleşik krallık yılın büyük kısmını bize göre daha yağışlı geçirir. yalnız kar değil de yağmurdur. bu nedenle bu ülkenin yollarında, çoğumuzun ülkemizde şehirlerarası yollarda gördüğü, pütürlü olarak adlandırdığı ve aslen orada su boşaltımı için tercih edilen drenajlı asfalt kullanılmaktadır. bu asfalt yapısı gereği çok gürültülüdür ancak avantajıysa suyun o pütürlerin arasından boşaltılması (buz oluşumu da, karın yüzeyi kapatması da zorlaşır) ve lastiklerin suyla daha az (su, tepeciklerin altında kalarak) temas ederek pütürlerin lastiğe bir nevi saplanmasıdır. bu yüzey tipi bizde de en çok virajlı ve buza meyilli düzlüklerde kullanılır. hatta oralardan geçen sürücüler viraj içi eğimin de sayesinde araçlarının yoltutuşuna hayran olur, "200 ile viraja girdik bana mısın demedi alet" gibisinden tepki verirler. bu kadar uzatmayla nereye varacağım? İngiliz Auto express ile mesela Alman Auto Bild dergisi aynı lastikler için aynı koşulları sağlayamayabilirler. zaten ihtiyaçlar da farklı olduğundan, ülkelerin birincileri de farklı olabilir ve gayet normaldir.
sonuç nedir? bizler de bunları incelerken kendi şartlarımıza en yakın olanları gözönüne almalı ve her veriyi birebir bizimle uyumlu kabul etmemeliyiz.
bunların dışında kullanıcıların yaptıkları iki büyük hataya da değinelim. ne yazık ki hala bir çok kullanıcı, lastikçisinin tavsiyesiyle alım yapabiliyor. kusura bakmayın ama bunu burada yorumlamaya bile tenezül etmiyorum. o kadar değersiz değil ne aklım ne vaktim. diğeriyse eski lastiğin yerine takılan lastiğin öncekine göre anlık değerlendirilmesi. arkadaşlar 4 senelik hangi lastiğin yerine yerine ortalama bir lastiğin yenisini taksanız (kumho filan da değilse) beğenirsiniz zaten. illaki o tazelik, yeni teknoloji, mevsime uyum vs. heves ile de birleşince psikolojik olarak mutluluk duyarsınız zaten. yoksa yepyeni lastik izleniminizi eski lastiğin ömrünü tamamladığı son dönemle karşılaştırmak doğru sonuç vermez ve örneğin "yeni aldığım bridgestone da michelinden iyi çıktı" çıkarımınız da doğru olmayabilir.
bir de çok beğendiğim bir sözü var TR'nin. bir lastiğin iyi olması için sadece o mevsimin zorlu şartlarındaki çekişinde en başarılı değil, hemen her disiplininde başarılı olması gerekir. yani misalen bir kış lastiğinin "petlas uludağa keçi gibi çıktı abi" gibi değil de kışın ıslak ve kuru zeminde frenajı, konforu, su boşaltımı, yanal kuvvet ve direksiyon tepkisinde de iyi sonuçlar vermesi önemli.
son 10 yıldır, hemen her sezon yeni lastik takımı alan biriyim (bu kış da yeni kışlık takım ve yaz gelince de yazlık alacağım mesela) kendime göre tavsiye modellerim:
Yazlık: Michelin Pilot Sport 4 (Primacy 4 yerine)
Kışlık: Continental WinterContact TS870
Önerilmeyen: Continental Premium Con 6'yı kesinlikle önermiyorum. Civic için çok yanlış bir tercih çünkü çok sert ve gürültülü bir lastik. Frenaj ve yönlendirmede çok başarılı olmasına rağmen sürekli uğultusu çekilmez. Michelin de burada iyi performans veriyor zaten. Primacy 4 modeli de yaramaz çünkü yılların tipik michelin karakteri onda da devam ediyor. Bazı modellerde var bu. ilktaktığınız sezon aldığınız performansı sonraki yıllarda göremezsiniz. Hatırlayın bir çok michelin kullanıcısı şikayet eder. bu lastik çok kaydırıyor diye. çünkü sonraki yıllarda sertleşen bir yapısı vardır. Kumho ve Petlas ile çin menşeli herhangi bir marka. aileniz daha değerli.