Öncelikle 2004 model araç aslında 0w20 için çok eski sayılmaz. Bu yağların destekleri geriye dönük de geçerlidir. Eskiden Acea a1 olan standart şimdi c5 olarak güncellenmiştir ekstra bazı değerlerle. Tablo doğru olabilir
@Emirbey26 hocam. Hondalar için geçerli sayılabilir belki. Turbosuz araçlarda sıkıntı olma ihtimali az. Ancak yıllara göre fabrika dolum değerlerini ve önerilerini bilmiyorum ve araştırmadım. Şu an için konuşuyorum.
90'lı yıllarda üretilmiş 3.0 - 6.0 litre motor hacmine sahip araç sahipleri de kullanıyor bu yağları. Bunları kullanırken elbette dikkat edilmesi gereken ufak noktalar var. Bunlardan en önemlisi elbette piston segmanı (O ring) ve yağ pompası. Bu ikisiyle ilgili büyük bir paragraf yazdım sildim çok gerekli değil şimdi bu konuya?Yağın kalınlığı arttıkça pompalanma verimi de artar. Bunu bilmek yeterli. Buna göre 0w20 yağ modifikasyonuna gidilebilir ya da mevcut spectlere göre denenebilir.
Pistondaki yağ kontrol segmanıyla başlayalım: Bu eleman silindirin iç yüzeyini sıyırarak fazla yağı kartere yollarken ince bir yağ tabakası da piston içerisinde bırakır. Düşük devirlerde ve soğukta yağ kalınlığı ve yağ basıncı yüksekken (ilk çalıştırma) segman burada kalın yağı sıyırırken fazla kuvvete maruz kalıyor. Bu da zamanla deformasyonuna sebep olarak pistona yağ kaçmasına sebep olabiliyor.
Segman da deforme olunca pistondaki yağı sıyırma işini tam yerine getiremiyor çünkü genleşerek tam sızdırmazlık sağlayamayabiliyor.
Pistondaki yağ kanalı ve segmanın tasarımını bilmek gerekiyor yağ seçimi için. Yağ kanalı da eskiyen yağdaki karbon depozitleri vb. diğer kalıntılarla tıkanmaya daha müsait 10w40 gibi kalın yağlarda. Yağ yakmayan motorda ince yağ kullanmayı denemek bu sebeple iyi ve mantıklı.
Yeni nesil 0w20 yağlar katkı ve baz yağ kalitesi olarak temelde en iyi yağlardır (Burada 300V yağları ayrı tutuyorum) 10w40 yağlar gibi madeni yağ içermedikleri için ömürleri daha uzun, koruyucu özellikleri daha fazla, temizleme ve ilk çalıştırmadaki yağlama özellikleri daha yüksektir. Parçalar da daha az yoğun bir yağ ile daha kolay hareket edebilecekleri için yakıt ekonomisine de katkı sağlar.
@m2hamid hocamın dediği gibi ilk olarak 10w40'tan 0w20'ye geçmemek gerek. 10w40'ın akma direnci (viskozite) daha fazla olduğundan segmanın her sıyırışında piston içine sızma süresi daha azdır. Yani yağ oraya akana kadar geçen süre, 0w20 yağa göre çok daha azdır ve o akana kadar segman tekrar orayı sıyırır. Bu yüzden yağ yakımı kalın yağda daha az olur bozuk segmanlarda. Siz de bu sebeple araca yağ yaktırmadan kademe kademe inmelisiniz ve aracın tepkilerini görmelisiniz. Ona göre bir noktada durursunuz. 10w40 -> 0w40 -> 5w30 gibi geçişler daha makul.
@78zafer Sonuç olarak 0w20 yağ aldıysanız ve açmadıysanız iade edip en fazla 5w30 alıp denemeniz bence daha güvenli. Aracınıza güveniyorsanız ve "bakımları zamanında yapılmışsa şimdiye kadar" 0w20'yi denemekte bir mahsur yok. Çok fazla yağ yakıp bir çok parçada karbon depozitleri ile tıkanıklığa sebep olmamak adına böyle temkinli bir öneride bulunmaktayız.