OBD2 ile Araç Verilerini Kaydetme

Arkadaşlar merhaba Obd2 bağlantısı ile yaptığım çalışma olan araç verilerini kaydetme konusunu derledim, aşağıda sizler ile paylaşıyorum.

İnternette kısa bir arama ile nasıl bağlantı yapıldığını, değerlerin gözlemlenmesini ve arıza kodlarının nasıl resetlendiğini bulabilirsiniz. Ancak arıza kodunu resetlemeden önce bu kodun belirmese neden olan şeyi bulmak ve o sorunu gidermek daha da önemli. Neyse konumuz bu değil. Benim paylaşmak istediğim araç verilerini kaydetmek ve grafiğe dökmek.

Neden kaydetmek istedim?

Bazen aracı fazla mı dinliyorum yoksa gerçekten problem mi var, arada kalıyorum. Kimi zaman sorun kendini bariz belli edene kadarda iş işten geçmiş olabiliyor ama işin aslı bu da takıntılı hobi işlerimden birisi :))

Uygulama yapılan Araç : Honda Civic 2010 fd6 kasa otomatik vites
Kullanılan bağlantı cihazı; Phone & Android Destekli OBD2 Elm 327 Wifi Arıza Tespit Cihazı
Kullanılan program: Torque (Android)

Yukarıda bahsettiğim bağlantı cihazı ve program ile aracımdaki birçok veriyi okuyabiliyorum. .Bunların bir kısmını da eğer açık ise cep telefonu gps alıcısı ve cep telefonu pozisyon sensöründen okuyor. Torque programı bu verileri .csv dosyası formatında kayıt ediyor. Kayıt başlangıcı ve periyodu program ayarlardan yapılabiliyor.

Yukarıdaki araç modeli, program ve bağlantı cihazı şartlarında okunabilen verilerin listesi aşağıdaki linktedir.
>>>Okunabilen verilerin listesi<<<



  • Bu veriler ile neler yapılabilir ?
  • Aracınız sağlıklı iken bu verileri kaydedip, daha sonra araçta birşeyler ters gittiğini fark ettiğinizde ya da düşündüğünüzde tekrar aynı şartlarda kayıt alıp mukayese ile sorunu tespit etme şansınız olabilir.
  • Sürüş karakteristiğinizi çıkarıp değerlendirebilirsiniz.
  • Aynı marka model diğer araçlar ile aracınızı kıyaslayabilirsiniz.
  • Almayı düşündüğünüz araçları kontrol etmek için kullanabilirsiniz. (Misal, hata kodları en son kaç km. önce resetlenmiş. Yakın zamanda resetlenmiş ise ve bu size söylenmiyor ise aracı almayı bir daha düşünün derim.)
  • Yakıt sarfiyatı konularında bazen “yok yavf o kadar da yakmaz” yorumlarına , tartışmalara kesin cevap bulabilirsiniz. (yoldaki hafif eğimin, basit dur kalkların, dış hava sıcaklığınının,motor sıcaklığının ne kadar etkilediğini aşağıda tarif edeceğim grafik oluşturma ile daha iyi fark edeceksiniz.
Kayıt dosyası ;
Torque programının oluşturduğu. .csv dosyasına telefonunuzdaki doya görüntüleme programı ile ana dizin içerisinde torque klasörü içerisinden ulaşabilirsiniz. “trackLog-2019-Nov-11_07-36-04.cs” şekilde isimlendirilmiş olacak. Program içerisinden kaydedilmesini istediğiniz veriler bu dosya içerisine kaydedilecektir. Telefonunuzda uygun program var ise (wps office gibi) bu dosyayı açabilirsiniz ve verileri görebilirsiniz ancak başlangıçda bunlara bakmak çok karışık ve anlamsız gelecektir. Alıştıktan sonra merak ettiğiniz bir değere hemen bakmak için aşağıdaki grafik oluşturmaya ihtiyacınız kalmayacaktır. Ama birşeyleri anlamak ve yorumlamak için grafik oluşturmak şart.

Gafik oluşturmak için microsoft office excel ya da ücretsiz open office programlarını kullanabilirsiniz. Ben Microsoft office paketindeki excel programı üzerinden anlatacağım.
Eğer android cep telefonunuzda WPS office pogramı varsa ve bu csv dosyasını bu program ile açıp .xlsx olarak kaydedebilirseniz aşağıda anlatacağım “bilgisayarda csv dosyasını xlsx dosyasına çevirme işlemini “pas geçebilirsiniz.(bu işlem telefonunuzu kasabilir ve zaman alabilir. Tüm satırları yüklenmeden “farklı kaydet “menüsü belirmiyor.)



Kayıt dosyasını daha kullanışlı formata çevirmek ;
Torque programının oluşturduğu .csv dosyasındaki verileri grafikte kullanabilmek için önce bu dosyayı xlsx dosya formatına aşağıdaki şekilde çevirmemiz lazım. İşin en meşakkatli yeri burası. Bu işlemi yaparken aşağı resimlerdeki adımları izleyiniz. Bu sayede csv dosyasını excel de işleyebileceğiniz xlsx dosyasına çevirmiş oluyoruz.

Bu çevrimin gerekliliği, csv dosyası verileri grafik oluşturamayacağımız şekilde ( en azından ben öyle biliyorum), ayrı ayrı hücrelerde değil, virgülller ile ayrılmış ardışık diziler halinde tutuyor. Aşağdaki ayarlama ile (bir nevi içe aktarma), her virgülden sonrasını bir hücreye atama gibi bir işlem yapıyoruz.

Csv veri dosyasını excel içerisine atmak için aşağı resimlerdeki adımları takip ediniz
1csv_ham.PNG 2yeni dosya.png 3veri dosyası aç.jpg 4veri dosyası virgül ile ayrılmış seç.jpg 5veri dosyası virgül ile ayırıcı seç.jpg 6gelişmişten ondalık ayırıcı nokta seçimi.jpg 7hedef hücre seçimi.jpg


Kullanışlı format verilerini grafiğe çevirmek;
İşin bundan sonrası excel bilgisi. İnternet arama motorlarında “Excel grafik oluşturma” ya da “excel pivot chart oluşturma”aramalarını yaparak size hitap edecek grafik türlerini oluşturabilirsiniz. Başlangıç olarak pivot chart önermem, bunun kullanımı ayrı bir zorluk, ama diğer grafik oluşturmaya göre daha fonksiyonel. Aşağıda oluşturduğum grafik örneklerini görebilirsiniz. Tüm değerlerin grafiğe aynı orandan görsel olarak sığabilmesi için rakamları birbirine yakın tutmaya çalışın. Örneğin “rpm” değeri 4 hanelidir, Önce bu değeri toplu olarak 100 e bölün daha sonra grafiğe eklerseniz ilk iki grafikteki gibi oranlı bir görüntü olacaktır. Aksi halde pivot (3. grafik) örneğindeki gibi oransız bir grafik oluşup diğer değerleri rahat görmenize engel olacaktır. Bu grafikleri resim olarak kaydetmek için grafiğin veri olmayan boş bir alanında ( dışa yakın alan) “sağ tık>> kopyala” , paint’ i açın ve “yapıştır”.
ev-okul.png okul-iş.png pivot table.PNG
 
Katılım
19 Haz 2015
Mesajlar
633
Çözümler
2
Tepki puanı
870
Konum
Kırşehir
Aracınız
Civic FD6 2010
Soğuk havalarda motorun ısınmadan harekete geçmede endişe yaşayanlar için aşağıdaki grafiği yaptım. (Aklıma şimdi geldi ; araç ekranındaki sıcaklık götergesi kademelerini de takip etmek iyi olacaktı, bir dahaki sefere)

1575526716580.png

Sıradaki grafik planım, sabahları soğuk havada marş basarken akü gerilimi ne kadar düşüyor. Yukarıdaki grafiğin veri dosyasını kullanmak pek doğru olmayacaktır. veri alma periyodu 1sn. Akü için 0,1 sn yapıp alacağım. Torque programındaki anlık göstergeyi de kullanabilirim. grafik ile birlikte min-max değerlerini tutuyor. Grafik süresi kısa olduğu ve kaydetmediği için sadece anlık takipler için kullanılabilir.
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,685
Çözümler
6
Tepki puanı
8,746
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
Soğuk havalarda motorun ısınmadan harekete geçmede endişe yaşayanlar için aşağıdaki grafiği yaptım. (Aklıma şimdi geldi ; araç ekranındaki sıcaklık götergesi kademelerini de takip etmek iyi olacaktı, bir dahaki sefere)

Ekli dosyayı görüntüle 255731

Sıradaki grafik planım, sabahları soğuk havada marş basarken akü gerilimi ne kadar düşüyor. Yukarıdaki grafiğin veri dosyasını kullanmak pek doğru olmayacaktır. veri alma periyodu 1sn. Akü için 0,1 sn yapıp alacağım. Torque programındaki anlık göstergeyi de kullanabilirim. grafik ile birlikte min-max değerlerini tutuyor. Grafik süresi kısa olduğu ve kaydetmediği için sadece anlık takipler için kullanılabilir.
Akü takibi güzel olur. ?
Hocam benim merak ettiğim. Aynı güzergahta sakin sürüş ile araç beklemeden yol alması ile 1 dakika bekleyip yol alması nasıl etkiliyor? Bu grafikte araç beklemiş gaza geçince hareket etmişsiniz gibi duruyor.
 
S

Silinen üye 20336

Guest
Akü takibi güzel olur. ?
Hocam benim merak ettiğim. Aynı güzergahta sakin sürüş ile araç beklemeden yol alması ile 1 dakika bekleyip yol alması nasıl etkiliyor? Bu grafikte araç beklemiş gaza geçince hareket etmişsiniz gibi duruyor.
Evet ben de aynı şekilde okudum grafiği Ahmet hocam. ??
Bahsettiğiniz iki durum arasındaki farkı ben de merak ediyorum. Özellikle günün ilk çalıştırmasında gaza geçene kadar bekleyip hareket etmekle direkt çalıştırıp yürümek arasında ne tür farklar olduğunu grafik üzerinde görebilirsek güzel olur.
Bu kıyas ayrıca sadece benzinde de yapılabilir aslında... ???
 
Katılım
19 Haz 2015
Mesajlar
633
Çözümler
2
Tepki puanı
870
Konum
Kırşehir
Aracınız
Civic FD6 2010
Aslında gaza geçince değil hanım ve çocuk gelince hareket ediyorum :))

Bunu şu şekilde deneyebilirim. Ofis çıkışı yaklaşık 1km 30km sabit hızla gitmem gerekiyor. Bir gün soğuk bir gün sıcak motor ile dener paylaşırım. Burada grafiklerde görebileceğimiz şey yakıt sarfiyatı olacaktır. Ancak benim bunu yapmamdaki neden soğuk motorda ve şanzımanda minumum aşınmayı sağlamak.

Denme adımları;
  1. Soğuk motor ile direk kalkış,LPG kapalı
  2. Sıcak motor ile , LPG kapalı
  3. Sıcak motor ile , LPG otomatik (kendisi ısınınca geçecek)
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,685
Çözümler
6
Tepki puanı
8,746
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
Aslında gaza geçince değil hanım ve çocuk gelince hareket ediyorum :))

Bunu şu şekilde deneyebilirim. Ofis çıkışı yaklaşık 1km 30km sabit hızla gitmem gerekiyor. Bir gün soğuk bir gün sıcak motor ile dener paylaşırım. Burada grafiklerde görebileceğimiz şey yakıt sarfiyatı olacaktır. Ancak benim bunu yapmamdaki neden soğuk motorda ve şanzımanda minumum aşınmayı sağlamak.

Denme adımları;
  1. Soğuk motor ile direk kalkış,LPG kapalı
  2. Sıcak motor ile , LPG kapalı
  3. Sıcak motor ile , LPG otomatik (kendisi ısınınca geçecek)
> Beklemekteki kasıt aşınmayı engellemek ve motoru korumak burda hemfikiriz. Motor en fazla soğuk iken aşınma gerçekleşiyor. Bu yüzden 2.500 deviri geçmeyin diyorlar.
> Sabah sabah aile bireyleri sizi baya bekletiyormuş.
> Benim araçta motor su ısı 45 derece olunca gaza geçiyor. Gaza geçişi 35 dereceye ayarlı. Aynı dereceyi görünce böyle söyledim. Tefavuk olmuş.
> Burada kastım beklemeden hareket edilse yakıt ciddi oranda fark ediyor mu? Yakıt harcaması için bu tarzlar püf noktası olarak düşünüyorum. Kısa mesafe çok yakıt harcıyorum diyenlerin kulakkarını çınlatalım.
> Ofis çıkışı ile sabah ilk çalıştırma biraz farklı olur diye düşünüyorum.



Faaliyet ayn-ı lezzettir.
 
Katılım
19 Haz 2015
Mesajlar
633
Çözümler
2
Tepki puanı
870
Konum
Kırşehir
Aracınız
Civic FD6 2010
> Ofis çıkışı ile sabah ilk çalıştırma biraz farklı olur diye düşünüyorum.
emoji848.png
Olabildiğince soğumuş bir motor için en idealı en soğukta en uzun süre bekleme, yani sabah deneme. Ancak sabahları endişem şu, her zaman aynı sürüş karakteristiğini yakalayamıyorum. Trafik lambalarının durumu, trafikte arkasına takılmak durumunda kaldığımı araçlar vs. Ofis çıkışı bahsettiğim yol düşük sabit hızda gitmem gereken 1,35 km lik şehir trafiğine kapalı iş yerine ait bir yol. Bu yüzden buradaki değerlendirmem daha stabil olacaktır.

Verilere baktığımda motor emiş havası sıcaklığı ile motor suyu sıcaklığı arasında kayda değer fark varsa ancak sabahtan denerim. Misal bu akşam hava 3'C motor suyu 24'C idi, öğlen aracı kullanmıştım çünkü.
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,685
Çözümler
6
Tepki puanı
8,746
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
Olabildiğince soğumuş bir motor için en idealı en soğukta en uzun süre bekleme, yani sabah deneme. Ancak sabahları endişem şu, her zaman aynı sürüş karakteristiğini yakalayamıyorum. Trafik lambalarının durumu, trafikte arkasına takılmak durumunda kaldığımı araçlar vs. Ofis çıkışı bahsettiğim yol düşük sabit hızda gitmem gereken 1,35 km lik şehir trafiğine kapalı iş yerine ait bir yol. Bu yüzden buradaki değerlendirmem daha stabil olacaktır.

Verilere baktığımda motor emiş havası sıcaklığı ile motor suyu sıcaklığı arasında kayda değer fark varsa ancak sabahtan denerim. Misal bu akşam hava 3'C motor suyu 24'C idi, öğlen aracı kullanmıştım çünkü.
Direksiyon sizde hocam gittiğiniz güzergahları biz bilmiyoruz. Bizde çok müdahele edersek doğru olmaz. Sizin için hangisi iyi olursa denemenizi ona göre yapın.

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
 
Katılım
19 Haz 2015
Mesajlar
633
Çözümler
2
Tepki puanı
870
Konum
Kırşehir
Aracınız
Civic FD6 2010
Arkadaşlar ölçümleri ve verileri derlemyi tamamladım. Merakettiğiniz veri varsa sorun, belki kayıt içerisinde o da vardır.
Özet tablo aşağıdadır ;


1576149376081.png


Aslında gaza geçince değil hanım ve çocuk gelince hareket ediyorum :))

Bunu şu şekilde deneyebilirim. Ofis çıkışı yaklaşık 1km 30km sabit hızla gitmem gerekiyor. Bir gün soğuk bir gün sıcak motor ile dener paylaşırım. Burada grafiklerde görebileceğimiz şey yakıt sarfiyatı olacaktır. Ancak benim bunu yapmamdaki neden soğuk motorda ve şanzımanda minumum aşınmayı sağlamak.

Denme adımları;
  1. Soğuk motor ile direk kalkış,LPG kapalı
  2. Sıcak motor ile , LPG kapalı
  3. Sıcak motor ile , LPG otomatik (kendisi ısınınca geçecek)
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,685
Çözümler
6
Tepki puanı
8,746
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
Geri
Üst