@birkan.ok geçmiş olsun. Hata kodlarına göre biraz araştıma yaptım.
Emilen havanın sıcaklığını ölçen maf sensörü 5 pinli, sadece emilen havanın miktarını ölçen; sıcaklığını ölçmeyen tip ise 4 pinlidir.
Maf sensörü soket bağlantı pinler:
1. Pin: Emilen hava sıcaklık sensörü (IAT sensörü) ucu
2. Pin: 12 volt + ısıtıcı besleme ucu
3. Pin: Şasi (eksi) ucu
4. Pin: 5 volt + Sensör referans besleme voltaj ucu
5. Pin: MAF sensörünün çıkış sinyal ucu
Debimetre (Maf Sensörü) Arızaları Nelerdir?
İlk önce debimetrenin bağlı olduğu sigortanın mutlaka kontrol edilmesi gerekir.
En yaygın arıza, debimetre soketinin temassızlık yapması veya havanın geçtiği iç kısmının aşırı kirlenmesidir. Soket temizlenip iyice yerine oturtulabilir, hava geçen kısmı kirliyse özel temizlik spreyiyle temizlenebilir.
Diğer genel arıza, soketle debimetreye bağlanan kablo demetinde kopukluk olabilir. Multimetreyle uygun kontroller ve kablo değişimiyle sorun çözülebilir.
İlk olarak diyagnostik tekniği adımları dikkatle ve sırasıyla uygulanmalıdır. Kablo-soketler kontrol edilmelidir. Kopukluk, kısa devre olmadığından emin olunmalıdır. Daha sonra sensöre 5 voltluk besleme voltajının gelip gelmediği kontrol edilmelidir. Bunu yapmak için doğru pin bulunmalı ve bir voltmetre (multimetre) ile kontrol edilmelidir; voltmetrenin siyah eksi ucu şasiye, + kırmızı ucu +5 volt beslemenin olduğu soket pinine değdirilir.
Sensörün kataloğu varsa ve kontrol direnç değerleri görülebiliyorsa, sensörünpin uçlarından direnç değeri ölçülür. Örneğin ölçüm sonucunda verilen sıcaklık değeri aralıkları için katalog direnç değeri okunuyorsa, sensör sağlamdır; direnç değeri aralık dışındaysa sensör arızalıdır.
P0112 ve P0113 arızalarının çözümünde de bu çözüm yöntemleri kullanılabilir.
P0113Arıza Kodu:IntakeAirTemperature Sensor (IAT)CircuitHigh Input: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi Yüksek Giriş Sinyali
P0113Arızasının Sebebi
Sensörün çıkış voltajı, normal değer aralıklarının dışında, çok yüksekse, ECU bu arıza kodunu hafızaya kaydeder. Örneğin voltaj 4,91 voltun üzerindeyse. (katalog değerlerini baz alınız)
P0113Arızasının Belirtileri
*Motor arıza lambası yanar,
*Motorun çalışmasında problem,
*Motorun çok fakir karışımla çalışması,
*Fakir karışım sebebiyle motorda erken ateşlemenin görülmesi.
Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Arıza Belirtileri (IAT Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır?)
* Yakıt tüketimi artar
* Hızlanma ve motor çekişi düşer
* Ateşleme avans zamanlaması tam olarak uygun ayarlanamaz, motor vuruntu yapabilir.
Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Arızaları ve Çözümleri
Ecu tarafından sınır değerlerin dışında bir değer tespit edilirse, bir yedek değerle sistemin çalışması sürdürülür. Arıza hafızasında arıza kaydı oluşturulur. Arıza diyagnostik test cihazıyla teşhis edilebilir.
Emme havası sıcaklık sensöründe en sık görülen arızalar;
* Emme havası sıcaklık sensörünün bağlantı soketindeki kir-toz-oksitlenme gibi iletkenliği bozucu etkiler ve soketin gevşemesi çıkması gibi durumlardır. Soket konnektör uçlarını temizleyip, yerine sıkıca takınız.
* Emme havası sıcaklık sensörünün bağlantı kablosunda kopukluk veya kısa devre olması. Multimetreyle gerekli voltaj ölçülmlerini ve kopukluk testlerini yapınız. Kablo kopukluğu veya kısa devre varsa kabloyu değiştiriniz.
* Emme havası sıcaklık sensörünün iç kısma giren ucu, karbon ve yağ birikintileriyle kaplanmış olabilir ve sıcaklık ölçümlerinde sapmalar veya hassaslığında bozulmalar olabilir. Uygun şekilde temizlenmelidir.
Emme havası sıcaklık sensörü yanlış sıcaklık bilgisi verirse, motor kontrol ünitesi de, verilen bu yanlış hava sıcaklık bilgisine göre yakıt miktarını ayarlayacağından (zengin ya da fakir karışım), yakıt sarfiyatı artar ve motor performansı olumsuz etkilenebilir.
Emme havası sıcaklık sensörü arızalandığında, sürücü gösterge panelinde arıza lambası yanacaktır.
Faaliyet ayn-ı lezzettir...