- Katılım
- 16 Kas 2018
- Mesajlar
- 2,364
- Çözümler
- 1
- Tepki puanı
- 3,956
- Yaş
- 36
- Konum
- Ankara/Eryaman
- Ad Soyad
- İsmail Beşiroğlu
- Yaş
- 35
- Aracınız
- Civic FB7 2016
Arkadaşlar merhabalar iyi forumlar,
Malumunuz bayram tatiline giriyoruz ve yakıt fiyatları 25-30tl civarlarında geziyor. Bu zamanlarda herkesin en büyük dertlerinden biri elbette hayat pahalılığı. Araçlarımızın depoları artık 1000tl'nin altına dolmadığından yakıt ekonomisi konusunda herkesin fikirlerini sunabileceği, yapılan paylaşımlarla da yakıt tüketimini düşüreceğimizi umduğum bir konu açmak istedim.
Yakıt tüketimine etki eden faktörleri madde madde yazıp, etki ettiği oranları teknik veri ve sayısal değerlerle yazacağım ki herkesin kafasında bir hesap oluşsun ve buna göre bir değerlendirme yapalım. Siz de araçlarınızla yaşadığınız tecrübelerinizi paylaşabilir, eklemek istediklerinizi konuya yazabilir ben de ilk mesaja ekleyebilirim.
1. ARAÇ BAKIMININ YAKITA ETKİSİ
a. Hava filtreniz kirli ve tıkanmışsa, %10 civarında yakıt sarfiyatını arttırabilmekte. Bildiğiniz gibi yakıt * hava karışımının düzgün olabilmesi için hava filtresinden geçen hava yakıta ve performansa direkt etki ediyor. Kalabalık ve havası kirli bir şehirde yaşıyorsanız, son bakımdan bu yana 5-6 bin kilometre geçtiyse, uzun yola çıkmadan önce hava filtrenizi değiştirmeniz yakıt tasarrufu sağlayacaktır.
b. Motor yağı seçiminiz ve değişim periyodu yakıt tüketiminizi yağın etkisi bakımından %2-5 mertebelerinde etkiler. Yağınızın 10w40 yerine 0w20 veya düşük viskoziteli 5w30 yağ kullanarak %2-3 mertebelerinde yakıt tasarrufu sağlarsınız. Bu da size 10bin kilometre ciddi bir kazanç getirir. Yağınız zamanla hava filtrenizden gelen tozdan, yanan yakıtın artıklarından dolayı kalınlaşır. Zamanında değişmeyen yağ da yakıt tüketimine bu bağlamda etki eder.
c. Atmosferik araçlarda özellikle Subap ayarının yakıt ve performansa etkisi çok büyük olduğundan, mutlaka 40bin km'de bir kontrol ve bakımı yaptırılmalı.
d. Enjektörlerin ve Buji'lerin yakıtın yanmasına direkt etkisi olduğundan kontrolü ve orijinal kullanımı büyük önem arz etmekte.
2. LASTİĞİN YAKITA ETKİSİ
a. Lastik alırken bakmanız gereken en önemli hususlardan biri de yakıt verimliliği. Yuvarlanma direnci yüksek olan E sınıf bir Lastik, yuvarlanma direnci D sınıfı olan bir lastiğe göre 100km'de 0.1 daha fazla yakar. Her kademede yaklaşık %1.25 veya 0.1 Litre/100km fark vardır. E yerine A sınıf bir lastik kullanırsanız ve lastiklerinizi 40- 50bin km kullandığımızı düşünürsek bize 160-200 litre yani 4-5 depo yakıt tasarruf sağlayabilirler.
b. Lastik basıncının düşük olması yakıta etkisi yaklaşık %1 iken, gereğinden fazla şişik olmasının yakıt tüketimine etkisi yoktur. Risklidir, fazla şişirmeyiniz.
c. Jant ve Lastik seçiminde dikkatli olmakta fayda var. Her 10mm Lastik genişlemesi %1-2 civarında yakıta etki etmekte. 205/55/R16 yerine 225/45/R17 lastik kullanımın 50bin km'deki etkisi size %4'ten pay biçerseniz, aracınız kilometrede 1.2tl yakıyorsa, 2400tl fazla yakarsınız (aynı marka model ancak farklı lastik ölçüsü için). Yüzey alanı genişlemesi, yer ile olan sürtünme miktarını arttırdığından yakıta etki eder. Jant ve Lastiklerin ağırlığının artması da yakıta etki ederi. Jant lastik büyütmek istiyorsanız bu hesabı göze alın.
3. ÇEVRESEL FAKTÖRLERİN ETKİSİ
a. Havanın soğuk olması, aracınızın en yüksek verimde çalışacağı sıcaklığa ulaşmasını uzatır. Araç rölantide daha yüksek devirde çalışır. Bu da daha fazla yakıt tüketimine neden olur. Soğuk hava, sıcak havaya göre daha yoğun olduğundan aerodinamik olarak da daha fazla hava sürtünmesine maruz kalınır. Bu nedenle kışın yakıt tüketimi %10 daha fazladır. Kısa mesafelerde gidip gelen sürücüler için bu oran %20 mertebelerindedir. Rakam verecek olursak -5 derece ile 20 derece arasındaki tüketim farkı %10 olarak ölçülmüş.
b. Yağmurlu veya ıslak yollar, pürüzlü veya bozuk yollar da yakıt tüketimini arttırır. Kısa diye bu tip yolları kullanmadan önce düşünmekte fayda var.
c. Yüksek rakımlı yerlerde oksijen miktarı az olduğundan yakıt tüketimi fazladır.
d. Engebeli ve inişli çıkışlı bir yol izliyorsanız, işe gidiş gelişleriniz bu tarz yollarsa, düşük devirde yüksek tork verebilen dizel araç kullanmanız ciddi yakıt tasarrufu ve performans sağlar. Aracınız turbosuz atmosferikse bu konuda ciddi düşünülebilir.
e. Bol ışıklı ve uzun beklemeyişlerin olduğu yerlerde yaşıyorsanız start - stop sistemli araçları tercih etmeniz yakıt tüketimine faydalı olacaktır.
4. SÜRÜCÜ FAKTÖRLERİ
a. Aracınıza koyacağınız her 100kg ağırlık, aracınızın dizel - atmosferik benzin oluşuna göre 100km'de 0.5-1litre civarında artışa sebep olur. Biz buna 1 litre desek, her 10kg, 100 kilometrede 0.1 litre artış, 30tl desek 1lt yakıt için; 3tl masraf demektir her 10kg yük 100km'de... Buna göre aracınıza su vs. gereksiz yere yüklemeler yapma konusunda düşünebilir ve hesap yapabilirsiniz.
b. Bazılarınız aracınızı yaz kış klima açık kullanıyordur illa. Klimanın saatte yakıta etkisi ortalama 1.2-1.4lt civarlarındadır. Aracınızı kışın A/C açmanıza gerek yok daha hızlı ısıtmaz. Dereceyi ayarlarsanız ona göre standart havalandırmada da iş görür. Yazın da 70km üstü hızda seyrediyorsanız klima açmak yerine cam açmak %10 daha fazla yakıt yakmanıza sebep verir.
c. Kışın aracınız sıfır derecenin altında -10 , -20'de kalmıyorsa 5 - 10dk ısıtmak gereksiz yakıt sarfiyatına sebep verir. LPG'ye geçene kadar aracın boşta çalıştırmak da keza öyle. Arkadaşlar özellikle benzin - LPG kullanan arkadaşlar; kışın 1dk rölantide çalıştırdıktan sonra yavaş yavaş ilerlemenizde bir zarar yok fayda var. Araç bu şekilde hem daha çabuk ısınır, hem siz yol alırsınız, hem zamandan kazanırsınız hem daha az yakıt yakmış olursunuz.
d. Arkadaşlar birini beklerken aracı boş yere çalıştırmayın. Boş boş 10-20dk beklemeyin. Araca da cebinize de zararlı. Çekin gölge bir yere, boşta bekleyin.
e. Araçlarınızın tepesine vs. koyduğunuz ekstra bagajlar aerodinamik yapıyı etkileyen her şey, aracın yakıt tüketimine etki eder.
5. EKONOMİK SÜRÜŞ TEKNİKLERİ
a. Araç kullanıyorken en çok yapılan hatalardan biri önünüzde ışık, tümsek, çukur veya yola çıkabilecek bir araç noktası varken gazlamanız. Bunu genç apaçilerde sık sık görmekteyiz. Önünüzde bu tip fren yapmanızı gerektirecek şeyler varsa boşa dip gaz yapıp frenlemeyin. Riskli yerlerden uzak, otobanlarda takılabilirsiniz.
b. Aracınızı doğru viteste kullanın. Aracınızın devri yükseldikçe yakıt tüketimi artar ancak bir rampa çıkıyorsanız düşük devir yüksek viteste daha fazla yakıt tüketebilirsiniz. Otomatik araçları Sürekli Sport modda kullanmak da ciddi yakıt sarfiyatı yapar. Tepe çıkmadan önce belli bir ivme kazanmaya ve o ivmeyi kullanarak çıkmaya çalışın. Tepeyi çıkarken klima açıksa kapatılabilir bir süreliğine.
c. Dizel araç sahipleri, aracınızın maksimum torku verdiği değeri bilip o değere yakın değerlerde doğru viteste araç kullanın. Bu en verimli değerlerdendir. Anlık Tüketim göstergesine bakarak teyit edilebilir.
d. Araçlarınız uzun yolda 90km üzerindeki her kilometre başına %1 daha fazla yakar deniyor. Yani 100'le gitsek, 90'a göre %10 daha fazla, 120 ile gitsek, %30 daha fazla yakarız deniyor. Yani 90'la giderken 6 lt ortalama yakıyorsak,120'de bu 8 litre olur. Bu aracın vites sayısına, vites oranlarına göre değişen bir değer bana göre. Bu konuda deneyim ve düşüncelerinizi paylaşabilirseniz sevinirim.
e. Aracınız ile tepeden ya da dik bir yokuştan aşağı inerken aracı boşa almak yakıt tüketimini arttırır. Araç rölantide ne yakıyorsa onu yakar ancak, vitesteyken yakıt yakmaz. Ancak yokuş çok dik değildir ve vitesteyken araç motor freni yapıyordur, siz boşa alarak ivme kazanabilirsiniz tabi. Bu gibi seçimler size kalmış. Aracınız otomatikse boşa almanız önerilmez.
f. Arkadaşlar mesela 100-200m ileride kırmızı ışık yandığını görüyorsunuz, hızınız da 50-60km/s. Oraya varana kadar aracınızın hızını arttırmanıza gerek yok. Arkanızda araç yoksa ya da yokuşta değilseniz ara ara az az gaz vere vere gidebilirsiniz. Duracağınız konuma fren yapmadan gelebilirsiniz. Yaptığınız her fren, her durduğunuz boş an size yakıt yaktırır. Mümkünse aracınızı hiç durdurmayın, siz gidene kadar ışık yanar, araçlar hızlanır... Aracın en çok yakıt yaktığı ilk kalkıştır.
e. Gereksiz fren yapmayın. Yavaşlarken olabildiğince önceden varacağınız yere girmeden, aracın kendi kendine yavaşlamasını sağlayın. Bu size hem yakıt tasarrufu hem de balata ömrü kazandırır.
g. Aracınız ile otobanda rampa iniyorken ve çıkıyorken hız sabitleme kapatın. Hız sabitleme özellikle atmosferik araçlarda çok verimli değil bence özellikle iniş - çıkış varsa... Bu tip yerlerde kullanmamanız yararınıza.
Malumunuz bayram tatiline giriyoruz ve yakıt fiyatları 25-30tl civarlarında geziyor. Bu zamanlarda herkesin en büyük dertlerinden biri elbette hayat pahalılığı. Araçlarımızın depoları artık 1000tl'nin altına dolmadığından yakıt ekonomisi konusunda herkesin fikirlerini sunabileceği, yapılan paylaşımlarla da yakıt tüketimini düşüreceğimizi umduğum bir konu açmak istedim.
Yakıt tüketimine etki eden faktörleri madde madde yazıp, etki ettiği oranları teknik veri ve sayısal değerlerle yazacağım ki herkesin kafasında bir hesap oluşsun ve buna göre bir değerlendirme yapalım. Siz de araçlarınızla yaşadığınız tecrübelerinizi paylaşabilir, eklemek istediklerinizi konuya yazabilir ben de ilk mesaja ekleyebilirim.
1. ARAÇ BAKIMININ YAKITA ETKİSİ
a. Hava filtreniz kirli ve tıkanmışsa, %10 civarında yakıt sarfiyatını arttırabilmekte. Bildiğiniz gibi yakıt * hava karışımının düzgün olabilmesi için hava filtresinden geçen hava yakıta ve performansa direkt etki ediyor. Kalabalık ve havası kirli bir şehirde yaşıyorsanız, son bakımdan bu yana 5-6 bin kilometre geçtiyse, uzun yola çıkmadan önce hava filtrenizi değiştirmeniz yakıt tasarrufu sağlayacaktır.
b. Motor yağı seçiminiz ve değişim periyodu yakıt tüketiminizi yağın etkisi bakımından %2-5 mertebelerinde etkiler. Yağınızın 10w40 yerine 0w20 veya düşük viskoziteli 5w30 yağ kullanarak %2-3 mertebelerinde yakıt tasarrufu sağlarsınız. Bu da size 10bin kilometre ciddi bir kazanç getirir. Yağınız zamanla hava filtrenizden gelen tozdan, yanan yakıtın artıklarından dolayı kalınlaşır. Zamanında değişmeyen yağ da yakıt tüketimine bu bağlamda etki eder.
c. Atmosferik araçlarda özellikle Subap ayarının yakıt ve performansa etkisi çok büyük olduğundan, mutlaka 40bin km'de bir kontrol ve bakımı yaptırılmalı.
d. Enjektörlerin ve Buji'lerin yakıtın yanmasına direkt etkisi olduğundan kontrolü ve orijinal kullanımı büyük önem arz etmekte.
2. LASTİĞİN YAKITA ETKİSİ
a. Lastik alırken bakmanız gereken en önemli hususlardan biri de yakıt verimliliği. Yuvarlanma direnci yüksek olan E sınıf bir Lastik, yuvarlanma direnci D sınıfı olan bir lastiğe göre 100km'de 0.1 daha fazla yakar. Her kademede yaklaşık %1.25 veya 0.1 Litre/100km fark vardır. E yerine A sınıf bir lastik kullanırsanız ve lastiklerinizi 40- 50bin km kullandığımızı düşünürsek bize 160-200 litre yani 4-5 depo yakıt tasarruf sağlayabilirler.
b. Lastik basıncının düşük olması yakıta etkisi yaklaşık %1 iken, gereğinden fazla şişik olmasının yakıt tüketimine etkisi yoktur. Risklidir, fazla şişirmeyiniz.
c. Jant ve Lastik seçiminde dikkatli olmakta fayda var. Her 10mm Lastik genişlemesi %1-2 civarında yakıta etki etmekte. 205/55/R16 yerine 225/45/R17 lastik kullanımın 50bin km'deki etkisi size %4'ten pay biçerseniz, aracınız kilometrede 1.2tl yakıyorsa, 2400tl fazla yakarsınız (aynı marka model ancak farklı lastik ölçüsü için). Yüzey alanı genişlemesi, yer ile olan sürtünme miktarını arttırdığından yakıta etki eder. Jant ve Lastiklerin ağırlığının artması da yakıta etki ederi. Jant lastik büyütmek istiyorsanız bu hesabı göze alın.
3. ÇEVRESEL FAKTÖRLERİN ETKİSİ
a. Havanın soğuk olması, aracınızın en yüksek verimde çalışacağı sıcaklığa ulaşmasını uzatır. Araç rölantide daha yüksek devirde çalışır. Bu da daha fazla yakıt tüketimine neden olur. Soğuk hava, sıcak havaya göre daha yoğun olduğundan aerodinamik olarak da daha fazla hava sürtünmesine maruz kalınır. Bu nedenle kışın yakıt tüketimi %10 daha fazladır. Kısa mesafelerde gidip gelen sürücüler için bu oran %20 mertebelerindedir. Rakam verecek olursak -5 derece ile 20 derece arasındaki tüketim farkı %10 olarak ölçülmüş.
b. Yağmurlu veya ıslak yollar, pürüzlü veya bozuk yollar da yakıt tüketimini arttırır. Kısa diye bu tip yolları kullanmadan önce düşünmekte fayda var.
c. Yüksek rakımlı yerlerde oksijen miktarı az olduğundan yakıt tüketimi fazladır.
d. Engebeli ve inişli çıkışlı bir yol izliyorsanız, işe gidiş gelişleriniz bu tarz yollarsa, düşük devirde yüksek tork verebilen dizel araç kullanmanız ciddi yakıt tasarrufu ve performans sağlar. Aracınız turbosuz atmosferikse bu konuda ciddi düşünülebilir.
e. Bol ışıklı ve uzun beklemeyişlerin olduğu yerlerde yaşıyorsanız start - stop sistemli araçları tercih etmeniz yakıt tüketimine faydalı olacaktır.
4. SÜRÜCÜ FAKTÖRLERİ
a. Aracınıza koyacağınız her 100kg ağırlık, aracınızın dizel - atmosferik benzin oluşuna göre 100km'de 0.5-1litre civarında artışa sebep olur. Biz buna 1 litre desek, her 10kg, 100 kilometrede 0.1 litre artış, 30tl desek 1lt yakıt için; 3tl masraf demektir her 10kg yük 100km'de... Buna göre aracınıza su vs. gereksiz yere yüklemeler yapma konusunda düşünebilir ve hesap yapabilirsiniz.
b. Bazılarınız aracınızı yaz kış klima açık kullanıyordur illa. Klimanın saatte yakıta etkisi ortalama 1.2-1.4lt civarlarındadır. Aracınızı kışın A/C açmanıza gerek yok daha hızlı ısıtmaz. Dereceyi ayarlarsanız ona göre standart havalandırmada da iş görür. Yazın da 70km üstü hızda seyrediyorsanız klima açmak yerine cam açmak %10 daha fazla yakıt yakmanıza sebep verir.
c. Kışın aracınız sıfır derecenin altında -10 , -20'de kalmıyorsa 5 - 10dk ısıtmak gereksiz yakıt sarfiyatına sebep verir. LPG'ye geçene kadar aracın boşta çalıştırmak da keza öyle. Arkadaşlar özellikle benzin - LPG kullanan arkadaşlar; kışın 1dk rölantide çalıştırdıktan sonra yavaş yavaş ilerlemenizde bir zarar yok fayda var. Araç bu şekilde hem daha çabuk ısınır, hem siz yol alırsınız, hem zamandan kazanırsınız hem daha az yakıt yakmış olursunuz.
d. Arkadaşlar birini beklerken aracı boş yere çalıştırmayın. Boş boş 10-20dk beklemeyin. Araca da cebinize de zararlı. Çekin gölge bir yere, boşta bekleyin.
e. Araçlarınızın tepesine vs. koyduğunuz ekstra bagajlar aerodinamik yapıyı etkileyen her şey, aracın yakıt tüketimine etki eder.
5. EKONOMİK SÜRÜŞ TEKNİKLERİ
a. Araç kullanıyorken en çok yapılan hatalardan biri önünüzde ışık, tümsek, çukur veya yola çıkabilecek bir araç noktası varken gazlamanız. Bunu genç apaçilerde sık sık görmekteyiz. Önünüzde bu tip fren yapmanızı gerektirecek şeyler varsa boşa dip gaz yapıp frenlemeyin. Riskli yerlerden uzak, otobanlarda takılabilirsiniz.
b. Aracınızı doğru viteste kullanın. Aracınızın devri yükseldikçe yakıt tüketimi artar ancak bir rampa çıkıyorsanız düşük devir yüksek viteste daha fazla yakıt tüketebilirsiniz. Otomatik araçları Sürekli Sport modda kullanmak da ciddi yakıt sarfiyatı yapar. Tepe çıkmadan önce belli bir ivme kazanmaya ve o ivmeyi kullanarak çıkmaya çalışın. Tepeyi çıkarken klima açıksa kapatılabilir bir süreliğine.
c. Dizel araç sahipleri, aracınızın maksimum torku verdiği değeri bilip o değere yakın değerlerde doğru viteste araç kullanın. Bu en verimli değerlerdendir. Anlık Tüketim göstergesine bakarak teyit edilebilir.
d. Araçlarınız uzun yolda 90km üzerindeki her kilometre başına %1 daha fazla yakar deniyor. Yani 100'le gitsek, 90'a göre %10 daha fazla, 120 ile gitsek, %30 daha fazla yakarız deniyor. Yani 90'la giderken 6 lt ortalama yakıyorsak,120'de bu 8 litre olur. Bu aracın vites sayısına, vites oranlarına göre değişen bir değer bana göre. Bu konuda deneyim ve düşüncelerinizi paylaşabilirseniz sevinirim.
e. Aracınız ile tepeden ya da dik bir yokuştan aşağı inerken aracı boşa almak yakıt tüketimini arttırır. Araç rölantide ne yakıyorsa onu yakar ancak, vitesteyken yakıt yakmaz. Ancak yokuş çok dik değildir ve vitesteyken araç motor freni yapıyordur, siz boşa alarak ivme kazanabilirsiniz tabi. Bu gibi seçimler size kalmış. Aracınız otomatikse boşa almanız önerilmez.
f. Arkadaşlar mesela 100-200m ileride kırmızı ışık yandığını görüyorsunuz, hızınız da 50-60km/s. Oraya varana kadar aracınızın hızını arttırmanıza gerek yok. Arkanızda araç yoksa ya da yokuşta değilseniz ara ara az az gaz vere vere gidebilirsiniz. Duracağınız konuma fren yapmadan gelebilirsiniz. Yaptığınız her fren, her durduğunuz boş an size yakıt yaktırır. Mümkünse aracınızı hiç durdurmayın, siz gidene kadar ışık yanar, araçlar hızlanır... Aracın en çok yakıt yaktığı ilk kalkıştır.
e. Gereksiz fren yapmayın. Yavaşlarken olabildiğince önceden varacağınız yere girmeden, aracın kendi kendine yavaşlamasını sağlayın. Bu size hem yakıt tasarrufu hem de balata ömrü kazandırır.
g. Aracınız ile otobanda rampa iniyorken ve çıkıyorken hız sabitleme kapatın. Hız sabitleme özellikle atmosferik araçlarda çok verimli değil bence özellikle iniş - çıkış varsa... Bu tip yerlerde kullanmamanız yararınıza.
Son düzenleme: