Yakıt Tüketimini Düşürmenin Yolları / Yakıt Tüketimine Etki Eden Faktörler / Yakıt Ekonomisi

gkhnbkkl

+300hp
Katılım
25 Ocak 2018
Mesajlar
2,014
Tepki puanı
2,294
Yaş
33
Konum
Aydın
Ad Soyad
Gökhan Bakkal
Yaş
33
Aracınız
Civic FC5 2017
hızın bir önemi yok hocam, kaçıncı vitesde, kaçla gidersen git...

devir sayın ile tüketim doğru orantılıdır. 5. viteste de, 6. vitestede 2000 devirde sürüyorsan yakıtın aynıdır.. ister birinde 90 la git, ister birinde 120 ile git. ( rüzgar sürtünmeyi hesaba katmıyorum, çünkü bu hızlarda sürtünmenin etkisi 0.001 anca vardır. )
CVT nin ekonomik şanzıman olarak geçmesinin sebebide bu zaten.
90 la giderkende 2000 devir 120 ile giderkende. aynı tüketim ile hızlanabiliyorsunuz :)
 

İsmail Beşiroğlu

Super Moderator
Yönetici
Katılım
16 Kas 2018
Mesajlar
2,364
Çözümler
1
Tepki puanı
3,956
Yaş
36
Konum
Ankara/Eryaman
Ad Soyad
İsmail Beşiroğlu
Yaş
35
Aracınız
Civic FB7 2016
@siviq anlaşılması güç olabilir tabirlerin elbette ancak doğru orantılı kısmı yanlış. Şöyle ki siz 2000 rpm'de 6lt tüketim değerindeyseniz, bu 4000'de 12lt, 6000rpm'de 18lt olarak gitmez. Böyle bir orantı yok öncelikle. Bunun sebebi için Tork - HP gibi eğrilerin olduğu grafiklere bakıp yorum yapabiliriz.

İster 90 ister, 120 ile git aynı devirde tüketim farkı rüzgardan ötürü olacaktır. O hızı korumak için 120km'de daha fazla yakıt yakılır. Sana karşı 90 ile esen bir rüzgar ile 120 ile esen bir rüzgarda aynı hızda yürümeyi düşünmen yeterli. Araç için de benzer şeyler geçerli.
1657111180320.png

Bizim araçların hava sürtünme katsayısı ya da tablodaki tabiriyle Drag Coeff.'i 0.3 kabul edebilirsin. Doğrusal olarak bir artış yok tam olarak. Tabloda hız Mph olduğu için bakmamız gereken değerler 56mph ile 75mph. Ben her ikisinden de dik çizgi çektim, aynı araçta farklı hızlardaki rüzgar sebebiyle oluşan tüketim farkı ciddi görünüyor burada. Tablo bana gerçekçi gelmedi pek yakıt tüketim farkına bakınca. %30 civarında bir fark görünüyor.


Hız ile Hava sürtünmesi arasındaki ilişki.
1657112054365.png
 

Ekli dosyalar

  • 1657110704231.png
    1657110704231.png
    214.5 KB · Görüntüleme: 22
Son düzenleme:
Katılım
16 Ara 2020
Mesajlar
160
Tepki puanı
148
Konum
İstanbul
Aracınız
Civic FC5 2020
GENEL DONANIMSAL FAKTÖRLER

Motor / Şanzıman / Turbo ve Yakıt....

Aracınızın motorunun hangi yakıtla çalıştığı (dizel, benzinli veya lpg'li olması) aracın yakıt sarfiyatını belirleyen temel faktördür. Otto, dizel ya da attkinson çevrimlerine girmeden basitçe tüketime odaklanırsak; Dizel turbo araçlar genel olarak, benzinli atmosferik araçlara göre %50 daha verimlidirler. Günümüzde modern dizel araçları yaktıkları yakıtın %35'ni yola aktarabiliyorlar. Motorun kendi içinde verimliliği %65 ve üzerine çıkabiliyorken, aktarma organları ve sürtünmeden kaynaklı kayıplarla oran %35 civarlarında kalıyor. Tabi bu Tır - Kamyon gibi araçlarda %45 - 55 mertebelerinde olabiliyor güncel olarak. Yakılarak açığa çıkan enerjinin geri kalan kısmı ise ısı olarak çevreye yayılıyor. Benzinli motorların yakıtının doğası ve motor tasarımı gereği, yanma verimi daha düşüktür.

Yakıt verimini arttırmak için günümüzde turbo motorlar kullanılmaktadır. Turbo'nun yakıt verimliliğne katkısı %10 - 30 arasındadır.

Şanzıman'ın Manuel veya Otomatik olması yakıtı direkt etkileyen faktörlerden biridir. Şanzıman oranlarının ve vites sayısının da motorun verimine etkisi büyüktür. 5 ileri vitesli, yağ basıncıyla çalışan standart otomatik şanzımanlı FD6 ve Fb7 araçlardan örnek verecek olursak: Otomatik araçlarda, manuele göre %15-20 bir kayıp söz konusu. Ancak uzun yoldaki vites dişli oranlarından ötürü otomatik vitesli FD6 ve Fb7 araçlar avantajlı ekonomik bir sürüş sunuyor. Günümüzde DCT ve DSG şanzımanlı araçların %3-5 manuele göre verimli olduğu söyleniyor.

Yakıt türüne LPG için gelecek olursak, benzinli bir motoru LPG ile kullanıyorsanız, litre bazında benzine göre %20 kadar daha fazla LPG Yakarsınız. 10 litre benzin yaktığınız yolda 12 litre LPG tüketimi görürsünüz.

Yakıt türüne değinmişken, yakıtın kalitesi, LPG'deki Propan - Bütan oranları da performans ve yakıt tüketimine etki etmekte...

Yakıt deposunun boş olması buharlaşacak alan oluşturduğundan, özellikle yazın sıcak havalarda benzinli araçların yakıt depolarını dolu tutmaları, benzinin buharlaşmasını engelleyecektir.
2. maddede lastiklerden bahsederken yakıt tüketimi açısından A etiketli bir lastiğe dem vurulmuş ancak genellikle A etiketli lastiklerin yol tutuş ve fren mesafeleri iyi olmaz. bir birinin zıttıdır istisnalar elbet vardır. ben genellikle lastik alırken her zaman yol tutuş ve fren mesafesine göre seçerim. lastikte yakıtı asla düşünmem.
 

gunesec

Özel Üye
Katılım
11 Eyl 2019
Mesajlar
1,668
Tepki puanı
1,419
Konum
Ankara
2. maddede lastiklerden bahsederken yakıt tüketimi açısından A etiketli bir lastiğe dem vurulmuş ancak genellikle A etiketli lastiklerin yol tutuş ve fren mesafeleri iyi olmaz. bir birinin zıttıdır istisnalar elbet vardır. ben genellikle lastik alırken her zaman yol tutuş ve fren mesafesine göre seçerim. lastikte yakıtı asla düşünmem.
+1
???
 

İsmail Beşiroğlu

Super Moderator
Yönetici
Katılım
16 Kas 2018
Mesajlar
2,364
Çözümler
1
Tepki puanı
3,956
Yaş
36
Konum
Ankara/Eryaman
Ad Soyad
İsmail Beşiroğlu
Yaş
35
Aracınız
Civic FB7 2016
2. maddede lastiklerden bahsederken yakıt tüketimi açısından A etiketli bir lastiğe dem vurulmuş ancak genellikle A etiketli lastiklerin yol tutuş ve fren mesafeleri iyi olmaz. bir birinin zıttıdır istisnalar elbet vardır. ben genellikle lastik alırken her zaman yol tutuş ve fren mesafesine göre seçerim. lastikte yakıtı asla düşünmem.
Aslında E ve D klasmanları arası fark önce yazılıp, max ne kadar fark olduğu gösterilmek istendi. Lastik konusu öyle, bir yeri iyileştirirseniz başka bir noktada kötüleşiyor.

Bunun dışında benim gördüğüm Etiket değerleriyle de test değerleri tutmayabiliyor birbirini bir de. AA etiketli çoğu lastik iyi fren mesafesine sahip kuru/ıslak. Ucuza satılan çoğu dandik lastik E sınıfı yakıt tüketim etiketle gelir. Dikkatli incelerseniz. Trend bu yönde olduğundan bu konuya odaklanılmış durumda. Yani A etiketli lastikler daha kaliteli ve iyi yol tutuşa sahip eğiliminde… Günlük kullanım dışındaki lastiklerde buna bakılmaması normal. Spor lastiklerde öncelik farklıdır. Biz Honda kullanıcıları olarak sessiz, düşük yakıt tüketimli konforlu lastik kullanmaya çalışıyoruz?
 
Son düzenleme:
Katılım
29 Ara 2019
Mesajlar
449
Çözümler
3
Tepki puanı
343
Konum
İstanbul
Aracınız
Civic FB7 2012
@siviq anlaşılması güç olabilir tabirlerin elbette ancak doğru orantılı kısmı yanlış. Şöyle ki siz 2000 rpm'de 6lt tüketim değerindeyseniz, bu 4000'de 12lt, 6000rpm'de 18lt olarak gitmez. Böyle bir orantı yok öncelikle. Bunun sebebi için Tork - HP gibi eğrilerin olduğu grafiklere bakıp yorum yapabiliriz.

İster 90 ister, 120 ile git aynı devirde tüketim farkı rüzgardan ötürü olacaktır. O hızı korumak için 120km'de daha fazla yakıt yakılır. Sana karşı 90 ile esen bir rüzgar ile 120 ile esen bir rüzgarda aynı hızda yürümeyi düşünmen yeterli. Araç için de benzer şeyler geçerli.
Ekli dosyayı görüntüle 269018

Bizim araçların hava sürtünme katsayısı ya da tablodaki tabiriyle Drag Coeff.'i 0.3 kabul edebilirsin. Doğrusal olarak bir artış yok tam olarak. Tabloda hız Mph olduğu için bakmamız gereken değerler 56mph ile 75mph. Ben her ikisinden de dik çizgi çektim, aynı araçta farklı hızlardaki rüzgar sebebiyle oluşan tüketim farkı ciddi görünüyor burada. Tablo bana gerçekçi gelmedi pek yakıt tüketim farkına bakınca. %30 civarında bir fark görünüyor.


Hız ile Hava sürtünmesi arasındaki ilişki.
Ekli dosyayı görüntüle 269019
D(Sürükleme Kuvveti)= (1/2)×rho×V^2×S×Cd
rho: Yoğunluk
V: Hız
S: Islak yüzey yani havanın temas ettiği alan(Wet Surface)
Cd: Geometriye bağlı olan sürükleme katsayısı.
Hızın kendisiyle değilde karesiyle orantı formülde gözükmektedir. Yani lineer bir orantı değil.
 
Katılım
16 Ara 2020
Mesajlar
160
Tepki puanı
148
Konum
İstanbul
Aracınız
Civic FC5 2020
Aslında E ve D klasmanları arası fark önce yazılıp, max ne kadar fark olduğu gösterilmek istendi. Lastik konusu öyle, bir yeri iyileştirirseniz başka bir noktada kötüleşiyor.

Bunun dışında benim gördüğüm Etiket değerleriyle de test değerleri tutmayabiliyor birbirini bir de. AA etiketli çoğu lastik iyi fren mesafesine sahip kuru/ıslak. Ucuza satılan çoğu dandik lastik E sınıfı yakıt tüketim etiketle gelir. Dikkatli incelerseniz. Trend bu yönde olduğundan bu konuya odaklanılmış durumda. Yani A etiketli lastikler daha kaliteli ve iyi yol tutuşa sahip eğiliminde… Günlük kullanım dışındaki lastiklerde buna bakılmaması normal. Spor lastiklerde öncelik farklıdır. Biz Honda kullanıcıları olarak sessiz, düşük yakıt tüketimli konforlu lastik kullanmaya çalışıyoruz?
Benim kriterim farklı hocam. Almam icap eden ölçüdeki bütün testleri inceler, en iyi yol tutuş ve fren mesafesine sahip ilk üç lastik arasından tercihimi yaparım. Yakıt tüketimi ve gürültü kriteri daha sonra gelir.
 

İsmail Beşiroğlu

Super Moderator
Yönetici
Katılım
16 Kas 2018
Mesajlar
2,364
Çözümler
1
Tepki puanı
3,956
Yaş
36
Konum
Ankara/Eryaman
Ad Soyad
İsmail Beşiroğlu
Yaş
35
Aracınız
Civic FB7 2016
Benim kriterim farklı hocam. Almam icap eden ölçüdeki bütün testleri inceler, en iyi yol tutuş ve fren mesafesine sahip ilk üç lastik arasından tercihimi yaparım. Yakıt tüketimi ve gürültü kriteri daha sonra gelir.
Güvenlik öncelik… Hangi lastiği kullanıyorsunuz hocam şu anda?
 

İsmail Beşiroğlu

Super Moderator
Yönetici
Katılım
16 Kas 2018
Mesajlar
2,364
Çözümler
1
Tepki puanı
3,956
Yaş
36
Konum
Ankara/Eryaman
Ad Soyad
İsmail Beşiroğlu
Yaş
35
Aracınız
Civic FB7 2016
Arkadaşlar Ender Bey gibi güvenliği ön planda tutuyorsanız R16 için continental premium contact 6 alabilirsiniz. Bunun dışında Michelin Primacy 4 optimal değerler sunuyor yakıt, konfor ve yol tutuş, fren konusunda.

İlgili konuyu inceleyebilirsiniz:

 
Geri
Üst