Yaşanabilecek ön düzen ve alt takım problemleri

MadnoH

0
Katılım
20 Ocak 2014
Mesajlar
77
Tepki puanı
21
Yaş
44
Amortisör :

suspansiyon.jpg



Amortisör iki temel parçadan oluşan bir darbe sönümleyicidir. Dış kısımdaki helozon yay bazen içte ikinci bir sıra yayda barındırabilir. Darbelerin sönümlenmesi için ilk adımdır. Ancak normalde bir yaya darbe uygularsanız size aksi bir tepki uygulayacaktır ve aracınızı bir salınıma sokacaktır. İşte bu tepkiyi ve salınımı durdurmanın yolu daşpot kullanımıdır. Resimde iç kısımda siyah renkli parça daşpottur. İçerisinde yağ yada basınçlı hava ihtiva eder. Bir piston ile kapatılmıştır. Daşpotu çekmeye çalıştığınızda size doğru gelmemek için direnir. Keza ittiğinizdede içeri gitmemek için direnç oluşturur. Daşpot yay gibi salınımada girmez ve bu özellikleri sayesinde hem şok darbeleri sönümler hemde yayın oluşturacağı çift yönlü salınımı sönümler. Ayrıca yaya kılavuz görevide görür.
Amortisör patladı dendiğinde esasen daşpotta kaçak olduğunu anlarız. Bu kaçağı anlamak için aracınızın dört köşesinden kuvvetle bastırarak bırakın. Eğer fıs-fıs seklinde bir hava sesi duyarsanız bilinki amortisörünüzün daşpotunda kaçak vardır. Kaçak uzun süre tamir edilmez yada parça değiştirilmezse bu ses kesilecektir. Kesilmenin sebebi kaçağa neden olan açıklığın dahada açılmış ve artık ses dahi vermez hale gelmiş olmasıdır. Bu durumdaki bir aracı anlamak için yine dört köşesinden kuvvetle bastırıp bırakın. Araç daşpotu devre dışı kaldığı için yaydan ötürü salınıma girecek ve bir kaç kez inip kalkacaktır. Sağlam amortisörlü bir araca bu hareketi yaptığınızda fazla sallanmaz. Keza daşpotu tamamen bitmiş bir araçta çukurlara yada tümseklere girdiğinizde tok bir vurma sesi (tuk...şeklinde kısa ve sert bir ses) ve ani bir darbe hissi duyarsınız. Sanki aracın şasesine vurulmuş gibi. Keza bu haldeki bir araç virajlarda aşırı yana yatacaktır. Amortisör patladığında daşpottan sızan yağı amortisörün kenarlarındada görebilirsiniz.
Patlamış bir amortisör aracınızın rot balast ayarını bozabilir ,sürüş konforunuzu düşürür ,çukurlarda aracınızın daha uzun salınımlar yapmasını ve darbeyi şiddetli hissetmenizi sağlar. Eğer ön amortisörlerden sadece birisi patlamışsa bu sürüş güvenliğinizide riske atar. Bu halde sert fren yaptığınızda aracınızın sağa yada sola yalpa yapmasına neden olur. Keza patlak amortisörler ile virajları almak daha zordur. Aracın kıç atmasına neden olabilir. Patlak amortisörler tamir edilmezse kısa sürede rot başları aks ve tekerlek bilyalarınızıda bozacaktır.

Rotlar :




rotbasi.jpg


Rotlar direksiyonu çevirdiğinizde oluşan hareketi tekerlere ileten parçalardır. Bu sistem rot başı / rotil ve rotu direksiyon merkezine bağlayan rot kollarından oluşan bir sistemdir. Rotlarda boşluk oluştuğunda direksiyon hakimiyetiniz zayıflar. Direksiyonda da hafif bir boşluk oluşur. Araç yüksek hızlarda ilerlerken rot başının kesilmesi kazalara neden olabilir. Bu nedenle rotlardaki boşluğu ciddiye almalısınız. Bir levye ile rot kollarını zorlayarak rotlardaki boşluklardan emin olabilirsiniz. Böyle bir imkan bulamazsanız ön tekerleri kriko ile teker teker kaldırın ve sağa sola sallayın. Direksiyon hareket etmediği halde tekerlerde bir boşluk varsa rotillerde boşluk olabileceğinden şüphelenebilirsiniz. Direksiyon merkezi arızalarıda benzer sonuçlar verebilir.Tekerler çeşitli açılarla akslara bağlanır. Burada amaç virajlarda ,dönüşlerde aracın yol tutuşunu artırmaktır. Bu açılardan tekerin dikey eksenle yaptığı açıyı (toe-in açısı) rotillerden yaparız. Yeni nesil çoğu araçta teker başına 2 rotil bulunur (alt ve üst rotiller).Rotillerde arıza olması ,rot ayarının olmaması akslarınızada zarar verecektir. Rot ayarı olmayan araçlar yüksek hızlarda yolda kalmakta zorlanır ve gezelerler. Düz yolda direksiyon bırakıldığında araç sağa yada sola çeker. Bazen direksiyonda titremeler olur. Bu titremeler balans ayarı kaçıklığında olduğu gibi 100-110 km/saat hız bandı aşıldığında geçmeyen titremelerdir.

Alt Tablalar :

tabla.jpg

Tablalar aracınızın ön tekerlerini tutar. Bozuk amartisörler bir müddet sonra tablalarınızıda bozacaktır. Yada bozuk tabla zamanla aks ve amortisörlerinize etki edecektir. Tablada çok fazla boşluk varsa aracınız bir tümsege girerken alt takımda tıkırtılar yapar, araç sağa sola çekebilir ,fren yaptığınızda sağa sola yalpalayabilir. Araç üzerindeyken tablanının sağlamlığından emin olmanın en kolay yolu yavaşça bir tümseğe girmektir. Tablada çok fazla boşluk varsa araba ileri gittiği halde sanki teker bir an geride kalmış gibi tümseğe geç tepki verecektir. Bu tablanın teker tümseğe değdiğinde geriye doğru kaçarak tekeri geri çekmesinden kaynaklanır. Tablanın sağlamlığından emin olmanın en kesin yolu ön tekeri kaldırıp tekeri ileri geri hareket ettirmektir. (tekeri çevirmek değil ,ön tekeri arka tekere doğru sertçe ittirmek şeklinde) Bir kaç milimlik boşluk normaldir ancak boşluğun fazla olması tablanın değişmesini gerektirir.

Torsiyon ve Torsiyon Takozları :

IMG077.jpg



Torsiyon resimdede gördüğünüz arka tekerleri tutan parçadır. Bağımsız süspansiyonlu araçlarda torsiyon yerine öndeki alt tablaların benzeri kullanılır, tablalar arası denge çubuğu vs. bulunabilir. Torsiyon arka tekerleri araç şasesine bağlar. Aracınız çukurlara girdikçe teker yukarı aşağı hareket etmesi için/ darbeyi sonümleyebilmesi için torsiyon şasiye bağlı olduğu yerde hareket edebilir şekilde yataklanmıştır. Bu yataklama "torsiyon takozları" ile yapılır.
Bir genel kültür bilgisi olarak bağımsız süspansiyonlu araçlar virajlara daha sağlam girer. Daha az yatar. Özetle yol tutuşu olarak daha iyidir. Torsiyon genelde eski araçlarda görülmektedir.


IMG071.jpg

Torsiyon kolay bozulabilir bir parça değildir. Ancak arka tekerleri etkileyecek şekilde büyük kazalarda vs. eğilebilir. Sorun genelde torsiyon takozlarından kaynaklanır. Torsiyon takozları aşındığında patlak amortisöre benzer tepkiler verir. Araç en ufak çukurlara dahi düşerek girer, tok tok şeklinde vurmaları rahatlıkla duyabilirsiniz. Aracın arkası aşırı ses yapar. Virajlarda fazla yatma görülür. Amortisör patlamasından farkı anlamak için arka tekerleri ileri geri kuvvetle ittirin, sarsın. Hiç boşluk olmamalı. Teker ileri geri hareket edebiliyorsa takozlarınız aşınmıştır. Aynı durum bağımsız süspansiyonlu araçlar içinde geçerlidir. Onlardada alt tablaların eklemleri aşınmıştır ve değişmeleri gerekmektedir. Araya sert plastikler sokularak bir müddet daha idare etmeleri sağlanabilir. Torsiyon takozları ve alt tablalardaki sorunlar ile amortisör kaynaklı sorunlar arası temel fark şudur, amortisör patlakta olsa asfalt çizgisi gibi küçük çıkıntılardan hızla geçtiğinizde vurma sesi gelmez, torsiyon takozları ve alt tabla kaynaklı sorunlarda ise vurma sesini duyarsınız. Eğer amortisörleriniz sağlamsa alt takımdan gelen vurma sesi, tekerin düşmesi hissi büyük ihtimalle anlattığımız parçalardadır.


Balans Ayarı :

Otoda balans ayarı yüksek hızda dönen tekerlerin dengelenmesi işlemidir. Balans ayarı bozulduğunda aracınız 100-110 km/h hıza gelene kadar direksiyonda titremelere neden olur. 110 km hız geçildiğinde titremeler azalır yada kaybolur. Balans ayarının bozukluğu tekerlek bilyalarına ve direksiyon merkezine zarar verir. Balans ayarı kaçmış bir araç yüksek hızlarda yolda gezelme yapabilir.
Her lastik değişiminde mutlaka balans ayarı yapılmalıdır. Jantınızda bir eğiklik varsa lastikleriniz balans ayarı tutmayabilir. Jantlarınızı da kontrol ettiriniz.

Ek bilgi olarak: Nadiren lastikler hatalı üretimden çıkabilmektedir. Lastiklerde kullanılan çelik tellerde kopukluklar ..vs olabilmektedir. Böyle bir lastiği dışardan anlamak imkansızdır. Şansınıza böyle bir hatalı üretim lastik çıktıysa istediğiniz kadar rot ayarı yaptırın direksiyon titremesinden kurtulamazsınız. Aracınız kısa sürede balans ayarını bozar ,bazen hiç ayar tutmaz.

Akslar :

aks.jpg


Akslar diferansiyelden aldığı hareketi tekerlere ileten parçalardır. Bir ucu tekelerle birleşir ,diğer dişli açılmış ucu diferansiyele gider. Otonuzun tüm yükünü esasen akslar çeker. Akslar aks rulmanı içine yerleştirir. Bu rulmanlar aracın tüm ağırlığını üzerinde taşırlar. Bu bilyelerde bir arıza olursa tekerlere yakın bölgeden bir uğuldama duyarsınız. Aksın tekerle birleştiği yerde ,aks rulmanının hemen önünde aks keçeleri bulunur. Bu keçelere özellikle dikkat edin. Yağ kaçağı yaparsa firenlerinizi yağlayarak fren kabiliyetinizi ciddi oranda azaltabilir. Bilye yada keçe arızanız varsa mutlaka aks milinide konrol ettirin. Şartlar müsaitse aks milinide değiştirin. Çünkü eğer aks milinizde bir eğrilik varsa kısa sürede bilyayıda keçeyide tekrar bozacaktır. Resimde görülen aks körükleride önemli parçalardır. İçerisinda aks yağı bulunur. Eğer körük yırtılırsa aks yağını akıtır ve zamanla akslarda boşluğa neden olur.
Bu halde aracınız tekerler havzasından özellikle sağa ve sola tam dönüşlerde tık tık tık şeklinde sesler gelecektir. Bu sorun aks bilyalarının ve keçelerininde bir müddet sonra bozulmasına neden olabilir.


Ek bilgi olarak: Keza akslarında boşluk olan bir araç ile düz yolda sert fren yaptığınızda aracınızın özellikle ön kısmı sağa yada sola düzensiz savrulmalara neden olabilir. Amortisörlerin patlamış olması ve rotillerdeki boşluklarda benzeri etkilere neden olur. Böyle bir derdiniz varsa sırası ile amortisörlrinizi ,rot mekanizmasını ve akslardaki boşlukları kontrol ediniz. Yazımızda herbirinin ayırt edici belirtilerini ve anlama yollarını işledik.
Virajlarda ,özellikle yüksek hızlarda direksiyonu çok çevirdiğinizde araç devrinde bir dalgalanma oluyor ,motor stop etmeye meylediyorsa tekerleriniz çamurluğa sürtüyor olabilir. Direksiyonu tam tur çevirip çamurlukta bir sürtünme izi varmı yokmu iyice bakın. Büyük lastik kullanımı ve bası rot ayarı bozuklukları buna neden olabilir.
Vites değişimleri başta olmak üzere ,gaza ani yüklenme ve bırakmalarda aracın ön havzasından tok tok şeklinde bir yada iki defaya mahsus vurma sesleri geliyorsa her iki aksın boşluk vermiş olabileceğinden ve motor kulakçıklrının gevşemiş yada kopmuş olabileceğinden şüphelenin. Aks sorunlarını anlama yolunu işlemiştik. Elinizi vites topuzunda tutun (mekanik şansızmanlar için geçerlidir) ve ani gaz verip çekin yada vites değiştirin. Vites topuzunda darbeyi hissedebiliyorsanız büyük ihtimalle motor kulakçıkları gevşemiş yada kopmuştur.
 
Civiclerin sorunlarını civic araçlara hakim ustalar ancak farkedebiliyor bence. :)
Öncelikle sorun lastiklerden de olabilir, lastiklerin yerlerini değiştirip sesin tam hangi noktadan geldiğini araştırın bence.
Ama genelde bu uğultu sorunu teker porya bilyalarından çıkıyor. Tarifinizinde direk uyuyor :D, eski civiclerden beri kronik sorundur, km ve kullanıma bağlı olarak ortaya çıkıyor.
Yanlız 55bindeki bir FB7'de çıkması enteresan, araçta km düşürme yoksa teker hizasının yarısından fazla yükseklikteki sudan araç bayağı geçmiş olabilir (bilyaların suyla teması sonrası ortaya çıkabiliyor) yada genelde stabilize yolda kullanılmış olabilir.
Sorun genelde 85-90 km sonrası motor-egzos uğultusu gibi bir uğultu yapmaya başlıyor. Esas kaymak sessiz asfaltta kendini belli ediyor. Hız yükseldikçe çoğu kişide kayboluyor gibi. Çoğu usta bilyalar tam dağıldığındaki yüksek uğultu sesini arıyor ama civiclerde o şekilde ortaya çıkmıyor. Sesin hangi tekerden kaynaklandığını bence siz aracı dinleyerek ya da dinleterek tespit etmeye çalışın, arka tekerlerde bu sesi yapıyor olabilir. Arka tekerlerde porya ile bilya tek parça ikisi birlikte değişiyor. Bilyaları değiştirecekseniz de en kötü NSK marka diye belirtilen japonya üretimi parçayı kullanın, diğerlerinin 10-20bin km sonra geri tekrar ses yaptığını okumuştum.
Benim nacizane bilgim bu kadar :)
Teşekkür ederim cevabınız için müsait bir zamanda yazlık lastikleri takıp sesi tekrar dinleyeceğim eger sorun varsa bilyaları değiştireceğim

VIA_A1_1 cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
 
Sorunumu çözdüm sonunda arkadaşın biri (eski hondacı ) lastik havalarına bir bakalım dedi birde baktık ki 32 olması gereken hava hepsinde de 37 basılmış. Bende arabanın yabancısı olduğum için hiç aklıma bile gelmemişti. Hemen havaları 32 yapıp Hız testi yaptık ki ses büyük oranda çözülmüş oldu :)

VIA_A1_1 cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
 
Hocam selamlar bende 2005 civic ls var. Ön amortisörlerini değiştirmem gerekiyor. Modelini nasıl öğrenebilirim bir de tavsiye edeceğin model var mı?

Hocam aloparçam diye bir adres var oradan telefon ile görüşüp parça bilgisi ve fiyat bilgisi alabilirsin


iPhone cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
 
herkese merhaba hayırlı cumalar

fd6 aracımda sadece sol kısımda lastikte rot boşluğu var.tümsek çukurlarla lak luk ses yapıyor,değişim yapacağımız zaman hem sağ hem sol mu yoksa sol kısımdan şikayetçiyim sadece sol mu kısım da mı parça değişir ?
+
belki konu dışı ama 10 bijon jantım var tabiki 5 saplama ile bağlıyoruz geride kalan 5 bijon boşluğu seyir hallinde sıkıntı yaratır mı ? kırılma çatlama ihtimali var mı ? can güvenliğimiz tehlike de ise jant almam lazım...

teşekkürler..
 
herkese merhaba hayırlı cumalar

fd6 aracımda sadece sol kısımda lastikte rot boşluğu var.tümsek çukurlarla lak luk ses yapıyor,değişim yapacağımız zaman hem sağ hem sol mu yoksa sol kısımdan şikayetçiyim sadece sol mu kısım da mı parça değişir ?
+
belki konu dışı ama 10 bijon jantım var tabiki 5 saplama ile bağlıyoruz geride kalan 5 bijon boşluğu seyir hallinde sıkıntı yaratır mı ? kırılma çatlama ihtimali var mı ? can güvenliğimiz tehlike de ise jant almam lazım...

teşekkürler..

Aracın yürüyeninde,ön takımda bişey değişecekse BENCE takım olarak değiştirmekte fayda var. Solda sıkıntı var fakat sağ tarafta da illa ki çalışma boşluğu aşınma olmuştur. Solu değiştirip sağı değiştirmediğinizde araç hızı arttıkça direksiyonda titreme yada araçta bi dengesizlik hissedebilirsiniz.belki de sağ tarafta da var ama soldaki çok daha fazla olduğu için sağ tarafı şuan hissedemiyorsunuz. Yolların genelde sağ tarafları daha bozuk oluyor daha önce sağ değişip sol sağlam kaldıysa şimdi de solun değişmesi gerektiğinde sağ daha sağlam kalmış ta olabilir. Bilgi sahibi bir ustaya göstermekte sormakta fayda var tabi ki .


iPhone cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
 
hocam tavsiyen için teşekkür ederim.süratli olarak çukurdan sol tekerle geçiş yaptım.ondan sonra ses gelmeye başladı.çok haklısın takım olarak değiştirmek mantıklı.servis rot başına 300 rot koluna 300 işçilik 200 toplamda 800 lira tek taraf için fiyat verdi.bostancı sevtaş otoya gideceğim bakalım umarım biraz daha ekonomik çıkarım.teşekkürler...
 
hocam tavsiyen için teşekkür ederim.süratli olarak çukurdan sol tekerle geçiş yaptım.ondan sonra ses gelmeye başladı.çok haklısın takım olarak değiştirmek mantıklı.servis rot başına 300 rot koluna 300 işçilik 200 toplamda 800 lira tek taraf için fiyat verdi.bostancı sevtaş otoya gideceğim bakalım umarım biraz daha ekonomik çıkarım.teşekkürler...

Sevtaş honda da mustafa abi yada yusufla görüşüp fikir alırsanız yardımcı olurlar. Bende daha dün aracımı izmit haldız otoya bıraktım. Amortisör yada ön takımdan ses geldiğini düşünüp götürdüm aracı fakat sağ motor kulağı(yağlı kulak) çökme yapmış. Kendim de incelediğimde gördüm sıkıntıyı. Ayrıca aracım 100-120 km hız aralığında ara ara vuruntu tarzı bişey yapıyordu. Bu şikayetle gittim. Sübap ayarlarının sıkı olduğunu söylediler. Ufak bi araştırma sonucu motor kulağının orjinalini takan duşarda biyer bulamadım o yüzden de haldız honda da yaptırdım bu işlemleri. Aracı dün gece gidip aldım . Kocaeli-Pendik arasında şikayetlerimin hepsi giderilmiş olduğunu gördüm, araç yağ gibi akıyor deyim yerindeyse özellikle de sübap ayarının faydası müthiş. Aracın hızlanması yakıt tüketimi herşeyi değişiyor.


iPhone cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
 
[MENTION=11758]w0lkan[/MENTION] Hocam ilk önce Damla Honda'ya gittim arkadaşlar ön sağ sol rot başı ve kollarını değiştirilmesi gerektiğini direksiyon kutu revizyonu söyledi tabi şişirme bir fiyata.oradan sevtaş Honda'ya gittim onlarda aynı şeyi söyledi.hem yetkili hemde özel servis aynı şeyi söylemiş oldu teyit etmiş oldum.bir arkadaşım ikiler Honda'ya da git onlarda düşüncesine bak dediler neyse gittim arkadaş ilgilendi sağolsun sağ motor kulağı arızalı dedi ve sol teker çukurdan sert geçiş yaptığı için sol amortisör körüğü üst kısma sıkıştığını açıp baktığımda belki bir takoz değişimi ile hallederiz şayet amortisöre zarar verdiyse tamir olmazsa değişim gerektiğini söyledi ilaveten rotlarında hiçbirşey yok dedi vede revizyon gerektiğini iletti.demek oluyor ki yetkili servis sınıfta kaldı sıkışmış amortisör körüğünü ve de motor kulakçığını görmedi ve de bana yanlış parça değişimine sevk etti.sanırım bundan ikiler Honda ya gideceğim.
 
Geri
Üst