Ynt: Eski Cree sinyal LED ile yeni Power Cree sinyal LED ampul: mukayese
Ynt: Eski Cree sinyal LED ile yeni Power Cree sinyal LED ampul: mukayese
Aradığım resimler şurada:
Paralel bağlanıyorlar, tahmin ettiğim gibi.
Cree sitesine baktım. [tt]
Bir LED, akkor flamanlı ampule göre yaklaşık altıda bir güç harcıyor.[/tt] Bilgisayarın hata görmemesi için tasarruf edilen enerjiyi bir yerlerde harcamaya devam etmek lazım. Siz bunu dirençte harcıyorsunuz.
Orta-lise elektrik bilgisiyle Ohm kanunundan başlayarak teoriyi halledersek:
Gerilim 12V (14,4V)
Direnç: 6 Ohm
LEDin harcadığı güç: 80/6=12,5 Watt (14,4 Volt gerilimde). 12V gerilimde ise ışık gücü aynı kalırken sarfiyat ~9 Watt olur!
Dirençte harcanan güç: V²/R=24W (35W)
Şimdi harcadığınız güç: Ampul+Direnç=2x9+24=
42W (2x12,5+35=60W)
Orijinal sinyal ampulü: 21W, iki lamba için
42W
Her iki durumda da
42W ortak olmasından anlaşılıyor ki, 6 Ohm direnç değeri hesaplanarak verilmiş bir değer.
Sonuç:
Aracın elektrik sisteminden çekilen güç aynı kalıyor. Enerjinin yaklaşık %43'ü lambada, %57'si dirençte harcanıyor.
50W dirençte 24W harcandığı için yarım kapasitede çalışıyor. Tam şarj durumunda ise aynı dirençte 35W harcanması gerektiği için 50W güç uygundur. Aslında direncin gücü daha aşağı çekilebilir.
Enerji yönünden tasarruf gibi bir amacımız zaten yok. Beklentimiz daha parlak ışığı elde etmek ve uzun ömür (1000 saate karşı 25-50 bin saat) ile sorunsuz aydınlatma sağlamaktı. Genelde LED chipler arıza yapmaz, onu süren elektronik devre su koyverir.
Öneri:
Aradaki fark olan 24 Watt (aslında Watt.saat, Wh) enerjiyi direnç yerine normal ampulde yakmak da mümkün olabilir. Çıkan lambalardan birini direnç ile yer değiştirirsek, hem bagajda aydınlatma elde edilebilir, hem ısı kaybına gerek kalmamış olur.
Tek sorun, ampulün kısa ömründen dolayı harlaması halinde sinyaller tekrar hızlı çalışmaya başlarlar. Dirençlerde ise teorik olarak ömür yoktur.