TBN 5 olduğunu gösteren kaynak varsa paylaşır mısın?
İlk linkleri attığım msj ve altındaki linkler... Güvenip
Konuyu toparlayalım; kendince bir sıralama yapmışsın en iyi motul sonra shell vs. Eneos ilk 5'e giremez diye de yazmışsın. Ben de sana şirketlerin RESMİ sitelerinden aldığım teknik verilere göre diyorum ki eneos bir tık motul'dan daha iyi. Burada karşılaştırmayı motul ile yaptım. Bana TR'de satılmadığını fakat iyi yağ olduğunu söyledin. TR'de var ben kullandım bu yağı aracımda var diyince hatta 6-7 ay oluyor bu sefer TBN kötü demeye başladın 2004 yılındaki verilerle. Sonra shell'in yağ analizini? paylaşmışsın konu shell değildi ki. Shell ile ilgili birşey yazmadım zaten shell ve eneos viskozite endeksi ve kinematik viskozitesiyle önde.
2004 yılındaki verileri kabul etmek mümkün değil çünkü aradan 16 sene geçmiş.Yani 2004 model eneos ile 2020 model başka yağı kıyaslayıp eneos daha düşük kalite demek çok abes olur. Yine yazıyorum biz avrupa pazarıyız.
Paylaştığın yağ analizinin öncelikle kaynağı belli değil ve ingilizce almanca karışık yazılmış büyük ihtimalle ciddi bir çalışma değil değerleri de yanlış zaten shell'in kendi pdf'ini ekliyorum. TBN paylaşmamış.
Kendinle çeliştiğin nokta şu: TBN değerini bilmediğin API SN shell 0w20 iyi yağ diyorsun fakat neredeyse tıpa tıp aynı özellikteki eneos'a ilk 5'te olmayan bir yağ diyorsun.
Viscosity index improver'dan bahsettin. Kaliteli bazlarla çok rahat viskozite endeksi yüksek yağ elde edebilirsin bu işin mühendisliği ve teknolojisi burada zaten. Sentetik olan her yağda bu var fakat 0w20 gibi viskozitesi dar ve düşük bir yağda kullanımı min boyuttadır. Improver kullanımı 0w40, 0w50, 10w60 gibi makası geniş yağlarda daha çok yapılıyor ki onunda sınırı var.
Sülfatlanmış kül, CCS, NOACK... Hiçbir terim kullanmamaya çalışıyorum çünkü burayı okuyan insanlar bunları bilmek zorunda değil kafa karıştırmaktan öteye gitmez. Bu değerler dolaylı veya doğrudan yağın kalitesini tanımlayan viskozite endeksiyle alakalı zaten.
Sonuç olarak bunlar küçük farklar fakat insanlar yanlış bilgilenmesin.
Sıralama yapmama kızmış gibi duruyorsunuz, bu kadar kasmaya gerek yok yağ konusunu dostum bi sakin
Bilgi alışverişi yapalım kavga değil.
Yaptığım sıralama Standartlar üzerine. Bu standartları, şartnamaleri sağlasın (API SP ve GF6), dexos1, LPG uyumluluğu vs. bahsetsin Eneos. TBN, HTHS gibi verileri açıklasın başımızın üstünde yeri var. Ancak API SP - GF6 değil, tbn belli değil, neye göre iyi, bio yakıtlar üzerine de bir onayı yok ? Yağı kötü değil elbette. API SN. Ancak daha iyi yağlar var ve bunların ne olduğu aşağı yukarı belli... Bu sıralama bizim araçlar için en uygun ve en iyi yağları seçmede bence pratik. Çok takılacak bir şey değil aradaki farklar çok cüzzi. Bir şey gösterdiğin yok dostum pdf atıp 8 birim VI daha yüksek diye herhangi bir yağ daha iyi olmaz. Tek başına bu yeterli değil. Kendimce bir şeyler zırvalamışız bu konuda dayanaklarımız elbette ki standartlar ve onaylar ile birlikte ürünün fiyatıdır. Fiyatına göre, aldığı onay ve standartlara göre motul eco lite 0w20 tercih edecek kullanıcılara ilk önerilecek yağlardan biri. Bugün Eneos kullanırsın yarın Motul aradaki farkı hissetmezsin. Hissedersen en net sen söylersin bize ama bunun farkını yağ analizi yaparak görebiliriz o da bizde yaygın değil.
Bugün hangi yağı alıp test analizi yapsanız (kullanılmamış) pdf'tekilerle farklı çıkabilir. Birebir tutmaz. %100 homojen olmaz içerik dağılımı. Lab'daki hatalar da var tabi ama paylaşımını yaptığım datalar gerçek ve uydurma bir şey değil inanın. Ben örnek olarak taze alınmış bir yağ analizi attım sadece. Adam almış kullanmadan içeriğinin kimyasal analizini yapıp paylaşmış. Alman bir siteden alınma. Eneos'u analiz yapsak belki daha iyi çıkar bu pdf'teki değerlerden belki daha kötü bu tamamen dolum sıralamasındaki homojenliğe bakıyor bir de lab kalitesine aslında.
Motul eco lite'ın analizi yok ama Hybrid olanın var. O da farklı kalıyor. Shell'in buradan ester, GTL baz yağları içerdiğini bilerek ve görerek Eneos'tan iyi olduğunu söyleyebiliriz. Onay konularında haklısın benzerler ancak Shell'in pureplus yağları genel olarak GTL içerdiğinden zaten Eneos'tan da Motul'den de iyi baz yağ bakımından.
Viskozite index önemlidir ancak tek başına yeterli değil. Viskozite index'i yükselten polimerlerin yapısı sıcaklıkla değişiyor ve kullanılmış yağ analizi gerekiyor ki 2 yağ arasındaki farkı net görelim. Bu polimerin değişiminden sonraki yağın davranışını yine içindeki katkılar belirliyor. TBN konusunda Varsayımlar üzerine gidiliyor elde veri olmayınca. TBN'si tamam 5 değil 8 olsun ama neye dayanarak ben bunu diyeyim bir veri yok elimde olanı da beğendiremiyorum sana. 8 kabul edelim sıkıntı yok. 2004 verileri elde tek veri görebildiğim 8 olanı da sen koy. 8-10 olması süper iyi veya 5 olması süper kötü değil. Çok yüksek olması yüksek külü ifade eder ve bu da buharlaşma kaybıyla birlikte eksilmelerin daha da artmasına sebep olabilir. Bir de katalizör filtresine zararı var fazla sülfatlanmış külün bu
Noack yüksek sıcaklıktaki buharlaşma değeri. Bu değer ne kadar yüksek olursa yağ o kadar buharlaşıp yoğunlaşır. Eneos'ta bu değer %14. Bu da alınmaması için sebeplerden biri bence. Bunun kaynağını yine bulmak uğraştıracak ama mini cooper'ına düşük noack değeri olan bir abimize yağ araştırması yaparken amerika'daki bir sitenin paylaşmış olduğu verilerden ulaşmıştım. En düşük Noack değerli yağlar Pennzoil ve Shell yağlarıydı. Shell aldırmıştım ordan hatırlıyorum ama net %14 bundan eminim. Absürt yüksekti. Eneos'u ben kullandım ancak pek bir eksilme gözlemlemedim belki benzin karıştı yağa. Tek sıkıntım fazla motor sesiydi o da yağ değişiminden sonra giderildi.
Shell'in analizleri var, içeriği belli. Eneos'un daha iyi olabilmesi için standartları ve onayları ilk başta daha ileri seviyede olması gerek. Sonra da içeriklerini yorumlarız. Katkıları süper bile olsa %14 Noack ile HC ve PAO bazlı bir yağ olduğunu varsayabiliriz.
@m2hamid TBN nin yanında bir de TAN var hocam önemli bir detay pek bahsedilmez. O da yağın asitlik numarası. O da fazlaysa sıkıntı.