Arkadaşlar merhaba,
Motor yağının viskozitesini düşürmek bildiğiniz gibi yağı daha akışkan hale getiriyor. Bu da yakıt ekonomisine fayda sağlarken, yağ film tabakasının incelmesine ve motor parçalarının aşınmasına neden oluyor. Radiosotop takip tekniği ile motor parçalarının aşınması gözlenlenmiş bir dizi test sonucu paylaşacağım. Burada HTHS 2.6'nın (yağın 150 derecedeki viskozitesi) aşınmayı önleyen sınır değer olduğu ortaya çıkıyor. Aynı zamanda bu testte piston segmanlarındaki aşınmanın, kam milindeki (eksantrik) ve piston kolu yatağındaki aşınmalardan daha fazla olduğu gözlemlenmiş.
Ek olarak sürtünme önleyici katkılarının pozitif etkileri de testte gösterilmeye çalışılmış. En altta kaynak linkini bırakıyorum detaylara bakılabilir. Kaynak Japonca kısmen.
Ekli dosyayı görüntüle 262904
Aşınma hesaplama test sistemi şeması.
Kafanızda şekillendirme açısından burada 2.6hths değerini 0w20 yağ, 3.1hths'yi de 0w30 gibi düşünebilirsiniz kısmen. Tam oturmasa da yakın.
Ekli dosyayı görüntüle 262905
Arkadaşlar Fig. 2'de 90 derecedeki motor yağı viskozitesinin piston segmanına aşınma etkisi gösteriliyor.
Kare, üçgen, daire şeklindeki RPM değerlerinin aşınmaya etkileri grafikte beliriyor. 6000 devirde en iyi performansı 2.6hths'li yağda almış, 2000rpm'i ise 3.1HTHS'de. Misal.
Figür 3.'te 130 derecedeki yağın piston segmanı üzerindeki etkileri gösteriliyor. 5000rpm' hariç en iyi değerler yine hths 2.6'da. 2-3bin rpm'deki değerler harika. Tabi burada dikkat edilmesi gereken nokta elbette 2.6hths altındaki değerler. Günlük kullanımda 0w20 yağı kullanıpda yağda benzin kokusu alan kullanıcılar burada kendilerini görebilirler. Kışın kısa mesafeli sürüş yapan 1.5lt turbo kullanıcıları misal buna dahil.
******************************************************************************
Ekli dosyayı görüntüle 262906
Figür 4. Gelelim Kam mili yüzeyinin aşınma değerlerine. 90 derecede 3-4bin rpm 3.1HTHS daha iyiyken, 5bin rpm'de değer 2.6 ile aynı. 6bin'de 2.6hths yağ daha iyi.
Figür 5. 130 derecede düşük devirlerde yüksek HTHS biraz daha iyi duruyorken, yüksek devirlerde düşük hths daha iyi duruyor ( 2.6 vs 3.1).
**********************************************************************
Ekli dosyayı görüntüle 262907
Piston kolu yatağında da yüksek HTHS'nin düşük rpm'lerde daha iyi olduğu görünüyor figür 6'da 90 derecede.
7. figürde de 2-3-4bin gibi normal kullanım devirlerinde 3.1hths daha az aşınma göstermiş.
Veriler lab ortamında olduğu için çok temiz. Gerçek şartlar için hata oranları düşünülmeli. Yine de fikir veriyor. Sonuçlar 0w20 için bence oldukça iyi.
Kaynak :
https://www.tytlabs.com/japanese/review/rev324pdf/324_035tohyama.pdf