Evvela aracınız hayırlı olsun. ALLAH kazasız belasız huzurla kullanmayı nasip etsin.
Aracın kitapçığında belirtilmiş olan ebat seçeneklerinden, daha dar tabanlı olan lastiği kullanmanız durumunda geniş tabanlıya göre aracınızın salınımı artacak ve aynı duraylılık için daha yavaş viraj almak durumunda kalacaksınızki FC5’in kitapçığında 205 taban opsiyonu yok diye biliyorum. Yani teknik uygunluğu olmayan bir ebat bu.
Genel olarak tavsiyem lastikçilerin dediklerini başka kaynaklardan teyit etmeden yapmamanız yönündedir. Lastikçinin teknik yetersizliği ve elinde olan lastiği satma isteği, sizin yanlış bir seçim yapmanızla sonuçlanabilir. İnternette lastik&jantla ilgili oldukça faydalı bilgiler var.
Lastik çok önemsediğim ve kimi tanıdıklarıma göre haddinden fazla para harcadığım bir kalem oldu yıllarca. Lastik konusuna bakışlarımızdaki farklılıktan dolayı lastikçilerle sevimsiz anılarım da oldu.
Mesela bir gün bir markanın yetkili lastik bayisi aracıma 225 50 16 ebat yerine elindeki ebat olan 215 55 16 takmak istedi. O ebatın çamurluğa sürteceğini söyledim. Aşağılarcasına güldü. Ve ısrar etti. Boşuna uğraşma vaktine yazık dedim. Israra devam edince bari sökmeden lastiği getir bir tut bak bakalım sığacak mı çamurluğa dedim. Getirdi lastiği eğildi oradan buradan hizaladı. Bir süre sonra bu lastik buraya sığmayacak dedi.
Lastik havalarıyla ilgili tercihleri de genelde fabrikanın belirlediği basınç değerlerini beğenmeyip 3-5 birim daha fazla hava basmak yönünde.
Sürtünmenin azalmadığı ve arttığı sıcak iklim koşullarında geniş taban lastik fren mesafesini kısaltır. Kalkışta patinaja düşmeyi azaltır.
Drag yarışlarında arkadan itişli çok güçlü araçların tutunmalarını artırmak için görsel olarak anormal sayılabilecek genişlikte lastikler kullanılır. Yüksek güç ve yüksek tutunma sayesinde kalkışta araçların ön tekerlekleri yerden kesilir. Geniş tabanda tutunma genel olarak artar.
Yanak kalınlığının taban genişliğine bağlı bir oran olması ve lastik çevre uzunluğunun artmaması için taban genişledikçe bu oranın azalması gerektiğinden taban genişledikçe yanak incelir. Taban genişleyince aracın iz açıklığı da artar. Sonuç olarak virajlarda araç salınımı azalır. Salınımı azalan araç çizgisini daha kolay ve güvenli muhafaza eder.
Not: Tabanı genişletirken lastik çevre uzunluğunu korumanın bir yolu da jantı küçültmektir ancak bu yanak kalınlığını azaltmayacağı için istenen viraj duraylılığı sağlanmayacaktır. Ayrıca piyasada bu hareket tarzına uygun lastik ve jant seçeneği oldukça sınırlıdır.
Süspansiyon sisteminden kaynaklı olan ve sürücüye virajlarda duraysızlık hissi veren salınım ise ayrı bir husustur.
Mazda ve Honda süspansiyonlarında gözlemlediğim yanal esnekliğin genel olarak Japon araçlarına özel bir durum olduğunu sanıyorum. Bu esnek süspansiyon yapısı virajlarda his olarak tedirgin etmekle birlikte aslında viraj konforunu artırıyor.
Megane ve Civic FC5 arasında bu farkı gözlemleyebilirsiniz. Aracınızın virajda çizgisinden çıkması yorumunuzun bu hususla da ilişkisi olduğunu düşünüyorum. Çünkü bahsettiğiniz ebat değişikliğinde her ne kadar taban alanı daraldığı için tutunma azalmış olsa da lastik yanağınız da incelmiş ve aracınızın esnemesi azalmış. Buna rağmen şeritten kayma durumunu lastik tabanının daralmasına ek olarak, bahsettiğim yanal hareket edebilen süspansiyon sistemi nedeniyle gerçekleşenden daha fazla algılamış olabileceğinizi düşünüyorum.
1998 model Mazda 626’da da yanal hareket edebilen süspansiyonu gözlemlemiştim. K.Maraş-Osmaniye arasındaki viyadüklerin üzerinden geçerken şiddetli rüzgarın etkisiyle Mazda 626’nın yanal olarak sallandığını ancak tekerlek izinde kayma olmadığını hatırlıyorum. Bu durum aracın yol tutuşunun iyi olmadığını düşünmeme sebep olmuştu ilk zamanlar. Ancak bunun gerçek olmadığını Antalya-Fethiye arasındaki virajlı sahil yolunda tecrübe etmiştim.
Sürtünme katsayısının azaldığı karlı, buzlu, kaygan iklim koşullarında lastik tabanı genişleyince mm’ye düşen yük de(basınç) azaldığı için geniş taban lastik dar taban lastiğe göre yere daha az tutunur. Patinaj artar. Bu sebeple kış lastiklerinin geniş taban ve ince yanaklı olmaları önerilmez.
Ağır kış şartlarında lastik tabanının dar olması gerektiği gibi yanağın kalınlaşması bile lastikleri kara gömülmüş bir araçta tutunmayı artırıcı sebep olabilir.
Bir yolunu bulup FC5’in kullanma klavuzunda belirtilen ebatlardan birisine geçmenizi öneriyorum.
Kolaylıklar dilerim.
Mobil cihazından
CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.