Lastik Ebat Seçiminde Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Sevgili CivicTR üyeleri,

Sportif ve keyifli bir sürüş deneyimi yaşatan Honda marka araçlarınızda lastik tercihleri üreticiler tarafından çeşitli testler sonucunda yapılmaktadır. (Bir araç üretimi aşamasında yaklaşık 100 test sonucunda en iyi performansı gösteren ebatlar seçilmektedir)

Öncelikle konu hakkında hiç bilgisi olmayanlar için, lastiklerle ilgili bazı temel bilgiler bulunmaktadır.

Ebat: Lastik yanağında yazan ve 205/55R16 91V gibi rakamlarla ifade edilen kısımdır. Burada Taban / Yanak / Jant Çapı Yük Sınıfı + Hız Sınıfı bilgileri yer almaktadır.
Taban: Lastiğin zemine temas eden alanına verilen isimdir.
Yanak: Lastiğinizin kesit oranıdır. (Basit anlamıyla taban ve jantınız arasında kalan mesafe olarak düşünebilirsiniz.
Jant Çapı: Jantlarınızın çapını ifade eden ve "inç" cinsinden ifade edilen değerdir.
Yük Sınıfı: Bir lastikten 4 adet takıldığında, her bir adet lastiğin taşıyabileceği azami yük kapasitesini ifade eden değerdir. Rakamların tam olarak KG karşılıklarını bulmak için yük indeksi tablosuna bakabilirsiniz.

Hız Sınıfı: Bir lastiğin bir saat boyunca yol tutuş performansı değerlerini kaybetmeden maksimum hızı ifade eden tablo indeksidir. Tam olarak KM karşılığını bulmak için hız sınıfları indeksi tablosunu kontrol edebilirsiniz.

Yeni bir otomobil modeli üretilirken, yukarıdaki değerlerin her biri ayrı ayrı önem arz etmektedir. Bu nedenle her aracın kullanması gereken "doğru lastik ölçüleri", araçların şoför kapısının iç kısmında, torpido kapağında, yakıt deposu kapağının iç kısmında ve araç kataloğunda olmak üzere mutlaka belirtilmektedir.

Lastik Ebatları;
Yol tutuş performansı
Çekiş gücü
Fren mesafesi
Yakıt tüketimi
Gürültü
Araç dengesi
alanlarında doğrudan etkilidir.

Örneğin: 185/60R15 yerine 185/65R15 ebadına geçmek istiyorsunuz. Fakat üretici tarafından aracınıza yerleştirilmiş metal etiketlerde, 185/65R15 yer almıyor. Bu durumda bu ebat değişimi yapılabilir mi?

185/60R15 ve 185/65R15 ebatları arasındaki temel fark yerden yükseklikleri faktörüdür. Lastiklerin zemine temas yüzeyi ile, aracın yüksekliği aracınızın özellikle virajlardaki dengesini belirleyen en önemli kriterler arasında yer almaktadır. Üretim aşamasında yapılan testlerde, yeterli güvenliği ve dengeyi sağlayabilen ebatlar dışında kalan ölçülerde, üreticiler oluşacak savrulma ve direksiyon hakimiyeti kaybı durumlarında herhangi bir sorumluluğu kabul etmemektedir. 65 yanaklı lastiklerin takılması ile birlikte yerden yükselen aracınızın denge merkezi de değişecektir.

Bu Durumda Ne Tür Problemler Yaşarsınız?

Üretici firmalar bununla ilgili şikayetlerinizde kesinlikle sorumluluk kabul etmeyecektir.
Aracınızın garanti süreci devam ediyorsa, hiç bir alt takım arızanız için garanti kapsamında hizmet vermeyecektir.
Sigorta ve kasko firmaları da, farklı ebat kullanımı durumunda yaşanacak kazalarda herhangi bir mesuliyet kabul etmemektedir.
Aracınız taban genişliği ile orantısız şekilde, yerden yükseldiği için denge merkezi değişerek virajlarda savrulmalar yaşanacaktır

Peki Lastik Ölçülerinin Değişimlerinde Başka Neler Yaşanır?

Gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler (izin verilen ölçüler haricinde kalanlar) yakıt tüketiminizi arttırır.

Gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler (izin verilen ölçüler haricinde kalanlar) motorunuzun zorlanarak fazladan tork üretmesine ve motor aksamınızın erken yıpranmasına yol açacaktır.

Aynı şekilde gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler aracınızın iç kısmına yansıyan ve dışarıya verilen gürültü oranlarını da olumsuz etkilemektedir.

Daha geniş tabanlı lastiklerin fren mesafeleri kuru zeminde daha iyi iken ıslak zeminde bu durum olumsuz etkilere yol açabilmektedir.

Yazlık ve kışlık lastikler arasında seçim yapılırken, aynı araç için yazlıkta daha geniş tabanlı ama yanak kesit oranı daha düşük olan lastikler, kış aylarında ise daha dar tabanlı ama yanak kesit oranı daha yüksek lastikler tercih edilmesi tavsiye edilmektedir. (Böylece çamur - su birikintisi - karlı zeminde araç altının sürtmesi gibi problemler yaşanmayacak ve dar taban kar ve buzlu zeminde daha iyi yol tutuşu sağlayacaktır)

Taban ve yanaktaki üretici listesi dışındaki büyültmeler lastiklerinizin kaportaya sürtmesine sebep olabilir ve tam manevralarda sürtünmeye bağlı çeşitli problemler yaşanacaktır.

Örneğin Honda Jazz 2017 modelinde 1.3 i-VTEC paketlerinde kullanılabilir ebatlar (üretici listesinden alınmaktadır)

175/65R15
185/60R15
Bu ölçüler şu anlama gelmektedir:

15" jant kullanımı olduğunda, 175/65R15 yerine 185 takmak istediğinizde, lastik yanak kesit oranının 60 olması gerekmektedir. Aksi taktirde yukarıda bahsettiğimiz problemler ortaya çıkacaktır.

Not: Lastik ölçüleri araçtaki etiketler üzerinden kontrol edildiğinde 185/60R15 yerine 185/65R15 ölçüsü yer alıyorsa, bu üretici tarafından test edilmiş ve kullanılabilir bir ölçüdür. Bu durumda yukarıdaki maddeler geçerli değildir.

Lastik sektöründe uzun zamandır hizmet vermekte olan birçok lastikçi ne yazık ki her araçta "dönüşüm oranları" dahilinde ebat değişikliği yapılabileceği yönünde bir tezi savunmaktadır. %3'e kadar değişimin sorun olmayacağını dile getirerek müşterilerine farklı ebatlar önerebilmektedir. Bu teknik ve teorik olarak yanlıştır. Burada bahsedilen %3'e varan dönüşüm araçların modifiye edilmesi durumu ile ilgili olup, spor yay değişimi, amortisör sistemi değişikliği, offsetli jant değişikliği gibi spesifik durumlarda, ortaya çıkan teknik sorunların aşılabilmesi açısından, lastikle ilgili ne kadar değişiklik yapılabileceğini vurgulamaktadır. Fabrikaların tercih etmiş olduğu orijinal lastik ebatları listesi dışındaki ebatların aracınıza takılmasına güvenliğiniz açısından izin vermemeniz önerilmektedir.

İnternette bu konularla ilgili özellikle forumlarda çok fazla yanlış ve yetersiz bilgi dolaşmaktadır. Bir sosyal sorumluluk olarak, markamız her zaman sizleri en doğru ve en güvenilir seçime yönlendirmeye odaklıdır.
 
Katılım
1 Nis 2019
Mesajlar
3,502
Çözümler
1
Tepki puanı
2,069
Konum
BURSA
Aracınız
Civic FC5 2017
Sevgili CivicTR üyeleri,

Sportif ve keyifli bir sürüş deneyimi yaşatan Honda marka araçlarınızda lastik tercihleri üreticiler tarafından çeşitli testler sonucunda yapılmaktadır. (Bir araç üretimi aşamasında yaklaşık 100 test sonucunda en iyi performansı gösteren ebatlar seçilmektedir)

Öncelikle konu hakkında hiç bilgisi olmayanlar için, lastiklerle ilgili bazı temel bilgiler bulunmaktadır.

Ebat: Lastik yanağında yazan ve 205/55R16 91V gibi rakamlarla ifade edilen kısımdır. Burada Taban / Yanak / Jant Çapı Yük Sınıfı + Hız Sınıfı bilgileri yer almaktadır.
Taban: Lastiğin zemine temas eden alanına verilen isimdir.
Yanak: Lastiğinizin kesit oranıdır. (Basit anlamıyla taban ve jantınız arasında kalan mesafe olarak düşünebilirsiniz.
Jant Çapı: Jantlarınızın çapını ifade eden ve "inç" cinsinden ifade edilen değerdir.
Yük Sınıfı: Bir lastikten 4 adet takıldığında, her bir adet lastiğin taşıyabileceği azami yük kapasitesini ifade eden değerdir. Rakamların tam olarak KG karşılıklarını bulmak için yük indeksi tablosuna bakabilirsiniz.

Hız Sınıfı: Bir lastiğin bir saat boyunca yol tutuş performansı değerlerini kaybetmeden maksimum hızı ifade eden tablo indeksidir. Tam olarak KM karşılığını bulmak için hız sınıfları indeksi tablosunu kontrol edebilirsiniz.

Yeni bir otomobil modeli üretilirken, yukarıdaki değerlerin her biri ayrı ayrı önem arz etmektedir. Bu nedenle her aracın kullanması gereken "doğru lastik ölçüleri", araçların şoför kapısının iç kısmında, torpido kapağında, yakıt deposu kapağının iç kısmında ve araç kataloğunda olmak üzere mutlaka belirtilmektedir.

Lastik Ebatları;
Yol tutuş performansı
Çekiş gücü
Fren mesafesi
Yakıt tüketimi
Gürültü
Araç dengesi
alanlarında doğrudan etkilidir.

Örneğin: 185/60R15 yerine 185/65R15 ebadına geçmek istiyorsunuz. Fakat üretici tarafından aracınıza yerleştirilmiş metal etiketlerde, 185/65R15 yer almıyor. Bu durumda bu ebat değişimi yapılabilir mi?

185/60R15 ve 185/65R15 ebatları arasındaki temel fark yerden yükseklikleri faktörüdür. Lastiklerin zemine temas yüzeyi ile, aracın yüksekliği aracınızın özellikle virajlardaki dengesini belirleyen en önemli kriterler arasında yer almaktadır. Üretim aşamasında yapılan testlerde, yeterli güvenliği ve dengeyi sağlayabilen ebatlar dışında kalan ölçülerde, üreticiler oluşacak savrulma ve direksiyon hakimiyeti kaybı durumlarında herhangi bir sorumluluğu kabul etmemektedir. 65 yanaklı lastiklerin takılması ile birlikte yerden yükselen aracınızın denge merkezi de değişecektir.

Bu Durumda Ne Tür Problemler Yaşarsınız?

Üretici firmalar bununla ilgili şikayetlerinizde kesinlikle sorumluluk kabul etmeyecektir.
Aracınızın garanti süreci devam ediyorsa, hiç bir alt takım arızanız için garanti kapsamında hizmet vermeyecektir.
Sigorta ve kasko firmaları da, farklı ebat kullanımı durumunda yaşanacak kazalarda herhangi bir mesuliyet kabul etmemektedir.
Aracınız taban genişliği ile orantısız şekilde, yerden yükseldiği için denge merkezi değişerek virajlarda savrulmalar yaşanacaktır

Peki Lastik Ölçülerinin Değişimlerinde Başka Neler Yaşanır?

Gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler (izin verilen ölçüler haricinde kalanlar) yakıt tüketiminizi arttırır.

Gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler (izin verilen ölçüler haricinde kalanlar) motorunuzun zorlanarak fazladan tork üretmesine ve motor aksamınızın erken yıpranmasına yol açacaktır.

Aynı şekilde gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler aracınızın iç kısmına yansıyan ve dışarıya verilen gürültü oranlarını da olumsuz etkilemektedir.

Daha geniş tabanlı lastiklerin fren mesafeleri kuru zeminde daha iyi iken ıslak zeminde bu durum olumsuz etkilere yol açabilmektedir.

Yazlık ve kışlık lastikler arasında seçim yapılırken, aynı araç için yazlıkta daha geniş tabanlı ama yanak kesit oranı daha düşük olan lastikler, kış aylarında ise daha dar tabanlı ama yanak kesit oranı daha yüksek lastikler tercih edilmesi tavsiye edilmektedir. (Böylece çamur - su birikintisi - karlı zeminde araç altının sürtmesi gibi problemler yaşanmayacak ve dar taban kar ve buzlu zeminde daha iyi yol tutuşu sağlayacaktır)

Taban ve yanaktaki üretici listesi dışındaki büyültmeler lastiklerinizin kaportaya sürtmesine sebep olabilir ve tam manevralarda sürtünmeye bağlı çeşitli problemler yaşanacaktır.

Örneğin Honda Jazz 2017 modelinde 1.3 i-VTEC paketlerinde kullanılabilir ebatlar (üretici listesinden alınmaktadır)

175/65R15
185/60R15
Bu ölçüler şu anlama gelmektedir:

15" jant kullanımı olduğunda, 175/65R15 yerine 185 takmak istediğinizde, lastik yanak kesit oranının 60 olması gerekmektedir. Aksi taktirde yukarıda bahsettiğimiz problemler ortaya çıkacaktır.

Not: Lastik ölçüleri araçtaki etiketler üzerinden kontrol edildiğinde 185/60R15 yerine 185/65R15 ölçüsü yer alıyorsa, bu üretici tarafından test edilmiş ve kullanılabilir bir ölçüdür. Bu durumda yukarıdaki maddeler geçerli değildir.

Lastik sektöründe uzun zamandır hizmet vermekte olan birçok lastikçi ne yazık ki her araçta "dönüşüm oranları" dahilinde ebat değişikliği yapılabileceği yönünde bir tezi savunmaktadır. %3'e kadar değişimin sorun olmayacağını dile getirerek müşterilerine farklı ebatlar önerebilmektedir. Bu teknik ve teorik olarak yanlıştır. Burada bahsedilen %3'e varan dönüşüm araçların modifiye edilmesi durumu ile ilgili olup, spor yay değişimi, amortisör sistemi değişikliği, offsetli jant değişikliği gibi spesifik durumlarda, ortaya çıkan teknik sorunların aşılabilmesi açısından, lastikle ilgili ne kadar değişiklik yapılabileceğini vurgulamaktadır. Fabrikaların tercih etmiş olduğu orijinal lastik ebatları listesi dışındaki ebatların aracınıza takılmasına güvenliğiniz açısından izin vermemeniz önerilmektedir.

İnternette bu konularla ilgili özellikle forumlarda çok fazla yanlış ve yetersiz bilgi dolaşmaktadır. Bir sosyal sorumluluk olarak, markamız her zaman sizleri en doğru ve en güvenilir seçime yönlendirmeye odaklıdır.
Tesekkur ederiz paylaşım için . Lastik satıyor isenız foruma özel indirim bekleriz,

BV6800Pro cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
 

Armour

0
Katılım
31 Mar 2016
Mesajlar
190
Tepki puanı
242
Konum
Türkiye
Aracınız
Honda CRV
Sevgili CivicTR üyeleri,

Sportif ve keyifli bir sürüş deneyimi yaşatan Honda marka araçlarınızda lastik tercihleri üreticiler tarafından çeşitli testler sonucunda yapılmaktadır. (Bir araç üretimi aşamasında yaklaşık 100 test sonucunda en iyi performansı gösteren ebatlar seçilmektedir)

Öncelikle konu hakkında hiç bilgisi olmayanlar için, lastiklerle ilgili bazı temel bilgiler bulunmaktadır.

Ebat: Lastik yanağında yazan ve 205/55R16 91V gibi rakamlarla ifade edilen kısımdır. Burada Taban / Yanak / Jant Çapı Yük Sınıfı + Hız Sınıfı bilgileri yer almaktadır.
Taban: Lastiğin zemine temas eden alanına verilen isimdir.
Yanak: Lastiğinizin kesit oranıdır. (Basit anlamıyla taban ve jantınız arasında kalan mesafe olarak düşünebilirsiniz.
Jant Çapı: Jantlarınızın çapını ifade eden ve "inç" cinsinden ifade edilen değerdir.
Yük Sınıfı: Bir lastikten 4 adet takıldığında, her bir adet lastiğin taşıyabileceği azami yük kapasitesini ifade eden değerdir. Rakamların tam olarak KG karşılıklarını bulmak için yük indeksi tablosuna bakabilirsiniz.

Hız Sınıfı: Bir lastiğin bir saat boyunca yol tutuş performansı değerlerini kaybetmeden maksimum hızı ifade eden tablo indeksidir. Tam olarak KM karşılığını bulmak için hız sınıfları indeksi tablosunu kontrol edebilirsiniz.

Yeni bir otomobil modeli üretilirken, yukarıdaki değerlerin her biri ayrı ayrı önem arz etmektedir. Bu nedenle her aracın kullanması gereken "doğru lastik ölçüleri", araçların şoför kapısının iç kısmında, torpido kapağında, yakıt deposu kapağının iç kısmında ve araç kataloğunda olmak üzere mutlaka belirtilmektedir.

Lastik Ebatları;
Yol tutuş performansı
Çekiş gücü
Fren mesafesi
Yakıt tüketimi
Gürültü
Araç dengesi
alanlarında doğrudan etkilidir.

Örneğin: 185/60R15 yerine 185/65R15 ebadına geçmek istiyorsunuz. Fakat üretici tarafından aracınıza yerleştirilmiş metal etiketlerde, 185/65R15 yer almıyor. Bu durumda bu ebat değişimi yapılabilir mi?

185/60R15 ve 185/65R15 ebatları arasındaki temel fark yerden yükseklikleri faktörüdür. Lastiklerin zemine temas yüzeyi ile, aracın yüksekliği aracınızın özellikle virajlardaki dengesini belirleyen en önemli kriterler arasında yer almaktadır. Üretim aşamasında yapılan testlerde, yeterli güvenliği ve dengeyi sağlayabilen ebatlar dışında kalan ölçülerde, üreticiler oluşacak savrulma ve direksiyon hakimiyeti kaybı durumlarında herhangi bir sorumluluğu kabul etmemektedir. 65 yanaklı lastiklerin takılması ile birlikte yerden yükselen aracınızın denge merkezi de değişecektir.

Bu Durumda Ne Tür Problemler Yaşarsınız?

Üretici firmalar bununla ilgili şikayetlerinizde kesinlikle sorumluluk kabul etmeyecektir.
Aracınızın garanti süreci devam ediyorsa, hiç bir alt takım arızanız için garanti kapsamında hizmet vermeyecektir.
Sigorta ve kasko firmaları da, farklı ebat kullanımı durumunda yaşanacak kazalarda herhangi bir mesuliyet kabul etmemektedir.
Aracınız taban genişliği ile orantısız şekilde, yerden yükseldiği için denge merkezi değişerek virajlarda savrulmalar yaşanacaktır

Peki Lastik Ölçülerinin Değişimlerinde Başka Neler Yaşanır?

Gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler (izin verilen ölçüler haricinde kalanlar) yakıt tüketiminizi arttırır.

Gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler (izin verilen ölçüler haricinde kalanlar) motorunuzun zorlanarak fazladan tork üretmesine ve motor aksamınızın erken yıpranmasına yol açacaktır.

Aynı şekilde gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler aracınızın iç kısmına yansıyan ve dışarıya verilen gürültü oranlarını da olumsuz etkilemektedir.

Daha geniş tabanlı lastiklerin fren mesafeleri kuru zeminde daha iyi iken ıslak zeminde bu durum olumsuz etkilere yol açabilmektedir.

Yazlık ve kışlık lastikler arasında seçim yapılırken, aynı araç için yazlıkta daha geniş tabanlı ama yanak kesit oranı daha düşük olan lastikler, kış aylarında ise daha dar tabanlı ama yanak kesit oranı daha yüksek lastikler tercih edilmesi tavsiye edilmektedir. (Böylece çamur - su birikintisi - karlı zeminde araç altının sürtmesi gibi problemler yaşanmayacak ve dar taban kar ve buzlu zeminde daha iyi yol tutuşu sağlayacaktır)

Taban ve yanaktaki üretici listesi dışındaki büyültmeler lastiklerinizin kaportaya sürtmesine sebep olabilir ve tam manevralarda sürtünmeye bağlı çeşitli problemler yaşanacaktır.

Örneğin Honda Jazz 2017 modelinde 1.3 i-VTEC paketlerinde kullanılabilir ebatlar (üretici listesinden alınmaktadır)

175/65R15
185/60R15
Bu ölçüler şu anlama gelmektedir:

15" jant kullanımı olduğunda, 175/65R15 yerine 185 takmak istediğinizde, lastik yanak kesit oranının 60 olması gerekmektedir. Aksi taktirde yukarıda bahsettiğimiz problemler ortaya çıkacaktır.

Not: Lastik ölçüleri araçtaki etiketler üzerinden kontrol edildiğinde 185/60R15 yerine 185/65R15 ölçüsü yer alıyorsa, bu üretici tarafından test edilmiş ve kullanılabilir bir ölçüdür. Bu durumda yukarıdaki maddeler geçerli değildir.

Lastik sektöründe uzun zamandır hizmet vermekte olan birçok lastikçi ne yazık ki her araçta "dönüşüm oranları" dahilinde ebat değişikliği yapılabileceği yönünde bir tezi savunmaktadır. %3'e kadar değişimin sorun olmayacağını dile getirerek müşterilerine farklı ebatlar önerebilmektedir. Bu teknik ve teorik olarak yanlıştır. Burada bahsedilen %3'e varan dönüşüm araçların modifiye edilmesi durumu ile ilgili olup, spor yay değişimi, amortisör sistemi değişikliği, offsetli jant değişikliği gibi spesifik durumlarda, ortaya çıkan teknik sorunların aşılabilmesi açısından, lastikle ilgili ne kadar değişiklik yapılabileceğini vurgulamaktadır. Fabrikaların tercih etmiş olduğu orijinal lastik ebatları listesi dışındaki ebatların aracınıza takılmasına güvenliğiniz açısından izin vermemeniz önerilmektedir.

İnternette bu konularla ilgili özellikle forumlarda çok fazla yanlış ve yetersiz bilgi dolaşmaktadır. Bir sosyal sorumluluk olarak, markamız her zaman sizleri en doğru ve en güvenilir seçime yönlendirmeye odaklıdır.

Bilgilendirme için teşekkürler. Piyasada 225 60 18 ebatlı olanların arasında 3A ( Yakıt tasarrufu A, Sessizlik A, Islak zemin performansı A) AB Lastik Etiketli lastik var mı acaba? (AAC, ABA gördüm ama AAA hiç görmedim, görsem hemen alacağım.)


iPad cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
 
Katılım
1 Ara 2020
Mesajlar
4
Tepki puanı
8
Konum
İstanbul
Bu tip SUV/CUV ebatlarında hem ıslak zeminde fren performansı hem yakıt tüketimi A olan ürün bulmanız çok zor.
Bu nedenle biz müşterilerimize önceliğin güvenlik ve konfor olmasını önermekteyiz. Continental ve Michelin markalarında, ıslak zemin etiketi A sınıfı olan yaz lastiklerini inceleyebilirsiniz.
Bir sonraki paylaşımımızda enerji etiketleri ve etkilerinden bahsediyor olacağız. Etiket değerleri ile ilgili tercihleri yaparken hangi durumda hangi önceliğin olması gerektiği konusunu orada da detaylıca görebilirsiniz.
 
Katılım
8 May 2020
Mesajlar
142
Tepki puanı
90
Konum
Ankara
Aracınız
Civic FC5 2020
Benim bi sorum olacak

Ben hb jantı takmak istiyorum uyumlu mu ?
-Elegance 215 55 16 ( bendeki)
-Exe 225 50 17
-HB (FK7) 235 45 17 ( TAKMAK İSTEDİĞİM)

Bu jantlar arası değişiklik yapsam sorun yaşar mıyım ?

Çok teşekkkürler

20201204_193958.jpegSmartSelect_20201204-193655_Tire%20Expert.jpegSmartSelect_20201204-193612_Tire%20Expert.jpeg

 

Ekli dosyalar

  • SmartSelect_20201204-183539_Tire%20Expert-vert.jpeg
    SmartSelect_20201204-183539_Tire%20Expert-vert.jpeg
    61.5 KB · Görüntüleme: 42
Katılım
8 May 2020
Mesajlar
142
Tepki puanı
90
Konum
Ankara
Aracınız
Civic FC5 2020
benim araçta tek seçenek var Ben 235 45 17 takmayı düşünüyordum ?
Çoğu bayi millete 17 jant zorunlu kıldı bide elegance olanlarda.
 

Ekli dosyalar

  • 20201204_213320.jpg
    20201204_213320.jpg
    66 KB · Görüntüleme: 47
Katılım
7 Nis 2022
Mesajlar
4
Tepki puanı
0
Konum
ANKARA
Ad Soyad
Mehmet Kara
Yaş
30
Aracınız
Honda CRV
Sevgili CivicTR üyeleri,

Sportif ve keyifli bir sürüş deneyimi yaşatan Honda marka araçlarınızda lastik tercihleri üreticiler tarafından çeşitli testler sonucunda yapılmaktadır. (Bir araç üretimi aşamasında yaklaşık 100 test sonucunda en iyi performansı gösteren ebatlar seçilmektedir)

Öncelikle konu hakkında hiç bilgisi olmayanlar için, lastiklerle ilgili bazı temel bilgiler bulunmaktadır.

Ebat: Lastik yanağında yazan ve 205/55R16 91V gibi rakamlarla ifade edilen kısımdır. Burada Taban / Yanak / Jant Çapı Yük Sınıfı + Hız Sınıfı bilgileri yer almaktadır.
Taban: Lastiğin zemine temas eden alanına verilen isimdir.
Yanak: Lastiğinizin kesit oranıdır. (Basit anlamıyla taban ve jantınız arasında kalan mesafe olarak düşünebilirsiniz.
Jant Çapı: Jantlarınızın çapını ifade eden ve "inç" cinsinden ifade edilen değerdir.
Yük Sınıfı: Bir lastikten 4 adet takıldığında, her bir adet lastiğin taşıyabileceği azami yük kapasitesini ifade eden değerdir. Rakamların tam olarak KG karşılıklarını bulmak için yük indeksi tablosuna bakabilirsiniz.

Hız Sınıfı: Bir lastiğin bir saat boyunca yol tutuş performansı değerlerini kaybetmeden maksimum hızı ifade eden tablo indeksidir. Tam olarak KM karşılığını bulmak için hız sınıfları indeksi tablosunu kontrol edebilirsiniz.

Yeni bir otomobil modeli üretilirken, yukarıdaki değerlerin her biri ayrı ayrı önem arz etmektedir. Bu nedenle her aracın kullanması gereken "doğru lastik ölçüleri", araçların şoför kapısının iç kısmında, torpido kapağında, yakıt deposu kapağının iç kısmında ve araç kataloğunda olmak üzere mutlaka belirtilmektedir.

Lastik Ebatları;
Yol tutuş performansı
Çekiş gücü
Fren mesafesi
Yakıt tüketimi
Gürültü
Araç dengesi
alanlarında doğrudan etkilidir.

Örneğin: 185/60R15 yerine 185/65R15 ebadına geçmek istiyorsunuz. Fakat üretici tarafından aracınıza yerleştirilmiş metal etiketlerde, 185/65R15 yer almıyor. Bu durumda bu ebat değişimi yapılabilir mi?

185/60R15 ve 185/65R15 ebatları arasındaki temel fark yerden yükseklikleri faktörüdür. Lastiklerin zemine temas yüzeyi ile, aracın yüksekliği aracınızın özellikle virajlardaki dengesini belirleyen en önemli kriterler arasında yer almaktadır. Üretim aşamasında yapılan testlerde, yeterli güvenliği ve dengeyi sağlayabilen ebatlar dışında kalan ölçülerde, üreticiler oluşacak savrulma ve direksiyon hakimiyeti kaybı durumlarında herhangi bir sorumluluğu kabul etmemektedir. 65 yanaklı lastiklerin takılması ile birlikte yerden yükselen aracınızın denge merkezi de değişecektir.

Bu Durumda Ne Tür Problemler Yaşarsınız?

Üretici firmalar bununla ilgili şikayetlerinizde kesinlikle sorumluluk kabul etmeyecektir.
Aracınızın garanti süreci devam ediyorsa, hiç bir alt takım arızanız için garanti kapsamında hizmet vermeyecektir.
Sigorta ve kasko firmaları da, farklı ebat kullanımı durumunda yaşanacak kazalarda herhangi bir mesuliyet kabul etmemektedir.
Aracınız taban genişliği ile orantısız şekilde, yerden yükseldiği için denge merkezi değişerek virajlarda savrulmalar yaşanacaktır

Peki Lastik Ölçülerinin Değişimlerinde Başka Neler Yaşanır?

Gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler (izin verilen ölçüler haricinde kalanlar) yakıt tüketiminizi arttırır.

Gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler (izin verilen ölçüler haricinde kalanlar) motorunuzun zorlanarak fazladan tork üretmesine ve motor aksamınızın erken yıpranmasına yol açacaktır.

Aynı şekilde gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler aracınızın iç kısmına yansıyan ve dışarıya verilen gürültü oranlarını da olumsuz etkilemektedir.

Daha geniş tabanlı lastiklerin fren mesafeleri kuru zeminde daha iyi iken ıslak zeminde bu durum olumsuz etkilere yol açabilmektedir.

Yazlık ve kışlık lastikler arasında seçim yapılırken, aynı araç için yazlıkta daha geniş tabanlı ama yanak kesit oranı daha düşük olan lastikler, kış aylarında ise daha dar tabanlı ama yanak kesit oranı daha yüksek lastikler tercih edilmesi tavsiye edilmektedir. (Böylece çamur - su birikintisi - karlı zeminde araç altının sürtmesi gibi problemler yaşanmayacak ve dar taban kar ve buzlu zeminde daha iyi yol tutuşu sağlayacaktır)

Taban ve yanaktaki üretici listesi dışındaki büyültmeler lastiklerinizin kaportaya sürtmesine sebep olabilir ve tam manevralarda sürtünmeye bağlı çeşitli problemler yaşanacaktır.

Örneğin Honda Jazz 2017 modelinde 1.3 i-VTEC paketlerinde kullanılabilir ebatlar (üretici listesinden alınmaktadır)

175/65R15
185/60R15
Bu ölçüler şu anlama gelmektedir:

15" jant kullanımı olduğunda, 175/65R15 yerine 185 takmak istediğinizde, lastik yanak kesit oranının 60 olması gerekmektedir. Aksi taktirde yukarıda bahsettiğimiz problemler ortaya çıkacaktır.

Not: Lastik ölçüleri araçtaki etiketler üzerinden kontrol edildiğinde 185/60R15 yerine 185/65R15 ölçüsü yer alıyorsa, bu üretici tarafından test edilmiş ve kullanılabilir bir ölçüdür. Bu durumda yukarıdaki maddeler geçerli değildir.

Lastik sektöründe uzun zamandır hizmet vermekte olan birçok lastikçi ne yazık ki her araçta "dönüşüm oranları" dahilinde ebat değişikliği yapılabileceği yönünde bir tezi savunmaktadır. %3'e kadar değişimin sorun olmayacağını dile getirerek müşterilerine farklı ebatlar önerebilmektedir. Bu teknik ve teorik olarak yanlıştır. Burada bahsedilen %3'e varan dönüşüm araçların modifiye edilmesi durumu ile ilgili olup, spor yay değişimi, amortisör sistemi değişikliği, offsetli jant değişikliği gibi spesifik durumlarda, ortaya çıkan teknik sorunların aşılabilmesi açısından, lastikle ilgili ne kadar değişiklik yapılabileceğini vurgulamaktadır. Fabrikaların tercih etmiş olduğu orijinal lastik ebatları listesi dışındaki ebatların aracınıza takılmasına güvenliğiniz açısından izin vermemeniz önerilmektedir.

İnternette bu konularla ilgili özellikle forumlarda çok fazla yanlış ve yetersiz bilgi dolaşmaktadır. Bir sosyal sorumluluk olarak, markamız her zaman sizleri en doğru ve en güvenilir seçime yönlendirmeye odaklıdır.
çok sağolun, bilgilendirici bir içerik olmuş hocam ellerinize emeğinize sağlık.
 
Geri
Üst