Geçen gün misafir olarak Gebze deki özel servise gittik, Honda yetkili servisten ayrılma bir usta var özel tamirhanenin adı: Kamar Honda Özel servisi, arkadaşın FD6 yı gösterdik birkaç ufak problem vardı, ben oranın müşterisi olmadığım için şimdilik kimseye orası hakkında referans olmak istemiyorum ancak ben ve arkadaşlarım sıklıkla oraya fikir danışıyoruz.
Ben o servisin sahibi Gökhan ustaya birkaç soru sordum, ticari taksi olarak kullanılan FC5 lerin CVT şanzımanların birçoğunun kayış koparttığını söyledi, yağını servisten yada tedarik edebildiği yerlerden HCF-2 olarak dışardan temin etse de pahalı olduğunu söylüyor, Honda nın en ölümsüz en dayanıklı şanzımanının planet dişli sistemine ve tork konvertör kavramaya sahip olan eski iES, ES ve EX gibi 2000 yılına kadar olan modellerde kullanılan tam otomatik şanzımanı olduğunu da anlattı.
Benim düşüncemi sorarsanız CVT şanzımanı yağ değiştirirken içinden çıkan metal çapağını kayış kırıklarını ve gelen uğultu sesini kontrol etmeksizin uzun süreli ve şanzıman yağı pahalı diyerek bakımları aksatarak kullanmanın hiç te olumlu sonuçlanmayacağını öğrenmiş oldum.
FC5 ve FK7 nin CVT şanzımanı ancak ve ancak bakımları ve kontrolleri harfiyen ve titizlikle yapıldığı sürece sağlamdır, neredeyse bütün otomatik şanzımanlar 100000km ye gelene kadar hiçbir sorun çıkartmıyorlar, bu çok bilinen bir genelleme oldu artık
yaklaşık 200000km de kayış koparıp patlayan şanzımanları her zamanki gibi çıkma alıp takmışlar, yetkili servisin sandık CVT şanzımana 53000 lira fiyat çektiği doğru, 8-10000 liraya kullanılmış pert olan FC5 lerden söküp takıyorlar ve ne kadar götürür orası da ayrı mevzu çıkma olduğu için garantisi de yok elbette.
Burada eleştirilmesi gereken şey, Honda nın HCF-2 yağının içinde altın mı var? ne var? bu kadar sıklıkla değiştirilen yağın litresi neden 200-250 lira? denilebilir. Zeytinyağından hatta dünyadaki birçok yağdan pahalı bir yağ. 50-60000km de değiştirilse belki litresi 300 lira bile olsa verilebilir ama bunu 7-8000km de değiştirmek zorunda kalanlar var.
Ben yetkili servislerin her zaman para kazanma hırsıyla bunları yaptığına inanmak istemiyorum, Honda yetkili servislerin işçilik fiyatları ucuz ama kullanılan malzemeler ise acayip şekilde pahalılar bu durumda paranın ne kadarı servisin cebine ne kadarı ise yedek parçayı tedarik eden Honda ya gidiyor ? bunu bir düşünün. Birde Honda Civic lerin artık eskisi kadar sorunsuz modeller olmadığını düşünüp kayış koparan şanzımanları, yenilenen tasarım ve baştan aşağı değiştirilen şasi ve karoserinin ilave edilen bir sürü yeni donanım ve ekipmanın bolca detay içerdiği için problemlere ve sorunlara karşı davetiye çıkarmaya hazır olduğunu da düşünün derim. Honda eski Honda değil sadece motoru aynı, geri kalanı yeni ve sürprizlere açık
Bunun üzerine birde Honda kullanıcılarının genellikle yıllık olarak araçlarıyla az yol katettiği durumu var. Bu da test edilebilirlik, güvenilirlik, dayanıklılık ve müşteri memnuniyeti gibi konularda gecikmeli geri bildirimler olarak negatif bir durum oluşturuyor. Clio symbol gibi otomobillerle az yakıyor mevzusuna yılda 300000km yol yapanlar var, haliyle o otomobillerin ne halt olduğu kısa zamanda ortaya çıkıyor, Ancak bu şekilde kullanılan bir Civic modelini zor görüyoruz.
Motor konusunda sıkıntınız olmasın, turbolu modellerde çift rulman yataklı, su ve yağ devirdaimli soğutmalı ve motor yağı ile yağlamalı güzel sağlam bir turboya sahip olduğunu konuştuk.
Uzun lafın kısasına gelelim: Honda bugüne kadar müşterilerinin gözünde oluşturduğu "sorunsuzluk" imajını bozmak istemiyor ve bunun adına yedek parça ve sarf malzemelerini üretttirdiği tedarikçilerini seçerken kalite adına çok muhafazakar davranıp son müşteriye ulaşan bu malzemeleri ve parçaları bu muhafazakarlık ve güvenilirlik imajının bozulmaması baskısıyla çok pahalıya mal ediyor. HCF-2 yağı da Type 2.0 motor yağı da çok kaliteli sarf malzemeleridir buna inanın. Şöyle örnek vereyim: bir tane LED far 7-8000 lira çünki Japonya da Koito isimli firma üretiyor Türkiye Renault Ford ve Toyota gibi firmalara far üreten Farba firması bu farı üretse fiyatı 2000-3000 lirayı geçmeyecekti ama Honda demekki Farba gibi firmalara güvenmiyor? değil mi? çünki su girerse adı kötüye çıkar. Honda pis kaka olur.
netice olarak Honda nın dayanıklılık ve güvenilirliğinden istifade etmek artık çok pahalıya geliyor. Ceremesini yüksek servis faturalarıyla biz çekiyoruz.
Sıfır araçlarda fiyat politikası olarak pahalı satış rakamlarına yönelse zaten hiç satamayacak. Araç satışında rekabet daha fena ama servislerde atılan kazıklar gizli kalıyor demekki.