Zaten problemsiz otomatik vitesli otomobil yoktur, otomatik vitesli araçların çoğunun ömür boyu masraf giderleri de hemen hemen aynıdır, şöyle anlatayım: kuru tip çift kavrama DSG DCT EDC gibi otomatik şanzımanlar çok az yakıt harcatır, yağ değişim periyodu çok uzundur yakıttan tasarruf edersiniz performans şahanedir ancak zamanı gelince kavrama değişimine iyi para verirsiniz, tam otomatik planet dişlili tork konvertörlü şanzımanlarda kavrama değiştirmek yoktur yağını da 50-60000km lerde belki değiştirirsiniz ama en çok parayı yakıta verirsiniz sarfiyat çok yüksektir yağ değişimine kavrama değişimine vermeyeceğiniz para taksit taksit benzine mazota gidecektir, CVT şanzımanda ise konfor ve rahatlık üst düzeydedir kavrama değiştirme masrafı yok, şehir içi çok şehirler arası ise az olan ortalama bir yakıt sarfiyatı var, ancak bu konforun karşılığı olarak paranın çoğunu sıklıkla yaptığımız şanzıman yağı değiştirmeye veriyoruz. Tek kavrama otomatik şanzımanda ise yakıt tüketimi düşüktür, şanzıman yağı da uzun periyotta değiştirilir ancak konfor kötüdür ve o şanzımanda yine yakıttan tasarruf ettiğiniz parayı zamanı gelince kavrama değiştirme ve uzun vadeli kullanımda vites seçicinin ve kavrama ayırıcının aktüatör revizyonuna harcarsınız.
Görüldüğü üzere otomatik şanzımanların maddi masrafları genelde aynı, o yüzden kim ne söylerse söylesin markanın birisini diğerine göre masraf açısından kötülemek oldukça zor. Ancak şu var, kullanım şekli olarak bu şanzıman benim sürüşüme uymuyor denilebilir, bu konuda kim ne derse desin haklıdır. Sürekli şehir içi yoğun trafik ve uzun süreli sürüşlerle sık sık dur kalk yapan sürücüler kuru kavrama otomatik tercih ederse sonuçları iyi olmaz, sıklıkla şehirler arası sürüş yapanlar için ise yağlı tip yani tork konvertörlü otomatik şanzımanlar yağı sıkıştırmak için boşa harcanan motor gücü yüzünden uzun yolda ara hızlanmalarda gereksiz yere hantal bir hızlanma ve kötü yakıt verimliliğinden sıkıntı yaşatırlar. Buna benzer örnekler çoğaltılabilir.
Birde hangi tipteki otomatik şanzımanın nerede kullanılması gerektiğine karşı üreticilerin kararları beyin yakan cinsten olabiliyor, arazi aracında mesela Subaru SUV lerde CVT ve 4x4 sistemi olanlar var, arazide geziyorlar HRV gibi, Grand Cheerokee ler ise planet dişlili ve tork konvertörlü, Hyundai ve Kia ise kuru çift kavramalı şanzıman kullandı.
Şanzımanın çalışma ilkesinden gelen sürtünme katsayısı motor gücünden yiyeceği için emisyon kurallarına kadar gidiyor mevzu, 70hp lik 1200kg luk bir otomobil manuel şanzımanla esnek bir sürüş sağlayabilirken bu araca tam otomatik tork konvertörlü şanzıman koyarsanız 70hp nin 10-15hp si zaten yağı sıkıştırmaya şanzımanın sürtünmesine gidiyor araba yürümüyor sonra ve daha güçlü motor gerekiyor daha güçlü motor da daha çok emisyon demek euro 5 euro 6 euro 7 diye giden emisyon normları her yıl daha da temiz eksoz gazını zorunlu kılıyor üretici de son çare olarak gidip o araca kuru kavrama otomatik koyuyor sürtünme kaybı daha az diye.