Şimdi arkadaşlar bu yağ konusundaki aşınma değerleri ne durumda biz bilmiyoruz bir kere. Yani yağ analizi yapıp içeriğindeki demir - krom vb. değerlerine bakıp diyemiyoruz aşınma var diye. Biz ne yapıyoruz; iklime, kullanım tarzına ve isteğe göre bir yol belirliyoruz. Adam sakin kullanıyordur sıcak soğuk farketmez 0w20 ile ideal bir koruma sağlar yoluna devam eder. Adam agresif kullanıyordur, uzun süreler araç çalışır durumda oluyordur deriz 0w40 iyi olur. Arasıdır 5w30 - 0w30 deriz. Motorlarımız turbolu vs. değil, Honda'nın da uzun yıllardır kullandığı ve revize edilerek hala güncel kullanılan bir motor bu r16b motor ki yağ ile oluşabilecek aşınma ihtimalleri çok düşük. Bunu da bizim farketmemiz yağ analizi yapmadan ya da motoru açıp bakmadan pek mümkün değil. Demek istediğim yağ konusunda korkulacak bir motora sahip değiliz pimpirikli olmayın
Şimdi diğer her şey mükemmelse yağdaki olay şu: motor ideal sıcaklığa gelene kadar bir aşınma söz konusu burada 0w yağ çok soğuk ve soğuk havalarda en iyi korumayı sağla. İdeal çalışma sıcaklığına gelene kadar 0w20 iyi bir koruma sağlar ancak burdan ötesinde uzun süreler çalıştığı sıcaklık ve viskozite 100 derecelerdeki değerleridir . Bu derecelerdeki koruyuculuğu sağlayan birimler viskozite ve viskoziteye bağlı olara yağ film tabakasıdır genel olarak. Bunun dışında çeşitli katkılar vs. var ancak girmeyelim.
Kaliteli yağların : 100 derecedeki viskozitesi ve yağ film tabakalar:
0w20 yağların değerleri 8.7 mm2/s dolaylarındadır, yağ film tabakası (HTHS) ise 2.6 - 2.9 dolaylarında,
0w30 yağların değerleri 10 - 11mm2/s , HTHS de 2.9 - 3.1,
5w30 yağların değerleri 10 - 12mm2/s , HTHS 3.2 - 3.5,
0w40 yağların değerleri 13 - 13.5mm2/s , 3.5 - 3.7,
Motul, Mobil 1 , Shell gibi API SN kalitesindeki yağların değerleri... Fark öyle aman aman değil gördüğünüz gibi. Bu değerler 100 derece için geçerli,
sıcaklık yükseldikçe bu değerler düşer ve bu değerlerin düşmesi demek koruyuculuğun azalması demektir. Yüksek hava sıcaklığı + LPG yakıt tüketimi + yüksek devirli kullanım bu sıcaklığı arttırır. Bunun tolere edilebilir bir noktası var soğutma konusunda ancak uzun süreler bir araç çalışıyorsa 0w40 şart, hava ne olursa olsun. Kullanım saati uzunsa 0w40 en iyi korumadır. Daha kalını da mümkün 5w40 gibi... Kısa mesafelerde kısa sürüşler yapılıyorsa 0w20 ideal. Ancak arada basılıyor ve orta vadeli kullanımlar sergileniyorsa 1-2 saat gibi 0w30 iyidir. Buna + devirli de kullanım ekleniyorsa 5w30 daha iyidir. Ancak bu demek değildir ki 0w20 ile basılamaz... Her viskozitenin bir sınırı ve tolere edebileceği agresif kullanım süresi elbette var. 0w20 yağ önerip 150k km garanti bunun teminatı elbette... Bizim amacımız maksimum kilometre ve koruma... Motor bloğuna bir şey olmaz zaten de...
Bunun dışında her zaman iyi yağ ve hava filtresi kullanmaya bakın ve bakımlarınızı da "büyükşehirlerde" araç kullanıyorasanız 1000km öne alın, çünkü kilometre az olsa da motorun çalışma saati daha fazla oluyor...