aks mesafesi uzunluğu arttıkça uzun ve geniş hızlı virajlarda otoban virajı gibi virajlarda stabilite ve yola tutunma artıyor ve genel olarak aks mesafesi uzun olan otomobilin boyu da uzun olacağı için aerodinamik olarak ta stabilitesi artıyor, ancak şehir içinde dar dönemeçlerde direksiyona daha çok müdahale istiyor mecbur yavaş dönülmesi gerekiyor.
aks mesafesi kısa olursa özellikle şehir içindeki 90 derecelik dönüşler dar dönemeçli ve U virajları dönmek çok daha çabuk çok daha hızlı ve kolay oluyor, ancak uzun geniş otoban virajlarında kısa aks mesafeli olan otomobilin direksiyonunu daha sık düzeltmek ve düzlüklerde direksiyona daha fazla çaba göstermek gerekiyor kısa aks mesafeli otomobil farklı yerlerinden rüzgar aldığı zaman ve hafif yol pürüzlerinde ve yanal yol eğimlerinde sağa sola daha çok kaçıyor ayrıca aerodinamik olarak ta kısa otomobil yan rüzgardan çok daha fazla etkileniyor.
Yani dar dönemeçli yavaş virajlarda uzun aks mesafeli otomobil yavaş kalıyorken kısa aks mesafeli otomobil daha hızlı yol alıyor ancak otobana çıkarsanız uzun aks mesafeli otomobil kısa aks mesafeli otomobilden çok daha üstün şekilde yol alır çünki uzun aks mesafesiyle hızlı virajlarda daha fazla direksiyon çevirmeye olanak verir. Kısa akslı otomobilde ise direksiyonu az çevirsenizde arka taraftaki tekerlekler uzun akslı otomobile göre daha erken şekilde sağlı sollu ağırlık transferine başladığı için daha çabuk kayarlar.
Her eve bir tane uzun yol için C veya D segmenti uzun araba bir tane de şehir içi bakkala markete gitmeye A segmenti ufak araba olsa ne güzel olur.
Satın alacağımız otomobili seçerken tercihi belirleyecek bir şey aslında aks mesafesi
ama çok az kişi dikkat ediyor. Sıklıkla şehirler arası yol giden kişi 2700-2800mm aks mesafesiyle daha tatmin olur ve uygun bir tercih olur ama sürekli şehir içi gezen kişiye 2400mm aks mesafesi yeter de artar
Türkiye de malesef bu yaklaşım işe yaramıyor, altımızdaki araba ne kadar büyük ve cüsseli ise o kadar yol veren oluyor ve ebat olarak ne kadar küçük arabaya biniyorsak o kadar üstümüze sürüyorlar ve yol vermiyorlar. Bu yanlış aslında ufak araba her zaman sıkışık yerde alıp başını kaçar gider sıkıştırmaya gerek olmaz pire gibi gider. Otobanda da en sol şeritte A sınıfı ufacık otomobiller nissan micra lar hyundai i10 lar ile büyük çabalar ile ulaştıkları 160km hızı geçemeyip koltuklarında en ufak yol pürüzlerinde zıp zıp zıplarlarken o hızda iki elle yapıştıkları direksiyonla cebelleşirlerken asla sağa geçmek istemiyorlar bu da yanlış
Süspansiyon sistemi şehir içi için üretilen kısa akslı küçük otomobillerde genellikle yumuşak tipte yapılır. Ancak uzun aks mesafeli birçok otomobilin yayları ve amortisörleri serttir. Sert amortisörler sert viraj demirleri ve yaylar dönüşlerde sağa ve sola yatmaları azaltır ancak pürüzlü zeminde tekerlek ile zemin arasındaki temas kesilmeleri olur çekişte ve frenajda öne arkaya esnemelerde az olur aero verimi iyileşir ama patinaja yatkınlık çoğalır.
Yumuşak süspansiyon elemanları ile yani yumuşak viraj demirleri yumuşak yay ve amortisörler ile pürüzlü zeminde çukurun tümseğin bol olduğu yerde ve bu şekildeki virajlarda daha stabil yol alınabilir tekerlek ile yer teması kolay kolay kopmaz ancak şasi gazlarken arkaya doğru, frenlemede ise öne doğru yatar gazlarken hava akımı önü yükselen otomobilin altına girer yüksek hızda gaza abanınca ön tarafın yol tutuşu geriye yatma sebebiyle azalır ancak yavaş hızda gazlarken patinaja yatkınlık daha az olur. Frenleme de de zira aynı şekilde ön taraf yere basar arka taraf havalanır fren mesafesi bir miktar artar. Hızlı viraj dönüşlerinde ise yumuşak süspansiyon elemanları ile bol miktarda sağa sola yatma olur ve ağırlık merkezi sert süspansiyonlu otomobile göre sağa sola daha çok gezdiği sebebiyle yol tutuş kötüleşir.
Sert süspansiyon lastik düşmanıdır
lastikler erkenden aşınır
Bu sebeple ufak otomobilleri orta sertlikle süspansiyon ile üretip ağırlık merkezini ön taraf arkaya göre yüzde 70-75 daha ağır olacak biçimde tasarlıyorlar stabilite artıyor. 1997 model bir fiat uno tek elle salıncak gibi sallanırken aynı model bir bmw 320 yi iki kişi abanarak sallayarak amortisörleri esnetmek mümkün değil idi lakin 2000-2010 yılları sonrası ufak otomobillerde biraz sert süspansiyonlu oldular uzun akslı olanlarda bir miktar yumuşadı.
Uzun aks mesafeli birçok otomobil ağırlık dengesi yüzde 60 ön yüzde 40 arka yada yüzde 55-45 biçimindedir. Fazla stabilite kaygısı olmadığı için eşite yakın dağılım daha düzgün virajlar çıkartmayı sağlıyor.