Ynt: Civic FB7 2012 Teknik Özellikleri
Ynt: Civic FB7 2012 Teknik Özellikleri
[quote author=eray link=topic=41.msg14136#msg14136 date=1412754551]
Şimdi yazılanları okudum bazı bilgi kirlilikleri var umarım bu yazdıklarımın size net şekilde farklı şanzımanların farklı iyi ve kötü taraflarını anlatır.
CVT şanzıman
1-konforludur
2-vites değişimi ayırma ve basma şeklinde değil süreklilik arz eden konik dişli ve paletler ile gerçekleşir.
3-Sarsıntısız ve kesintisizdir. Yakıt olarak CVT şanzımanda edc vb gibi başarılıdır.
zayıf tarafları
1-CVT nin en büyük sıkıntısı yüksek tork dayanımı zayıftır. Çelik palet yüksek tork yediğinde kopmakta ve dağılmaktadır.
2-Çok sağlam ve yüksek torka dayanacak CVT ise şu an aşırı yüksek maliyetlere gelmektedir. Dolayısı ile cvt şanzımanlar yüksek tork veren dizel motorlarda tercih edilmezler.
Not: Galiba 2007 yılında ford focus 1.6 dizel araçlarda kullanılan tüm cvt ler büyük sorun yaşadı. Bugünde cvt şanzıman ağırlıklı benzinli düşük torklu araçlarda tercih edilmektedir. benzinli otomatik alacaksanız cvt yi gözünüz kapalı alabilirsiniz. dizel otomatik alacaksanız edc veya dsg olmalı.
edc ile dsg
1-neredeyse aynı teknik ile çalışıyorlar. aralarında büyük fark yok. dsg nin konforu biraz daha iyi diyebilirim ama onu da zaten ödüyorsunuz alırken.
2- EDC ve DSG aynı çift kavramalı sistem ve ikisinde de sorun çıkarma olasılığı aynı.
3-tasarruf açısından bakarsan CVT ye göre daha tasarruflu şanzımandır. Zaten üretilme mantığı da budur. Otomatik araçlar genelde fazla yakar kanısını değiştirmeye yönelik üretilmiştir.
4-Vites geçişleri kısa sarsıntısızdır.
5-Dizel otomatikte DSG tavsiyemdir.
zayıf tarafları
1-herkesin bahsettiği gibi arıza sorunu vardır. CVT şanzımanda arıza çıkarmayan bir şanzıman değil Ford bu çıkar arızalar yüzünden zamanında bu şanzımandan vazgeçmiştir.
Konuyu toplarsak
birbirinin ters istikametinde yanyana duran iki koni düşünün, arasında kayış olsun. kayışın hareketiyle tahrik alan koni hızı değişir. bu cvt dir ve vites kutusu bulunmaz, tork konvertör vardır. edc ise dsg şanzumanın fransız versiyonudur yani çift kavrama.
Çalışma prensipleri tamamen farklı, EDC çift kavramalı otomatik şanzımandır. Vites geçişleri hissedilir ama geçişler seridir, geçişler arası zaman çift kavrama sayesinde milisaniyelere inmiştir, bu nedenle yakıt tasarrufu da sağlar. CVT sonsuz olasılıklı vites geçişi olmayan tam otomatik şanzımandır. Gaza bastığınız sürece araba hızlanır, ama vites geçişi söz konusu olmadığından gazdan hiç ayağınızı çekmeden basmaya devam ederseniz araba bağırmaya başlar, gazdan ayağınızı hafif çekerseniz araba devri düşer, kullanımına alışmak zaman alır kısacası. EDC CVT den daha konforlu ve tasarrufludur, ama arıza çıkarma olasılığı daha fazladır.
EDC çift kavramalı bir şanzıman sistemidir. DSG, Powershift gibi... geçişleri seridir sarsıntısızdır... hatta powershift ile EDC aynı şanzıman firmasının üretimi diye biliyorum... verimli güzel bir şanzımandır ama masraf çıkarma konusu da mevcut... CVT ise bildiğimiz şanzımanlardan farklıdır... dişli yok debriyaj falan yok... makara sistemi deniyor... motorun devrine göre kendisi uygun bir vites ayarlıyor... geçiş hissetmezsiniz... ve kolay kolay arıza yapmaz...genel de japon üreticiler kullanırlar. bazı firmalar kendileri yapıyorlar bazıları ise satın alıyorlar farklı firmalardan...Umarım bilgi yardımcı olmuştur.
selamlar saygılar
[/quote]
Üstad tespitlerinize katılıyorum. Zaten benim yorumum kendime göre pratik anlamda teknolojik açıdan bir değerlendirme. Bana göre teknolojik gelişmişlik ve pratiklik açısından (sağlamlık, sorunsuzluk, performans açısından değil.) vites sistemleri sıralaması en ameleden en gelişmişe doğru düz, yarı otomatik, dsg, tam otomatik, cvt şeklindedir. Bunların bazıları tamamen olgunlaşmış iken bazıları üzerinde teknik veya maliyet imkânları nedeniyle yeteri kadar çalışılıp olgunlaşmamıştır. Bu nedenle benim değerlendirmemle daha amele olan bir teknoloji olgunluğu nedeniyle teknolojik açıdan daha gelişmiş olan diğerlerinin mevcut uygulamalarından daha verimli, performanslı vs. olabilir ve dolayısıyla da daha akıllıca ve mantıklı bir seçenek teşkil edebilir. Bence bunun sonraki veya son adımı da transmisyonun tamamen devreden çıkarak her tekerde elektrik motoru bulunan elektrikli araçlar ya da jet motorları gibi bunun doğrudan motorun kendisinde çözülmesidir. Haa mevcut içten yanmalı motor teknolojisi ile biz görür müyüz ya da ne zaman görürüz bilmiyorum.